laryngomalaci Nån mer?
Hej.
Min dotter föddes som kräkis, åt pytte mängder, sov massor, kissade lite, lät som en fågel när hon åt och satte i halsen hela tiden..
Hon blev vid 4 veckors ålder såpass uttorkad av kräkningarna så hon blev inlagd, det tog läkarna 10 dagar att fastställa att hon hade en grov pylorusstenos..
Opererades, fortsatte kräka, in och vätska upp henne med dropp några gånger, bytte mat till enfamil, funka icke, vätska upp, började med förtjockningsmedel, funka en stund sen vätska upp.. Börja med zantac och då blev hon mkt bättre men sen behövde hon till slut zantac 3 ggr/dag för att få någon effekt men ändå rosslade hon värre ään ett kaffekok...
Efter sista akutinläggningen med dropp, utredning med kontrast i magen osv. Då gav jkag mig f*n på att hon skulle börja med fast mat. På 3 veckor introducerades odet mesta och hon åt bara mat. Då började hon äntligen gå upp i vikt och var nöjdare!
I sommras bytte vi medicin till lanzo och vilken skillnad!!!! Hon minskade rosslet och mådde mkt bättre!! Dock kvarstod och kvarstår hennes andningsrossel, hostande, uppstötningar osv. ÖNH-läkare har kollat med kamera i näsan, då konstaterades trångt i strupen och mjukt brosk i halsen. Om det inte växer bort innan hon blir ett så ska ny koll göras, hon kämpar verkligen med andningen emellanåt :(, när hon blir sjuk så är det katastrof!! Hel trött och slut och oftast helt borta, jag tvingar i henne vätska och ser till att hon kissar annars är det kört.
Jag är helt övertygad om att hon är född med laryngomalacin då hon alltid låtit i sin andning, både sovande och när hon varit vaken. Hon låter som en fågel och rosslar som att hon skulle behöva hosta upp massa slem hela tiden, fågelljuden hade hon främst första 4 månaderna nu rosslar hon mest.
En sak jag tänkte på AnnelieB, visst har ni klippt upp nappen till nappflaskan så han får i sig vällingen som är förtjockad??
Milias napp är uppklippt ganska mkt för att hon ska få i sig sin förtjockade välling, annars skulle hon aldrig få ner den. Och när han ändå kan äta gröt, varför skedmatar ni inte i honom ersättningen som är förtjockad??? Så gjorde jag med Milia när det inte funkade med flaskan. Bara ett tips om ni inte fått någpn info om att skedmata förtjockad ersättning :).
Hoppas er pojke mår bättre och allt går bra!!
Min dotter är 10 månader, har fortfarande pip/rosselljud, hon har jobbig reflux kvar och hon går upp sådär i vikt men går iaf upp och sålänge hon går upp lite grann så är vi nöjda.
Milia är nästan alltid glad och lycklig, sover bra sen hon fick medicin mot sin reflux, men blir hon förkyld är det inte kul :(..
Bra tråd det här!!
Kram