• Latvis

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Jag är i vecka 30+2 nu så det kanske är så att det börjar bli lite trångt för jag känner lite rörelse, som om han typ håller på och vänder sig eller nåt men inga riktiga sparkar som tex. bara för några dagar sedan. Nåja, så länge det rör på sig lite därinne så kanske man kan vara lugn...

• Latvis

Usch vad jobbigt med en kräksjuk son, hoppas han mår bättre nu Kiwi81.

Jag är fortfarande lite orolig över dom få rörelserna jag känner i magen, men som du säger Kiwi så är det nog för att killen ligger neråt med huvudet (gjorde han iaf förra veckan). Ska nog ringa bm imorgon ändå och bara få min oro stillad.
    Känns det förresten när barnet fixerat sig? Och hur känns det då? Rör barnet på sig mindre då också? För det kanske är så att mitt barn har fixerat sig?...

Vad skönt att din bebis växer Liley, det är väldigt positivt

Jag bor förresten också i Stockholm så vi är tre härifrån i alla fall.

Jag har varken packad BB väskan eller skrivit förlossningsbrevet. Tror nog jag skippar brevet för nog kan man väl berätta hur man vill ha det istället...? Jag har fortfarande två månader kvar så det känns inte så akut att packa väskan även fast jag nästan dagligen tänker på ifall jag måste åka in nu och så har jag ingenting med mig!! Men förmodligen kan mannen min då åka hem och hämta det nödvändigaste. Ska nog börja planera väskan efter jul ändå...

Gud vilket väder det har varit idag, inga bussar åkte där jag bor, men som tur är så fick jag skjuts till och från jobbet av min man. Visst är det härligt med snön, men att det ska bli sån kaos i trafiken alltid, det är mindre härligt...

Hoppas ni får en lugn o skön kväll!

• Latvis

När jag var hos bm förra veckan tog hon faktiskt upp just samlag och hon sa att oftast brukar hon rekommendera par att ha sex när dom närmar sig slutet för att det kan sätta igång förlossningen, MEN oss rekommenderade hon att vänta med samlag åtminstonen ett par vecka pga. just samma anledning. Tydligen gör spermierna så att cervixen (tror jag att det hette) blir mjuk eller nåt sånt. Så till min glädje, och min mans sorg, får vi ha uppehåll ett par veckor med just samlag iaf. Man är ju inte såååå sugen för tillfället ändå

• Latvis

Jag var inne på förlossningen igår efter att jag pratat med dom om min oro över att bebisen inte rör på sig lika mycket längre. Allt såg dock bra ut så det verkade inte vara någon fara. Bebisen ligger med huvudet neråt så det kan vara därför jag inte känner lika tydliga sparkar längre. Nu kan jag var lugn igen Nästa gång jag åker till förlossningen hoppas jag att det är när det är dags att föda, runt vecka 38 skulle passa fint

Vad jobbigt att era barn är/har varit sjuka, hoppas dom kryar på sig snart.

Lucas sover i sin egen säng, men han är väl äldre än era barn. För ca. ett år sedan började vi avvänja honom att komma till vår säng på natten för det var då vi började planera för ett barn till och det funkar inte om han sover med oss då. Det har gått jättebra och i början vaknade han på nätterna och kom in i vårt rum, ibland gick jag tillbaka med honom till sitt eget rum och var jag för trött fick han lägga sig mellan oss. Numera så är det ytterst sällan han ens vaknar om nätterna så vi får se hur det blir när bebben är född...kanske han blir svartsjuk och vill komma in till oss igen.

Vad härligt att ni är så långt gångna, vill också

Hoppas ni alla får en trevlig helg!

• Latvis

Vi hade andnigslarm med Lucas och det var sååå skönt för då slipper man den där oron att titta hela tiden om han andades osv. Vi hade en sån som man la under madrassen i sängen. Det enda jobbiga med den var att när han sov mellan oss så kunde vi inte använda den så fördelen är då att bebisen sover i sin egen säng. Jag kommer utan tvekan att använda den igen oavsett när lillen föds. Har kompisar som lånat larmet också fast dom fått fullgångna barn.

Det där med namn är väldigt svårt, men vi som vet redan att det blir en kille, har kanske en liten fördel för då har vi kunnat koncentrerat oss på killnamn bara. Nu lutar det åt Sander så vi få se om det känns rätt när han väl är född...

Det ska verkligen bli kul att följas åt och kanske vi som iaf bor i Stockholm tom kan ses nåt sen...?

