Inlägg från: Fiyali |Visa alla inlägg
  • Fiyali

Student vid högskola & gravid

Hej hej! om du är som de flesta mammor kommer du inte vilja lämna barnet så tidigt... låt tiden lösa alla problem :)

• Fiyali
    Amirsmamma skrev 2009-10-17 17:02:55 följande:
    Fiyali : Det är just det som oroar mig. Jag vet att jag kommer ha svårt för att vara ifrån min baby i några timmar. Men samtidigt vill jag fortsätta skolan. Lusthan: Det ekonomiska oroar mig också. Min sambo jobbar, men jag har ju studielån. Vad kommer jag få för ersättning då? Antagligen ingenting alls ju. Det är så oroväckande. Samtidigt kan vi inte leva på min sambos lön, det kommer aldrig gå att klara sig på just den. Jag är verkligen jätteglad över att få barn, men är så stressad och tänker på hur det kommer gå.
    Allting går bara man vill och har tålamod till det :)
  • Fiyali

Lägsta nivå dagar som föräldra ledig är 175 kronor per dag.

• Fiyali
    KossanMuu skrev 2009-10-17 18:01:31 följande:
    Nä 180 kr/dag är det. Ingen större skillnad men rätt ska vara rätt
    Tack :) Blev lite stressad över att personen före skrev 90kr/dag:P Skrev den summan jag själv brukar räkna med :) men så är jag en sån som gillar att få lite mer än vad jag räknat med än mindre haha!
  • Fiyali
    Amirsmamma skrev 2009-10-17 20:42:11 följande:
    Gäller det även om man är heltidsstudent vid högskolan?
    om du studerar så kan du inte vara ta ut föräldrapenning alls. Då får du rätta dig efter de lån bidrag, extra tillägg du kan få där. Men väljer du att gå heltid hemma så kan du plocka ut mammapeng med lägsta nivå 180 kr per dag.

själv ska jag studera distans nästa HT med ny bebis hemma, så då tar mannen ut hel föräldrapenning och jag studie medel.
  • Fiyali
    Amirsmamma skrev 2009-10-17 20:48:19 följande:
    Jag kommer nog inte kunna klara nästa termin heller med tanke på att barnet är beräknad att komma under våren. Jag mår lite bättre nu än innan men det är fortfarande lite illamående och trötthet. Har examinationsinlämn på tisd och tenta nästa tisd, examinationen är jag klar med, tentan får jag plugga till rejält. Går bara inte så bra när man är trött jämt. När man är föräldraledig, kan man läsa på distans ändå och fortfarande på föräldrapenning? Jag är inte insatt i detta alls. Även om jag inte kommer kunna studera nästa höst får jag göra det till våren för att jag känner att jag kan klara av det, även om det kommer bli jobbigt. Men jag ska nog studera på distans under hösten utifall man får föräldrapenning samtidigt eller får ta studielån.
    Tror jag inte du kan, även om du studerar distans så studerar du ändå en viss %, vilket gör att FK inte anser att du är föräldraledig.
Svar på tråden Student vid högskola & gravid