• Amirsmamma

Student vid högskola & gravid

Jag är gravid i 13 veckan med mitt första barn och är jätteglad över min graviditet. En sak som oroar mig är skolan. Jag går högskolan och barnet beräknas komma i slutet av april. Jag vill inte ta ledigt en termin eller hoppa av skolan pga att jag får barn, utan tänkte fortsätta efter sommarlovet i september. Då är barnet ca 5 månader gammal och jag kanske kan lämna ifrån mig babyn hos mamma ibland när jag har seminarie eller tenta. Jag känner att jag kan klara av både skolan och barnet, men att jag måste kanske läsa på distans en termin. jag vill bara ha råd över vad ni tycker jag borde göra. Är helt lost :(

• Svar på tråden Student vid högskola & gravid
  • Fiyali

Hej hej! om du är som de flesta mammor kommer du inte vilja lämna barnet så tidigt... låt tiden lösa alla problem :)

• Lusthan

Jag har haft samma funderingar då jag en period trodde att jag var gravid. Rent ekonomiskt skulle vi inte klara oss ifall jag gick på föräldrapenning då jag skulle förlora stora delar av den inkomst som jag har nu. I mitt fall så skulle nog pappan till barnet ta ut sina föräldradagar då jag behöver komma hemifrån. Jag har barn sen innan och vet att det är en sjukt stor omställning att få barn. Men jag tror helt klart att man klarar det så länge man är medveten på vad det är man ger sig in på. Tror inte att det är världens lättaste att plugga samtidigt som man har en liten spädis.

Jag skulle i alla fall prova att göra som du och hoppas på att det skulle gå.

• Amirsmamma

Fiyali : Det är just det som oroar mig. Jag vet att jag kommer ha svårt för att vara ifrån min baby i några timmar. Men samtidigt vill jag fortsätta skolan.

Lusthan: Det ekonomiska oroar mig också. Min sambo jobbar, men jag har ju studielån. Vad kommer jag få för ersättning då? Antagligen ingenting alls ju. Det är så oroväckande. Samtidigt kan vi inte leva på min sambos lön, det kommer aldrig gå att klara sig på just den. Jag är verkligen jätteglad över att få barn, men är så stressad och tänker på hur det kommer gå.

• Fiyali
    Amirsmamma skrev 2009-10-17 17:02:55 följande:
    Fiyali : Det är just det som oroar mig. Jag vet att jag kommer ha svårt för att vara ifrån min baby i några timmar. Men samtidigt vill jag fortsätta skolan. Lusthan: Det ekonomiska oroar mig också. Min sambo jobbar, men jag har ju studielån. Vad kommer jag få för ersättning då? Antagligen ingenting alls ju. Det är så oroväckande. Samtidigt kan vi inte leva på min sambos lön, det kommer aldrig gå att klara sig på just den. Jag är verkligen jätteglad över att få barn, men är så stressad och tänker på hur det kommer gå.
    Allting går bara man vill och har tålamod till det :)
  • Lusthan

Du får den lägsta föräldrapenningen om du inte pluggar och tar studielån. Det innebär cirka 120 kr per dag (tror jag) och lägstanivå ligger väl på 90 kr per dag tror jag. Pluggar du så kommer du får runt 8300 kr (man får en bidragsdel för att man har barn om man söker den) per månad och barnbidrag. Bostadsbidrag är jag osäker på eftersom att pappan jobbar. Bor ni tillsammans så blir det nog inte mycket pengar i vilket fall som helst.

Nu vet jag inte vilken inkomst din sambo har och vilka utgifter ni har.

Men vi bor i alla fall i en lägenhet med fyra rum och kök (6000 kr med garage och försäkring), har ett barn. Sambon har en inkomst på runt 11000 in på sitt konto varje månad, jag får in 13000 kr (bostadsbidrag, underhåll, barnbidrag, studielån inräknat). Vi har bil och fyra katter som kostar försäkring, bensin och mat varje månad och normala räkningar. Vi äter för cirka 5000 kr i månaden.

Vi går runt och det brukar inte vara några större problem om vi inte måste in med katterna till veterinären eller om bilen går sönder.

