• Popflickan

Lite frågor om äggdonation mm

Hej jag har nyligen donerat ägg och kan verkligen rekommendera det. Det känns verkligen som om jag har gjort nytta!

Hormonbehandlingen gick bra, det är klart det är lite bökigt och en del att tänka på, äggplockningen funkade bra, även om jag var lite groggy efter morfinet. Inga efterverkningar, har mått bra hela tiden!

Vill förtydliga några av svaren:

Hur går det till?
    Först får du komma på besök för att få information och svar på alla frågor du har. Du får lämna blodprover, och även träffa en kurator. Sedan tar det minst ett halvår innan nästa blodprov tas och hormonbehandling påbörjas. Först äter du p-piller i en månad och sedan får du injicera dig själv med hormonsprutor 1 gång/dag i ett par veckor, sedan är det 2 sprutor/dag. Det är lätt att göra, känns knappt!
    Allt detta görs för att tajma din ägglossningscykel med mottagarens.
    Äggblåsorna plockas sedan ut på kliniken och befruktas samma dag.

Hur många ägg plockas?
    --På mig plockades nio ägg som gick till en mottagare.

Får man reda på om det blir barn?
    -- Du kan ringa och få besked om det blev en graviditet eller inte. Du blir inte automatiskt meddelad.

Jag lämnar mina svar utifrån hur allt gick till för mig på Fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus, kanske är det annorlunda på andra kliniker.

Läs mer här:
    www.karolinska.se/sv/verksamheternas/kliniker--enheter/kvinnokliniken/fertilitetsenheten/ovr-behandlingsalternativ/aggdonation/

Svar på tråden Lite frågor om äggdonation mm