• MysTic PrincesS

Lite frågor om äggdonation mm

Hej hopp

Funderar fram och tillbaka om att donera ägg.

Hur går det till?
    Vart vänder man sig?
    Vad är det för krav?
    Hur många ägg plockas?
    Hur många barn får det (ev) bli av äggen?
    Får man reda på om det blir barn?
    Får man veta vem som tar emot äggen?

Funderar ju lite på just det om ev barn som blir till. Genetiskt sett så är de halvsyskon till mina barn (2 söner) och om det skulle bli t ex flickor, risken för att de ev ska träffas och blir kära (internet är en bov här ).

Risken kanske inte är så stor, men tanken finns ju.

Har säkert fler frågor, men just nu är dessa de jag kom på.

Tacksam för svar, råd och tips

• Svar på tråden Lite frågor om äggdonation mm
  • Pimpinellan

Hur går det till?
    Du genomgår IVF-behandling med hormonsprutor och när äggblåsorna är tillräckligt stora plockar man ut äggen
    Vart vänder man sig?
    Närmaste IVF-klinik inom landstinget
    Vad är det för krav?
    Under 35 år,frisk,helst fått barn och de barn man vill ha. Man testas ganska noga.
    Hur många ägg plockas?
    Så många ägg som man får,kan vara allt från 3-25,men bör ligga runt 10-15 max.
    Hur många barn får det (ev) bli av äggen?
    Funkar det som utomlands är det en och samma kvinna som tar emot äggen och då bara ett åt gången så det beror på om hon får barn på ett försök och hinner göra fler insättningar och får barn även av de försöken. De som får några ägg till frysen av egna ägg kan kanske få två barn,det ska mycket till att man lyckas på första försöket flera ggr och man ska hinna inom tidsrymden man får ha dem nerfrysta också.
    Nej,barnet får om det vill reda på vem donatorn är när det fyllt 18 år
    Får man veta vem som tar emot äggen?
    Nej

• Popflickan

Hej jag har nyligen donerat ägg och kan verkligen rekommendera det. Det känns verkligen som om jag har gjort nytta!

Hormonbehandlingen gick bra, det är klart det är lite bökigt och en del att tänka på, äggplockningen funkade bra, även om jag var lite groggy efter morfinet. Inga efterverkningar, har mått bra hela tiden!

Vill förtydliga några av svaren:

Hur går det till?
    Först får du komma på besök för att få information och svar på alla frågor du har. Du får lämna blodprover, och även träffa en kurator. Sedan tar det minst ett halvår innan nästa blodprov tas och hormonbehandling påbörjas. Först äter du p-piller i en månad och sedan får du injicera dig själv med hormonsprutor 1 gång/dag i ett par veckor, sedan är det 2 sprutor/dag. Det är lätt att göra, känns knappt!
    Allt detta görs för att tajma din ägglossningscykel med mottagarens.
    Äggblåsorna plockas sedan ut på kliniken och befruktas samma dag.

Hur många ägg plockas?
    --På mig plockades nio ägg som gick till en mottagare.

-- Du kan ringa och få besked om det blev en graviditet eller inte. Du blir inte automatiskt meddelad.

Jag lämnar mina svar utifrån hur allt gick till för mig på Fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus, kanske är det annorlunda på andra kliniker.

Läs mer här:
    www.karolinska.se/sv/verksamheternas/kliniker--enheter/kvinnokliniken/fertilitetsenheten/ovr-behandlingsalternativ/aggdonation/

• solen13

På MAS så sa den sjuksköterska jag pratade med såhär till mig (förutom det ni andra skrivit då)

Hur många ägg plockas?
    De hoppas runt 10st ägg som delas på två mottagare.

Får man reda på om det blivit något barn?
    Man kan ju ringa som ovan skrev. Men man ska också veta att dessa barn som blir till får när de är 18år ta reda på varifrån de kommer och kan alltså då komma och kontakta dig som donator.

Jag ska donera nästa vår.

• MysTic PrincesS

Tack för era svar

Finns det något som gör en totalt olämplig som donator eller är det något som bara sjukvården samt tester kan svara på?

• Pimpinellan

MysTic PrincesS skrev 2009-10-25 22:22:10 följande:

Tack för era svar Finns det något som gör en totalt olämplig som donator eller är det något som bara sjukvården samt tester kan svara på?
    Finns flera sjukdomar och även om man inte fått barn själv eller inte de barn man vill ha. Självklart måste du vara max 35 år också. Gamla ägg vill ingen ha.
Svar på tråden Lite frågor om äggdonation mm