• MissJulie

Spyfobi - hjälp!

Bara 5 veckor kvar till beräknad förlossning (första barnet) och jag oroar mig MASSOR för att spy.

Nån mer här som också har spyfobi och som har några bra knep och tanketips, hur jag ska tänka för att få en mer positiv och avslappnad inställning inför förlossningen?

Jag vill inte höra "du kommer inte tänka på det för du kommer ha så ont". Du som har spyfobi VET att det inte hjälper att höra. Jag HOPPAS INNERLIGT att det ÄR så. Men det hjälper inte mina tankar nu innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 16:20
    Jag vet att inte ALLA spyr, men jag är rädd för att JAG ska spy.

• Svar på tråden Spyfobi - hjälp!
  • MissLillan

Det är ju inte alla som spyr!!!

• Hannah76

Jag har mått illa samma dag som mina barn har kommit och varit nära att kräkas, men inte gjort det. Har spyfobi jag också.. Dock spydde jag masor efter mitt första barns födelse, men det är för att jag har problem med att bryta ner vissa läkemedel i kroppen. Ingen jag känner har spytt i samband med förlossningen.

• gamlingen

Jag har inte spytt under förlossningarna. Tror faktiskt att det är rätt ovanligt.

Hade också lite fobi för kräkningar förr. Nu, de enstaka gånger jag blir magsjuk, väntar jag inte i det längsta utan går till badrummet tidigt. Jag slipper därmed den där ångesten. Kräkningen blir inte så krampaktig och sen känns det ju bra för det mesta.

• MissJulie

MissLillan - och detta skulle hjälpa mig hur..? Jag VET att inte alla spyr. Men en del GÖR det. Eftersom jag har fobi så är jag rädd för att JAG ska göra det.

Hannah76 - Det var ju inte direkt lugnande att höra att du spydde EFTER förlossningen, då kan jag ju inte lugna ner mig efteråt heller...

• KickiÖ

Jag har oxå kräkfobi. Min barnmorska skrev i journalen att jag ville ha läkemedelm mot illamående vid förlossningen. Hon sa att det är inte några problem att få det. Jag aldrig känt av att jag skulle behöva kräkas. Sista förlossningen så stod huvudet vid spinae när jag satt i bilen på väg in och jag kände inte ett dugg av det. Sen födde jag 40 min efter ankomst till förlossningen.

• MissJulie

gamlingen - Ja, det är ju det som är problemet, man håller emot och får enorm ångest.

KickiÖ - TAAAACK! Äntligen ett vettigt svar!! Min barnmorska har inte brytt sig ett dugg om min fobi trots att jag har tagit upp det flera gånger. Jag har själv skrivit i förlossningsbrevet om min fobi men visste inte att man kunde få medicin mot det. Då ska jag komma ihåg att ta upp det på mitt samtal med BM nästa gång så att hon skriver in det. TUSEN TACK!

• Hannah76
    MissJulie skrev 2009-10-26 16:19:01 följande:
    Hannah76 - Det var ju inte direkt lugnande att höra att du spydde EFTER förlossningen, då kan jag ju inte lugna ner mig efteråt heller...
    Fast det berodde på att jag saknar ett enzym i kroppen, som gör att jag inte kan bryta ner vissa läkemedel, så det tror jag inte du råkar ut för.
  • MissJulie

Hannah76 - OK, "skönt" eller vad jag ska skriva... Inte skönt för dig, men för mig... :) Tack för din feedback.

• Hannah76
    MissJulie skrev 2009-10-26 16:25:31 följande:
    Hannah76 - OK, "skönt" eller vad jag ska skriva... Inte skönt för dig, men för mig... :) Tack för din feedback.
    Hahah. JAg tyckte väldigt synd om mig själv just då.. Och var faktiskt lite arg på min partner som bara brydde sig om den där bebsen som bara skrek... Var inte ritkigt mig själv.. Hahah
    Så när nästa barn skulle komma blev det bara lustgas.
  • MissJulie

Jag är rädd för lustgasen med... Tänkte bara köra syre... vi får väl se hur det går...

Svar på tråden Spyfobi - hjälp!