Inlägg från: Amirsmamma |Visa alla inlägg
  • Amirsmamma

Student vid högskola & gravid

Jag är gravid i 13 veckan med mitt första barn och är jätteglad över min graviditet. En sak som oroar mig är skolan. Jag går högskolan och barnet beräknas komma i slutet av april. Jag vill inte ta ledigt en termin eller hoppa av skolan pga att jag får barn, utan tänkte fortsätta efter sommarlovet i september. Då är barnet ca 5 månader gammal och jag kanske kan lämna ifrån mig babyn hos mamma ibland när jag har seminarie eller tenta. Jag känner att jag kan klara av både skolan och barnet, men att jag måste kanske läsa på distans en termin. jag vill bara ha råd över vad ni tycker jag borde göra. Är helt lost :(

• Svar på tråden Student vid högskola & gravid
  • Amirsmamma

Fiyali : Det är just det som oroar mig. Jag vet att jag kommer ha svårt för att vara ifrån min baby i några timmar. Men samtidigt vill jag fortsätta skolan.

Lusthan: Det ekonomiska oroar mig också. Min sambo jobbar, men jag har ju studielån. Vad kommer jag få för ersättning då? Antagligen ingenting alls ju. Det är så oroväckande. Samtidigt kan vi inte leva på min sambos lön, det kommer aldrig gå att klara sig på just den. Jag är verkligen jätteglad över att få barn, men är så stressad och tänker på hur det kommer gå.

• Amirsmamma
    Lusthan skrev 2009-10-17 17:45:54 följande:
    Du får den lägsta föräldrapenningen om du inte pluggar och tar studielån. Det innebär cirka 120 kr per dag (tror jag) och lägstanivå ligger väl på 90 kr per dag tror jag. Pluggar du så kommer du får runt 8300 kr (man får en bidragsdel för att man har barn om man söker den) per månad och barnbidrag. Bostadsbidrag är jag osäker på eftersom att pappan jobbar. Bor ni tillsammans så blir det nog inte mycket pengar i vilket fall som helst. Nu vet jag inte vilken inkomst din sambo har och vilka utgifter ni har. Men vi bor i alla fall i en lägenhet med fyra rum och kök (6000 kr med garage och försäkring), har ett barn.
    Min sambo jobbar 75 %, ibland lite mer. Hans inkomst ligger också runt 12-13000. Men den största utgiften för oss är vår hyra. En tvåa som ligger på ca 6000 + el tillkommer. Vi försöker hitta en billigare, men inte så enkelt när man bor i en storstad tyvärr. Ja, vi får hoppas att det löser sig. Nu börjar det kännas mer verkligt att jag är gravid och måste ta kontakt med FK för att få mer info. Tack för hjälpen. Får se hur det blir. :)
  • Amirsmamma
    Fiyali skrev 2009-10-17 18:15:42 följande:
    Tack :) Blev lite stressad över att personen före skrev 90kr/dag:P Skrev den summan jag själv brukar räkna med :) men så är jag en sån som gillar att få lite mer än vad jag räknat med än mindre haha!
    Gäller det även om man är heltidsstudent vid högskolan?
  • Amirsmamma
    Miniminou skrev 2009-10-17 18:34:54 följande:
    Jag har fått barn under mina studier. Nu hade jag ett litet annat läge, blev gravid under våren, mådde illa och var så vansinnigt trött att jag inte riktigt lyckades med de sista tentorna. När sommaren kom mådde jag bättre och jobbade (har fast anställning sen tidigare som jag annars är tjänstledig från) fram tills jag fick havandeskapspenning (2 mån innan BF).
    Jag kommer nog inte kunna klara nästa termin heller med tanke på att barnet är beräknad att komma under våren. Jag mår lite bättre nu än innan men det är fortfarande lite illamående och trötthet. Har examinationsinlämn på tisd och tenta nästa tisd, examinationen är jag klar med, tentan får jag plugga till rejält. Går bara inte så bra när man är trött jämt. När man är föräldraledig, kan man läsa på distans ändå och fortfarande på föräldrapenning? Jag är inte insatt i detta alls. Även om jag inte kommer kunna studera nästa höst får jag göra det till våren för att jag känner att jag kan klara av det, även om det kommer bli jobbigt. Men jag ska nog studera på distans under hösten utifall man får föräldrapenning samtidigt eller får ta studielån.
  • Amirsmamma
    Imona skrev 2009-10-17 22:58:55 följande:
    Jag är också högskolestudent och gravid. Jag har dessutom fått ett barn tidigare under mina studier. Min utbildning är väldigt arbetstung och vi har långa dagar i skolan de flesta dagar. Jag skall också få bebisen i vår (slutet av mars) men jag tänker ta studieuppehåll från och med vårterminens början och troligtvis i två år.
    Jag läser globala politiska studier. Så du menar alltså att det bästa vore att uppehåll redan från januari? Usch, jag får nog prata med min Barnmorska om detta. Är helt förvirrad alltså. Vi har också ett sexgradit skala. (A-F) Det är mitt första barn och jag vill verkligen njuta av varje stund med babyn. Speciellt de första månaderna, då det fortfarande är en spädis. Tänkte jag kanske kunde läsa tom april och sen tar jag upp det jag har missat eller pluggar på distans en månad då.
Svar på tråden Student vid högskola & gravid