Hur går det med allt julstök? Har ni allt under kontroll? Vi ska väl försöka få upp julgranen idag (är i plast dock så lite fusk), sen har jag ett par julklappar kvar att köpa och så ska allt paketeras också.

• Latvis

Grüth - Förstår helt klart din oro och det är självklart du ska babbla på, det är det vi är till för Hur och när du än beslutar med barn nr. 2 så kommer det beslutet nog att kännas helt rätt för dig just då, men jag förstår att det känns svårt. Själv så har det tagit oss 5 år innan vi skaffade ett till barn och då är Lucas ändå ett fullt friskt barn så jag förstår verkligen att det känns tufft med tanke på Neo. Hur känner din man/pojkvän inför barn nr.2?

Ida04Emma06Freya09: Stort grattis till tjejen! Hoppas ni mår bra!

Hoppas ni alla andra har haft en lugn och trivsam jul. På vår front har det varit lugnt och jag mår fortfarande bra. Onsdag är det dags för ett rutinbesök till BM och sen är tanken att vi ska åka till Sälen. Liiite rädd är man om det skulle hända nåt medans man är där, men det finns väl sjukhus i närheten där med får vi hoppas...

Annars så börjar tankarna på förlossning snurra i huvudet...usch är nog lite orolig inför hur allt ska gå om man går full tid ut. Är det någon förresten som går på någon föräldrarutbildning? Jag gör inte det fast min barnmorska sa att jag fick gå på den med tanke på att vi inte hann göra det med Lucas.

Kram på er alla!

• Latvis

Grattis till Jonathan på hans 2-års dag! Visst går tiden fort med dom små.

Vad är förresten en slempropp och vad innebär det om den har gått osv?

Jag hoppas att det känns rätt tydligt när väl förlossningen kommer igån för jag har ingen aaaaaning om hur och när man ska åka in...sist så var jag inte ens medveten om att det var dags innan det verkligen var dags så jag hoppas jag får tydliga signaler denna gång.

• Latvis

Du var uppe tidigt Kiwi81 men visst är det ibland bara bättre att stiga upp i ottan istället för att försöka somna om. För mig är det nästan en lättnad varje morgon då klockan ringer vid 6 och jag ska stiga upp till jobbet. Vaknar också rätt många gånger under natten pga. ryggsmärta, så fort jag vänder om så gör det ont i ryggen så det är "skönt" när det väl är morgon och man ska iväg till jobbet.
    Det är nog det enda "besväret" jag har för tillfället, att det är lite obekvämt att sova och sen att jag får sendrag i vaden då o då mitt i natten, fy fasiken vad ont det gör! Annars så har jag max 10 sd per dag vilket inte är alls något att oroa sig för, särskilt när jag läser hur ni andra har det.

Oj, hoppas det gick bra för dig när du halkade. Det är så himla läskigt att gå ute nu när det är så halt, man får verkligen ta det försiktigt.

Varje dag tänker jag, undra om det är dags idag, vilket är lite psykiskt påfrestande. Hade man fött normalt sista hade tanken inte ens slagit mig så här tidigt i graviditeten. Men sen är det också det att alla läkare har sagt att jag förmodligen kommer att föda för tidigt eftersom jag gjorde det sist, men jag tror inte alls på att det kommer att vara så. Bara för det så går man runt och väntar på när det är dags. Nästan som att det vore skönt att det är över så att man slipper dessa funderingar varje dag...men som sagt, här är allt lugnt och jag tror verkligen inte att jag kommer att föda förtidigt.

Dock vore det väl typsikt om det satte igång nu under nyårshelgen då vi ska åka till Sälen idag och närmsta förlossningen verkar vara i Falun, dit det är ca. 25 mil!! Herregud, hur ska man hinna dit om det börjar...vore så typiskt...

Först blir det ett rutinbesök hos MVC idag kl. 13.30 och sen väntar en låååång bilresa. Passar på att önska er alla ett riktigt Gott Nytt År! Nästa år har vi alla en liten sötnos i famnen Kram!

• Latvis

Hej alla tjejer!  Nu är man hemkommer från Sälen och allt gick bra där uppe. Känns skönt att det är nytt år och ingen bebis är född ännu.
    Hoppas ni alla andra också mår bra och hade en trevlig nyår.

Kram

• Latvis

Grattis till sonen 4blommor! Hoppas allt har gått bra.

Mison, jag känner lite som du, att det inte gör någonting om lillen tittar ut redan nu eller åtminstonen inom ett par veckor. Vill så gärna ha min bebis nu nu nu nu fast inte egntligen nu på stört, men gärna om ett par veckor i alla fall....