En liten bebis kostar först och främst en del pengar i kläder och grejer man kan tänkas behöva när man har en bebis. Ammar du så lär inte matkostnaderna för er stiga så jättemycket. Ersättning kostar däremot en hel del. Blöjor kostar rätt mycket men det är nödvändigt ont om man inte orkar hålla på med tygblöjor.

Jag säger som så att det går. Jag har knappt jobbat något i hela mitt liv utan gick på gymnasiet när sonen föddes och vi levde på studielån. Sedan har jag pluggat vidare, nu på universitetet och det är på studielån. Ibland får jag in mer för att jag jobbar som homepartyförsäljare och säljer sexleksaker. Men det blir inte många kronor varje månad.

Så rent ekonomiskt tror jag att ni klarar det om din sambo jobbar heltid och får någorlunda bra betalt. Jobbade min sambo heltid så skulle vi ha det betydligt bättre än vi har nu. Han jobbar 75% som det ser ut just nu. Heltid och vi skulle få in i alla fall 5000 kr till varje månad... Då skulle vi utan tvekan kunna klara ett barn till om vi ville.

Du är ju gravid och jag lovar att det kommer lösa sig. Känns det läskigt med ekonomin så kolla runt med folk runtomkring ifall ni kan få köpa en spjälsäng billigt och lite sånt. Man behöver ju inte köpa allt nytt till att börja med. Särskilt inte sånt som är slit och släng. Spjälsängen hade jag tills sonen blev 1 år ungefär och lite till. Skötbordet slutade jag använda ungefär samtidigt. Har ni tvättmaskin så kan man använda den till att lägga barnet på och byta. Då behöver man inget skötbord. :) Vagn däremot kanske är värt att köpa ny men hoppa dyra märken. Jag köpte en svinsnygg Brio och var supernöjd med den. 4000 kr med åkpåse och skötväska och han hade den till han blev tre år gammal. Helt klart värt det. :)

Prioritera kostnaderna och se vad ni kan få och vad ni kan köpa billigt så löser det. Sen finns det säkert folk som kan hjälpa er att betala för vissa grejer om ni har tur. Kanske någon stolt morfar som vill köpa spjälsängen till exempel och en stolt mormor som inte kan låta bli att köpa en massa kläder. Ett annat tips är att inte köpa några mängder av de allra minsta kläderna eftersom de växer som raketer ibörjan och oftast hinner de inte använda de första kläderna ordentligt.

Det löser sig, vet du att du kommer orka med att plugga samtidigt så kommer det nog att gå vägen med det ekonomiska också ska du se. När du är hemma under sommaren så ta ut full föräldrapenning så får du väl ungefär 4000 kr i månaden + barnbidraget i alla fall. Det är mer än om du skulle vara arbetslös under sommaren.

• Fiyali

Lägsta nivå dagar som föräldra ledig är 175 kronor per dag.

• KossanMuu
    Fiyali skrev 2009-10-17 17:52:33 följande:
    Lägsta nivå dagar som föräldra ledig är 175 kronor per dag.
    Nä 180 kr/dag är det. Ingen större skillnad men rätt ska vara rätt
  • Fiyali
    KossanMuu skrev 2009-10-17 18:01:31 följande:
    Nä 180 kr/dag är det. Ingen större skillnad men rätt ska vara rätt
    Tack :) Blev lite stressad över att personen före skrev 90kr/dag:P Skrev den summan jag själv brukar räkna med :) men så är jag en sån som gillar att få lite mer än vad jag räknat med än mindre haha!
  • Lusthan

Det var sju år sen jag var mammaledig så jag vet inte alls hur mycket pengar man får idag. Men det var ju klart bättre än det jag fick. :)

• Doktorn
    Amirsmamma skrev 2009-10-17 16:28:05 följande:
    ... Jag går högskolan och barnet beräknas komma i slutet av april. Jag vill inte ta ledigt en termin eller hoppa av skolan pga att jag får barn, utan tänkte fortsätta efter sommarlovet i september. ....
    Planera inte för exakt bara. Vad gör du om barnet kommer en månad för tidigt? Eller om du har sådan foglossning från februari att du inte kan gå på seminarier längre? Eller om du känner att du vill fortsätta helamma efter sommaren?
    Spika inga planer i förväg. Det finns så mycket överraskningar man råkar ut för med små barn!
  • MiIou

Jag har fått barn under mina studier. Nu hade jag ett litet annat läge, blev gravid under våren, mådde illa och var så vansinnigt trött att jag inte riktigt lyckades med de sista tentorna. När sommaren kom mådde jag bättre och jobbade (har fast anställning sen tidigare som jag annars är tjänstledig från) fram tills jag fick havandeskapspenning (2 mån innan BF). Sonen är född 22/dec, under föräldraledigheten läste jag in det jag inte lyckats med under graviditeten och sambon fick ta ledigt en dag då jag skrev tenta.

