Inlägg från: jazzkatten |Visa alla inlägg
  • jazzkatten

Restless legs - kryp i benen!

Hej alla små kryp

Jag har ätit magnesium ett tag mot krypet i benen. Bara en tablett på kvällen(dagliga dosen är eg. 3/dag och det är receptfritt och ofarligt vid graviditet). Men nu när jag var på läkarkontroll och de tog blodprov såg de att jag hade förhöjt magnesiumvärde, och sa att jag måste sluta med magnesium.

Vad händer om man tar för mycket magnesium? Är det farligt? Någon som vet?

• jazzkatten

Jenny 73
    Förstår precis hur du känner det. Man får ju nästan panik! Ibland sover jag inget på flera nätter. Och alla mediciner som är sömngivande eller lugnande på nått sätt gör det nästan värre...ju tröttare man är desto mer kryper det.
    Magnesium ska inte alls vara farligt för barnet eller när man ammar. Det är som sagt receptfritt och man kan ta bara en 3:e del av dosen.
    Däremot frågade jag min läkare om kinin, hon sa att det är direkt farligt för fostret om man tar det i större dos eller som medicin (används mot malaria), men jag har druckit grapetonic som innehåller lite. Men jag slutade med det efter att min läkare sa detta.
    Kalcium och B12 har inte hjälpt mej. Har ätit det i månader.

Mitt senaste råd är att röra på sej, inte stå för mycket på dagarna, men yoga, Qigong eller lätt gympa får igång hela kroppen och man känner sej avslappnad på kvällen. Massera vader och underarmarna innan man lägger sej, och ät inte socker på kvällen.

• jazzkatten

Jag har senaste kvällarna druckit en stor mygg med havregrynsvälling, har ju svårt för kall mjölk, men då får jag i mej den i alla fall. Och detta har faktiskt hjälp lite. I vliket fall slutar det krypa tillfälligt och jag somnar fortare.
    Konstigt, jag har ju testat allt, och massa kosttillskott inkl. kalcium.

Recept
    2,5 dl mjölk
    0,5 dl havregryn
    en nypa salt
    0,5 tsk socker

Smula sönder havregrynen med handen och värma allt i en kastrull. Vispa hela tiden så det inte bränns i botten. Klart att dricka.

• jazzkatten

Uppdaterar vår sammanställda listan på vad man kan göra för att lindra problemen (ifall fler tittar i tråden som behöver tips & råd):

Kyla ner benen (med kallt vatten eller utomhus)
    Smörja fötter och ben med kylande gel (tex Ice power gel från apoteket)
    eller Värme (duscha varmt eller använd sockar/benvärmare på natten)
    Massera kraftigt
    Akupressur (tryck eller massera hårt på utsidan av vaden
    ca 10 cm nedanför knät vid muskelfästet)
    Göra tåhävningar tills mjölksyran kommer
    Sitt i luften med ryggen mot väggen tills mjölksyran kommer
    Springa upp och ner i trappor
    Ligga med benen högt tex mot väggen
    Sova på vänster sida
    Stödstrumpa, även på natten
    Läsa nått superspännande som distraherar
    Äta:
    Järntillskott
    Vitamin B12 och B6
    Kalciumtillskott
    Folsyra
    Magnesium
    Alvedon eller Panodil
    Drick mineralvatten
    Drick garpe tonic eller tonic wather innehållande kinin
    Drick stor mugg havregrynsvälling eller mjölk på kvällen

GÖR INTE!:
    Ät inte sömntabletter innehållande propiomazin!
    Ät inte socker/godis/läsk på kvällen!
    Drick inte alkohol, speciellt inte rödvin whiskey och cognac.
    Drick inte kaffe, speciellt inte på kvällen
    Gör inte fysiskt ansträngande saker innan sänggåendet
    eller ligg/sitt inte stilla för mycket under dagen.
    Gå inte på bio/teater el dyl på kvällen om du vet att det kommer krypa,
    man får panik.

• jazzkatten

Loka!

Shit vilket bra tips!!
    Det ska vi testa ikväll!
    Tack!

• jazzkatten

Nån som läste om restless legs i tidningen igår. Såg rubriker om "bot mot pirr i benen" men han aldrig köpa tidningen. Undrar just om det stod nått vettigt??

• jazzkatten

Findus32
    Tack för dina råd...och skönt att höra att du överlevt flera graviditeter med restles legs, ibland känns det ju som om man inte ska orka mer. Jag äter både kalcium, magnesium och järntillskott, trotts att jag inte har låga värden av detta, och trotts att det inte hjälpt under de 5 månader jag ätit det. Och jag vet att det är ärvt från min pappas sida. Farmor kallade det benvärk och väderkrypningar i benen, pappa säger bara att han är en nattmänniska som bara inte kan sitta stilla på natten utan är ute och går, eller sitter och stampar medan han läser eller sitter vid datorn. Som jag sagt tidigare, ärftlig RLS verkar inte kunna botas med vitaminer. Själv kännnde jag nog av det redan i tidiga tonåren, och det har alltid blivit värre innan mens. Men nu under graviditeten har det varit outhärdligt.
    Jag har nu blivit halvtidssjukskriven för att få en chans att sova lite på dagtid två dagar i veckan. Annars skulle jag nog gå under av trötthet.

