• mil

FÅR man bestämma över sitt bonusbarn??

hej
    vi är en patchwork-familj bestående av mig, mina tre barn från ett tidigare förhållande, min nuvarande partner och vårt gemensamma barn (fött 2008). mina tre äldre barn är 10, 13 och 16 år. för det mesta funkar det bra men mitt problem är att min partner 'hackar' omkring (tycker jag) på ffa min äldre son (10 år). han är liksom hela tiden på honom om en massa smågrejer, spelar upp sig och leker polis. han har liksom ögonen på honom hela tiden och 'kontrollerar'. jag tycker detta är jobbigt och ser att min son inte riktigt vågar säga emot. det är klart att jag också säger till ibland men inte alls lika mycket som min partner (som ju då inte är riktiga pappan).

sen vårat gemensamma barn kom har allting kommit lite på sned. ja, alla älskar vi lillen och han har på ett sätt bundit samman oss på ett fantastiskt sätt. å andra sidan har han ju båda sina föräldrar hos sig hela tiden. mina äldre barn har sin mamma + bonuspappa, och bonuspappan interesserar sig mest för sitt eget barn. jag förstår ju också hur speciellt det är för honom, det är hans första (och enda) biologiska barn. men det gör ändå lite ont i mig när jag ser hur lillen får enormt mycket uppmärksamhet av oss båda men de större barnen är det bara jag som tar hand om, stöttar, uppmuntrar, gör läxor med, pratar med etc. jag tycker att min partner, om han nu kritiserar hela tiden, också kunde investera lite tid i de äldre barnen. för mig känns det ibland som om mina äldre barn är 'second choice' liksom. försöker jag prata om det här med min partner säger han typ, 'jaha, får jag inte säga till om något alls nu eller' också surar han. suck.....

han är iofs en absolut fredlig lugn typ men han har väl sin ryggsäck från förr han med (som vi alla) och i hans familj var det mycket regler hemma som han väl vill föra igenom hos oss också. han höjer aldrig sin hand det är mer ett konstant klagande på allt som är 'fel' i hans ögon. komplimanger och uppmuntran kommer sällan.

Svar på tråden FÅR man bestämma över sitt bonusbarn??