Började plugga igen till hösten då sonen var 8 mån. Kändes lite tufft första veckan men det gör det väl för de flesta då man går av sin föräldraledighet.
    Annars har jag ju ändå varit hemma mycket med sonen eftersom jag inte är i skolan 8-16 utan läser mycket hemma, vilket jag kunde lägga på kvällstid.

Jag håller med om att man ska vara beredd på att saker kan hända och att man inte vet hur barnets personlighet kommer att vara. Men om du kan läsa mycket hemma eller på distans och kan förlägga det under tider då barnet sover så kommer det att gå bra. Och ang. amningen så behöver du ju inte sluta amma helt utan kan gå över till att delamma.

Det mesta går bara man vill och är beredd att kämpa lite extra.

Jag har en kompis som läser till sjuksköterska, började när hennes första var 1 år och väntar nu sitt andra i december och för henne funkar det hur bra som helst.
    Jag läser till civilingejnör och visst det är kämpigt emellanåt men det går, och det känns som att det blir lättare och lättare ju äldre sonen blir. Han och sambon leker med Lego i rummet intill och jag har suttit vid datorn och fixat med skolarbete under eftermiddan

• Amirsmamma
    Lusthan skrev 2009-10-17 17:45:54 följande:
    Du får den lägsta föräldrapenningen om du inte pluggar och tar studielån. Det innebär cirka 120 kr per dag (tror jag) och lägstanivå ligger väl på 90 kr per dag tror jag. Pluggar du så kommer du får runt 8300 kr (man får en bidragsdel för att man har barn om man söker den) per månad och barnbidrag. Bostadsbidrag är jag osäker på eftersom att pappan jobbar. Bor ni tillsammans så blir det nog inte mycket pengar i vilket fall som helst. Nu vet jag inte vilken inkomst din sambo har och vilka utgifter ni har. Men vi bor i alla fall i en lägenhet med fyra rum och kök (6000 kr med garage och försäkring), har ett barn.
    Min sambo jobbar 75 %, ibland lite mer. Hans inkomst ligger också runt 12-13000. Men den största utgiften för oss är vår hyra. En tvåa som ligger på ca 6000 + el tillkommer. Vi försöker hitta en billigare, men inte så enkelt när man bor i en storstad tyvärr. Ja, vi får hoppas att det löser sig. Nu börjar det kännas mer verkligt att jag är gravid och måste ta kontakt med FK för att få mer info. Tack för hjälpen. Får se hur det blir. :)
  • Amirsmamma
    Fiyali skrev 2009-10-17 18:15:42 följande:
    Tack :) Blev lite stressad över att personen före skrev 90kr/dag:P Skrev den summan jag själv brukar räkna med :) men så är jag en sån som gillar att få lite mer än vad jag räknat med än mindre haha!
    Gäller det även om man är heltidsstudent vid högskolan?
  • Fiyali
    Amirsmamma skrev 2009-10-17 20:42:11 följande:
    Gäller det även om man är heltidsstudent vid högskolan?
    om du studerar så kan du inte vara ta ut föräldrapenning alls. Då får du rätta dig efter de lån bidrag, extra tillägg du kan få där. Men väljer du att gå heltid hemma så kan du plocka ut mammapeng med lägsta nivå 180 kr per dag.

