Behöver pepp - hur fixar ni det här??
Jag tar också tacksamt emot pepp!
Att exet ska finnas med i vårat liv måste man acceptera, men till en viss gräns. Jag är stenhård med på vilket sätt hon får vara en del av vårt liv. Hon är förstås mamma till min sambos barn och har rätt att veta hur sonen mår osv men hon har ingen som helst rätt att förhöra sig om vad vi har gjort eller inte gjort om dagarna, vem vi träffar osv. Hon har heller ingen rätt att bara dyka upp som gubben i lådan på aktiviteter som vi är med på för att få träffa sitt barn. Det måste man göra upp i förväg för allas bästa.
Det där med flytt kan jag också haka upp mig på. Jag hör att det finns jobb i andra städer, ser fina hus i områden på andra sidan stan men hela tiden är vi begränsade till var bonussonen går på dagis/skola. Det kan göra mig lite frustrerad och ledsen. Det stör mig att jag blir bunden till var min sambos ex bor för det är ju vad allt hänger på. En 2-veckors semester tror jag faktiskt att man kan fixa ändå. I början kan det vara svårt för barn och föräldrar har svårt för att vara ifrån varandra länge men det ger sig med tiden. Nu har vi bott ihop 1 år och jag tror att vi skulle kunna förhandla om en 2 veckors semester med biomamman om vi skulle vilja. Att högtiderna blir upphackade gör mig inte så mycket, kanske för att min pappa alltid har jobbat skift, min sambo gör det och även svärmor. För oss är det inte så viktigt om julafton firas dagarna före eller efter. När barnet/barnen väl blir så stora att de kan tala för sig själva är det viktigt att lyssna på dom och höra hur dom vill göra. Vill de alltid fira jul hos mamma, låt dom göra det. De vill sällan flacka runt på en massa olika ställen under julhelgen utan önskar sig också lite lugn och ro.