Busbus
    Banan innehåller rikligt med magnesium så det är säkert därför det kan funka. Mjölk har inte hjälpt på mej heller. Men varm mjölk eller välling har kännts lite avslappnande i alla fall.

• jazzkatten

Hej hej!
    Tänkande, vad bra att du hittat hit. Testa dej igenom listan (ovan) och se om du hittar nån metod som kan hjälpa dej.

Det var ett tag sen jag var här innne och kikade. Sen sist har i alla fall mitt kryp bara blivit väre och värre. Och precis som Findus 32 har jag aldeles för bra blodvärde för att få en järninjektion, vilket jag hade hoppats skulle vara lösningen för mej. Men i fredags var jag hos en läkare som tipsade mej om TENS. En sån där apparat som man koplar på kroppen för att stimulera musklerna. Jag gick faktiskt och köpte en sån, de finns i sjukvårdsbutiker och nu även på Stadium (för 1795kr), dyrt, jag vet, men det var det värt för mej. Jag har första gången på 5 månader fått sova nästan en hel natt . Jag vaknade bara en gång av krypet och då kopplade jag apparaten till mina ben och körde 10 minuter, sen somnade jag som en gris. Sååååå skönt!!! Jag kör den i 20 minuter innan jag går och lägger mej och sedan igen om jag vaknar på natten. Det här är det första som hjälpt mej riktigt. Samt att jag slutat äta socker eller andra snabba kolhydrater på kvällen.
    TENS-apparater kan man få låna eller hyra hos sin sjukgymnast eller BM, men jag valde att köpa en eftersom jag tror jag kommer ha användning för den senare oxå.
    Hoppas detta kan hjälpa nån annan oxå.

Kram J.K.

• jazzkatten

Tens-appareter tillverkas av Cefar som har en hemsida och ett kontor i malmö...eller Lund kanske det var www.cefar.se Jag ringde dem för att försäkra mej om att det inte var farligt att använda den under graviditeten, och de sa att efter 3:e månaden är det absolut ingen fara alls, men man ska inte koppla den runt magen förståss.

• jazzkatten

tänkande
    Vanliga stödknästrumpor på apoteket är ganska små i storleken, jag köpte 36/37 och de var för små, trots att jag har det i skostorlek.
    För mej hjälpte inte stödstrumpor, tyckte det pirrade värre nästan, men för vissa har det funkat. värt att prova i alla fall.

• jazzkatten

Uppdaterar vår sammanställda listan på vad man kan göra för att lindra problemen (ifall fler tittar i tråden som behöver tips & råd):

*Kyla ner benen (med kallt vatten eller utomhus)
    *Smörja fötter och ben med kylande gel (tex Ice power gel från apoteket)
    *eller Värme (duscha varmt eller använd sockar/benvärmare på natten)
    *Massera kraftigt
    *Akupressur (tryck eller massera hårt på utsidan av vaden
    ca 10 cm nedanför knät vid muskelfästet)
    *Göra tåhävningar tills mjölksyran kommer.
    *TENS-apparat kopplad till vadmusklerna vid behov.
    *Sitt i luften med ryggen mot väggen tills mjölksyran kommer
    *Springa upp och ner i trappor
    *Ligga med benen högt tex mot väggen
    *Sova på vänster sida
    *Stödstrumpa, även på natten
    *Läsa nått superspännande som distraherar

Äta:
    *Järntillskott
    *Vitamin B12 och B6
    *Kalciumtillskott
    *Folsyra
    *Magnesium
    *Alvedon eller Panodil
    *Drick mineralvatten
    *Drick garpe tonic eller tonic wather innehållande kinin
    *Drick stor mugg havregrynsvälling eller mjölk på kvällen

GÖR INTE!:
    Ät inte sömntabletter innehållande propiomazin!
    Ät inte socker/godis/läsk på kvällen!
    Drick inte alkohol, speciellt inte rödvin whiskey och cognac.
    Drick inte kaffe, speciellt inte på kvällen
    Gör inte fysiskt ansträngande saker innan sänggåendet
    eller ligg/sitt inte stilla för mycket under dagen.
    Gå inte på bio/teater el dyl på kvällen om du vet att det kommer krypa,
    man får panik.

• jazzkatten

Hej igen!
    Det kan vara bra att kolla blodvärdet innan man börjar med tex Niferex, jag hade högt blodvärde och ändå fruktansvärda krypningar. Åt ändå järntillskott, men det hjälpte inte alls.
    Är det den ärftliga varianten av Restless legs beror det på dopaminbrist i hjärnan, då kan det hjälpa med parkinssonmedicinen Sifrol. Den bör dock inte ätas under graviditeten.
    Som sagt, jag har provat alla möjliga vitaminer, mineraler och kosttillskott, men det hjälper inte mej. Men för er som inte lidt av RLS innan graviditeten är det säkert pga tex järn brist eller något som det börjat krypa.

Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!