själv ska jag studera distans nästa HT med ny bebis hemma, så då tar mannen ut hel föräldrapenning och jag studie medel.
  • Amirsmamma
    Miniminou skrev 2009-10-17 18:34:54 följande:
    Jag har fått barn under mina studier. Nu hade jag ett litet annat läge, blev gravid under våren, mådde illa och var så vansinnigt trött att jag inte riktigt lyckades med de sista tentorna. När sommaren kom mådde jag bättre och jobbade (har fast anställning sen tidigare som jag annars är tjänstledig från) fram tills jag fick havandeskapspenning (2 mån innan BF).
    Jag kommer nog inte kunna klara nästa termin heller med tanke på att barnet är beräknad att komma under våren. Jag mår lite bättre nu än innan men det är fortfarande lite illamående och trötthet. Har examinationsinlämn på tisd och tenta nästa tisd, examinationen är jag klar med, tentan får jag plugga till rejält. Går bara inte så bra när man är trött jämt. När man är föräldraledig, kan man läsa på distans ändå och fortfarande på föräldrapenning? Jag är inte insatt i detta alls. Även om jag inte kommer kunna studera nästa höst får jag göra det till våren för att jag känner att jag kan klara av det, även om det kommer bli jobbigt. Men jag ska nog studera på distans under hösten utifall man får föräldrapenning samtidigt eller får ta studielån.
  • Fiyali
    Amirsmamma skrev 2009-10-17 20:48:19 följande:
    Jag kommer nog inte kunna klara nästa termin heller med tanke på att barnet är beräknad att komma under våren. Jag mår lite bättre nu än innan men det är fortfarande lite illamående och trötthet. Har examinationsinlämn på tisd och tenta nästa tisd, examinationen är jag klar med, tentan får jag plugga till rejält. Går bara inte så bra när man är trött jämt. När man är föräldraledig, kan man läsa på distans ändå och fortfarande på föräldrapenning? Jag är inte insatt i detta alls. Även om jag inte kommer kunna studera nästa höst får jag göra det till våren för att jag känner att jag kan klara av det, även om det kommer bli jobbigt. Men jag ska nog studera på distans under hösten utifall man får föräldrapenning samtidigt eller får ta studielån.
    Tror jag inte du kan, även om du studerar distans så studerar du ändå en viss %, vilket gör att FK inte anser att du är föräldraledig.
  • Lusthan

Då har vi ungefär samma utgångsläge för vad gäller utgifter och inkomster. Då får ni plats med ett barn skulle jag tro. Särskilt ibörjan då när man ammar. Vi betalar kanske lite mer i el eftersom vi bor i en fyra och jag tror att det ger lite skillnad.

• Imona

Jag är också högskolestudent och gravid. Jag har dessutom fått ett barn tidigare under mina studier. Min utbildning är väldigt arbetstung och vi har långa dagar i skolan de flesta dagar. Jag skall också få bebisen i vår (slutet av mars) men jag tänker ta studieuppehåll från och med vårterminens början och troligtvis i två år. Jag läste visserligen en termin på heltid hemifrån när mitt första barn var ca ett, men det hörde inte till mitt program och var mycket mer lättförtjänta poäng. Jag vet ju inte vad du läser, men det kan ju alltså säkert skilja beroende på vilket program man går.
    Jag känner i alla fall att jag vill kunna njuta och satsa ordentligt på att vara där för mitt barn i början, samt att jag också vill kunna göra bra ifrån mig med mina studier (vi har dessutom ett program med sexgradig betygsskala! vilket skapar lite press att man inte bara klarar godkänt) istället för att göra bådadera halvdant.

• Amirsmamma
    Imona skrev 2009-10-17 22:58:55 följande:
    Jag är också högskolestudent och gravid. Jag har dessutom fått ett barn tidigare under mina studier. Min utbildning är väldigt arbetstung och vi har långa dagar i skolan de flesta dagar. Jag skall också få bebisen i vår (slutet av mars) men jag tänker ta studieuppehåll från och med vårterminens början och troligtvis i två år.
    Jag läser globala politiska studier. Så du menar alltså att det bästa vore att uppehåll redan från januari? Usch, jag får nog prata med min Barnmorska om detta. Är helt förvirrad alltså. Vi har också ett sexgradit skala. (A-F) Det är mitt första barn och jag vill verkligen njuta av varje stund med babyn. Speciellt de första månaderna, då det fortfarande är en spädis. Tänkte jag kanske kunde läsa tom april och sen tar jag upp det jag har missat eller pluggar på distans en månad då.
Svar på tråden Student vid högskola & gravid