FÅR man bestämma över sitt bonusbarn??
Jag satt och diskuterade med min styvdotter precis. Vill först berätta att vi har jättefin kontakt, och jag har varit en del i hennes liv, och hon i mitt, sen hon var 3 och hon är tonåring nu, så man kan säga att vi känner varandra väl:).
Vi pratade om huruvida en styvförälder "får" bestämma över sina styvbarn.
Jag har många gånger "bestämt" både det ena och det andra över mina styvbarn, och detta är helt okej för både min man, barnens pappa då alltså, och barnens mamma som vi också har god kontakt med. Jag kan ha bestämt allt från hemmatid, om dom fått sova hos den och den kompisen eller inte, om dom får ta en glass till, till om dom får höjd veckopeng. Ja, inte är det så att jag går och donar och bestämmer allt möjligt inte, men jag har haft och har, en helt naturlig relation och inställning som "förälder" till mina bonusar. Ibland faller det sig naturligt att jag bestämmer, ibland att min man bestämmer, och lika ofta barnens mamma.
Och som min bonusdotter precis sa till mig i vår diskussion var, att detta är helt naturligt för henne också.
Vi har alltså inte bråkat eller blivit ovänner eller liknande. Utan satt och hade en ganska rolig och intressant diskussion om detta! Hon säger till mig att hon alltid lyssnat lika mycket på mig som på sin pappa som på sin mamma.. Ja, vilket pussel!! Hahaha.... Hon sa att det är precis som att ha 3 föräldrar! Och alla är lika bra, och alla är lika orättvisa ibland!! Precis som alla föräldrar va?? :) :)
Har jag av någon anledning sagt att hon/han måste vara henna 20.00, så står min man fast vid det, och barnens mamma säger samma sak. "Men NN sa ju att du skulle vara hemma 20.00, eller hur? Då är det det som gäller", brukar det låta från barnens mamma. Min fråga är hur som helst; Hur ställer ni er till detta?? Är det "okej" att bestämma över sitt bonusbarn?? Intressant att höra vad ni tycker om situationen!!! =)