Vad spännande Liley att det börjar närma sig för dig. Hur tänkte du förbereda dig med andningstekniken? Har du funderat på någon smärtlindring?

Kiwi81 - jag är också lite sån som övertolkar allt, det hör nog till Men nu när jag kommit så här långt så är jag inte lika nojjig som tidigare.

• Latvis

Jag kommer inte riktigt ihåg hur snabbt allt gick när jag födde Lucas, men krystvärkar hade jag inte många av och jag tror att Lucas kom på en kvart eller nåt. Låg dock inne ett dygn innan och var tydligen öppen x antal cm också innan krystvärkarna började. Vattnet gick inte av sig själv. Hade nog i överlag en snabb förlossning. Försökte ta lustgas, men av någon anledning så andades jag inte tillräckligt djupt så det gav ingen verkan alls.
    Denna gång är jag sååå mycket mer nervösare, hur ska jag veta när det är dags att åka in, hur känns krystvärkar, hur lång tid kommer det att ta osv. osv. Jag vill i alla fall ta epidrualen och kanske försöka med lustgas igen.. Jag hoppas att jag inte kommer att skrika som en stucken gris och vrida mig av smärta och svettas floder.. Visst är det helt naturligt, men jag har alltid sett mig själv som en väldigt stark person och inte visat "känslor" så öppet så jag vill helst inte "blotta" mig inför min man för han lär ju få en chock i så fall hahaaa. Nä jag hoppas allt går relativt snabbt och smärtfritt och att tecknena är supertydliga när det är dags att åka in.

Lycka till Mison med allt idag!

• Latvis

Är det så att när vattnet går så är det dags att åka in, eller kan vattnet gå några dagar innan det är dags? Någon som vet? Kanske ska gå in i andra trådar som handlar om förlossning och läsa på lite....

• Latvis

Liley och Kiwi, vilket sjukhus födde ni på? Usch vad jag tycker synd om dig Liley som blev så dåligt behandlad. Det kommer nog att gå så mycket bättre denna gång!
    Jag födde på Huddinge och där var dom i alla fall jättebra.

Igår började vi operation göra klart allt inför bebisen, sprang på Babyland och Ikea. Känns jätteskönt att det mesta är inhandlat så nu måste vi bara göra om extrarummet till ett bebisrum. Bebisen kommer sova i vårt rum, men vi kommer att ha ett litet rum med alla hans saker, som det är nu så är dom spridda över hela lägenheten. Vi bor rätt trångt så på nått sett måste man lösa platsbristen.

Imorgon är det dags för ett nytt tillväxt ul, ska bli så spännande att se hur stor lillen är...säkert superstor!

Kram på er!

• Latvis

Här blir det nog tyvärr inget tredje barn heller, det är mest min man som är emot den tanken, men man ska väl aldrig säga aldrig. Vi får se hur det går med denna lilla först innan man tänker på nästa igen.
    Igår var jag på ul och killen växer som han ska, han väger nu 2350g och ligger +2% så allt verkar gå enligt "normen". Bara jag inte får alltför stort barn....
    Ha en trevlig dag alla!

• Latvis

Oj, här händer det grejer! Har tänkte på det när man loggar in varje gång att undra om det är någon som har kommit igång med förlossningen än och nu verkar det som det har det för Mison. Håller tummarna för henne att allt går bra, men det tror jag nog eftersom hon ändå har kommit så pass långt. Tror nog inte man behöver stanna på Neo många dagar om man föder runt vecka 34, bara allt är bra med bebisen.
    Vad spännande det ska bli att höra ifrån Mison. Håller alla tummar och tår för att allt ska gå bra!

Själv så går jag in i vecka 34 idag, sååå skönt för nu är det verkligen ingen fara om bebisen föds. För min del kan han gärna komma redan nästa vecka....

Det där med bajsa på sig under förlossningen...USCH O FY O BLÄÄ säger jag bara, det hände mig sist och ärligt talat så var det jättejobbigt och det är något jag fortfarande har sån ångest över, men det är tydigen jättevanligt (som om det vore nån tröst). Vill definitivt ha lavemang denna gång, men min bm sa att det inte längre är en självklar sak att ge eftersom det var nåt med att det kan bildas några antikroppar av det eller hur det nu var. Men det är min största skräck att det ska hända igen och jag har också sagt till min man att han får INTE titta ner när jag föder...

Hoppas ni får en trevlig dag! Nu är vi bara tre kvar förmodligen....och jag lär väl bli sist kvar har i tråden....

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.