Inlägg från: Mccracken |Visa alla inlägg
  • Mccracken

tips till familjerätten?

Hej
    Tyvärr kommer du inte att få växelvis boende om inte mamman går med på detta. Det heter att sammarbetet mellan föräldrarna måste vara gott för att det ska kunna gå, vilket i praktiken betyder att det räcker med att hon säger att hon inte vill. (Jag utgår från att barnet bor hos sin mamma just nu eller att det är du som kommer att flytta om ni fortfarande bor under samma tak)

Du kommer att märka att du som pappa inte alls har samma staus som mamma. Hon kommer inte att behöva "bevisa" något medan allt du säger kommer att uppfattas som du föröker straffa ditt ex (genom att ta något som hon håller av- barnet) Om ditt ex dessutom passar på att berätta för alla hur usel du är kommer du att få dagis emot dig också.

Det du ska göra hos familjerätten är att va konsekvent i din argumentation. Att du vill finnas där för din son. Ha en nära och natulig kontakt med din son. Ta ditt ansvar som förälder. Att din son har rätt till sin pappa. Att du absolut INTE vill vara en varannan helgpappa med bara tjo och tjim. Var tydlig med att du lägger upp din tid med din son som det passar dig.
    Kom ihåg att det mycket väl kan ta flera år.

Tyvärr har familjrätten inget mandat att tvinga mamman (om dom nu mot all förmodan skulle vilja det) till något hon inte vill så att kontakta en advokat bör också övervägas.

Det kanske låter lite cyniskt och mörkt men jag har precis varit/är i samma sits.
    Nu har det gått 6-7 år och vi har precis varit upp första vändan i domstolen. Med facit i hand skulle jag för länge sedan kontaktat en advokat men jag hoppades hela tiden på att det skulle normaliseras ju äldre barnet blev.

• Mccracken

Nja...
    Lagar och regler säger tydligt att man ska utgå från barnet bästa och vem vet barnets bästa??? Jo, mamman! Det kan du ge dig på att alla tycker. Jag kan inte uttala mig om hur det var för 10-20 år sen men att det på något sätt skulle vara jämställt vid en separation är helt befängt! Visst, vid kafferasten på jobbet håller alla med om vikten att det ska va jämställt men när det väl kommer till kritan är det få som vill gå emot en mamma som "kämpar" för sitt barn. Enda gången jag verkligen har känt att man tittar jämställt på frågan är när den manglades i domstol. Dommaren - som var kvinna - visade direkt var skåpet skulle stå och tillät inte någon pajkastning och anklagelser. Till skillnad från mesiga socionomer på familjerätten.

• Mccracken

TS!
    Det är precis så det går till. Mammas uppfattning är den enda gällande och soc tanterna är där för att backa mamman. Det är som att kliva in på ett Roks möte. Du är totalt diskvalificerad på förhand för att du är man!

• Mccracken

Sånt får man tyvärr räkna med. Ryktesspridning, missinformation och hot. Samtidigt som varken dagispersonal, skolpersonal och socionomer på familjerätten är källkritiska. Allt som mamma säger MÅSTE ju vara sant. Varför skulle hon annars säga det? Och allt som pappa säger är BS och säger det enbart för att han är svartsjuk, bitter och vill hämnas. Varför skulle han annars säga det?

Låt dig inte styras och tryckas ner. Tro på dig själv och lita på hur du känner!
    Känns det fel är det fel! Känns det rätt är det rätt!
    Gå inte med på något som känns fel!

Lycka till och kom ihåg att vinden vänder förr eller senare.

Svar på tråden tips till familjerätten?