• Mison

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

God morgon tjejer! Min tapp var 29 mm för två veckor sedan (v.25) och jag har inbokade besök hos doktorn varannan vecka. Hon sa att egentligen är allt mellan 30-50 mm tapp "normalt". En kompis till mig som ska ha sitt andra barn i jan hade 31mm tapp för någon vecka sedan, så det känns ju rätt normalt. Men egentligen tar jag inte det där med tappen på så stort allvar eftersom jag vet att det kan gå så otroligt fort för den att utplånas, utan försöker mer känna av hur jag mår med SD, mensvärk osv. Men du ska absolut gå och kolla dig regelbundet!

Så du har också hört det hur man bär barnet andra ggn Liley!? Då var jag inte så snurrig trots allt Köpte faktiskt ett par trosor (det stod gördel på) på Lindex igår, tror inte att det är en "riktig" gördel men den funkar kanske. Såg rätt stabiliserande ut med lite tjockare tyg där fram. Kan tänka mig att det finns bättre gördlar i mammabutiker, så jag ska försöka kolla även där.

Jag drömde i natt att jag fick en fullgången pojke!! Över 3 kg och en riktig tjockis Hoppas det var en sanndröm!! Vet vi förresten vad ni väntar? Har någon tagit reda på kön?? Har för mig att någon av er nämnt detta.

Vad bra att vi har dig Biglin "utifrån" som hejar på oss! Börjar du bli sugen igen eller blir du avskräckt av vår oro

• Mison

Nämen gud Liley! Hon lät ju inte riktigt klok? Var hon verkligen nykter
    Nej, vi har inte tagit reda på det. Jag har aldrig varit särskilt brydd om kön och är inte överdrivet nyfiken, så det känns som att överraskningen gärna får vänta. Dessutom kan ju bebisen komma när som helst, så jag kan lika gärna vänta...

Önskar jag oxå var "över v. 30". Kollar ni förresten på förlossningsakuten? jag tittar och tycker det är rätt intressant om än lite läskigt förstås. Tycker ändå det känns skönt att se att det "mesta" går bra, kanske någon form av bearbetande från min sida....

• Mison
    Dalva skrev 2009-11-18 11:00:37 följande:
    Nej, har aldrig sett Förlossningsakuten. Vilken kanal går den på? (Har inte kabel-tv.) När min dotter var några månader var jag dock helt besatt av en dokumentärserie som visades på Seychellerna (där vi befann oss) och som hette Birth Stories. Bearbetade mig igenom varje förlossning och hoppades, hoppades att jag en dag skulle få vara med om en normal förlossning.Jag är lite nyfiken på om det är en pojke eller flicka, även om det förstås inte spelar någon roll. Förra gången var jag extremt nyfiken på saker som hårfärg, ögonfärg, personlighet osv. och sen fick jag plötsligt veta alldeles för tidigt! Denna gång känns det som om jag inte har "råd" att ägna mig åt de där vanliga graviditetsfunderingarna utan mina tankar kretsar mest kring SD osv.
    Den går på fyran kl 13.25 och handlar mest om riskförlossningar. Många som får för tidigt och det är kanske därför jag tittar, för att se att det mesta går bra. Är inte jätteorolig än för själva förlossningen, men om allt håller sig lugnt här, vet jag att jag kommer att bli det. På ett sätt är det nog bra att jag inte hann förbereda mig så mycket sist, helt plötsligt låg jag där. Jag hade nämligen en fruktansvärd förlossningsskräck innan, så det var nog bra för mig. Men visst börjar man tänka på det.... Hoppas bara att det får ske någorlunda "normalt" eller under någorlunda "normala" omständigheter denna gång så man kanske kan få njuta lite av minutrarna efter förlossningen.

Latvis: Njut säger jag bara! Herregud så skönt att slippa oron! Det är väl skönt att det går lätt för någon av oss
  • Mison

Nope, jag har inte heller packat nån väska. Minns knappt att jag gjorde det sist mer än att jag stoppade ner linssaker, tandborste och nån bok. Vad ska man mer packa ner *förvirrad*

Usch, nu har jag börjat drömma om detta varje natt. Drömde i natt att jag fick en flicka den 6 dec... Hoppas inte att det stämmer!

Liley, min pojke har följt sin egen kurva men alltid varit kortare än jämnåriga. Han är fortfarande relativt kort, har små fötter osv men väger väl 15-16kg så han uppfattas inte som liten. Fram till året ungefär tyckte jag han kändes jätteliten i jämförelse med jämnåriga, men nu känns han i kapp tycker jag. Min sambo och jag är inte jättestora så han blir nog ingen jätte

Angående detta med föräldrautbildning så kommer inte vi att gå någon sådan. Hann inte med det sist heller, men det gick ju bra ändå Läste "innan du föder" av Anna Wilsby tror jag hon hette sist och så gick jag gravidyoga och det hade jag stor nytta av.

Min pojke har oxå fått sin spruta nu! Skönt eftersom de upptäckt 2 fall av influensan på hans förskola... Hoppas bara vaccinet hinner verka. Nu är det bara sambon kvar!

• Mison

Hej alla kämpande tjejer!
    Först Liley har jag nog inget vettigt att komma med vad gäller köttet. Jag har ätit rött kött vid ett flertal ggr när jag varit gravid (inte medvetet, men glupsk som jag är ) men helt enkelt inte oroat mig speciellt. Har läst någonstans att det är en minimal risk att bli sjuk av det och framförallt att barnet ska bli sjukt, men vet såklart inte säkert. Men jag tror absolut inte det är någon fara! Men fråga din BM så blir du säkert lugnad!

Angående försäkring så har jag skaffat mig en gravidförsäkring på Trygg Hansa. Blev tipsad av en mamma jag träffade på Neo sist och gjorde det för ett par veckor sedan. Inga problem att få den trots sjukskrivning. Den kostade 1050:- i en engångssumma och känns som att jag gärna "kastar i havet" om jag får gå fullt! Man blir ersatt vid sjukhusvistelse både före och efter bebisen kommit om den föds prematurt.

• Mison

Halloj alla! Milli, det är ju fantastiskt att du gått så långt nu! Det går sakta men säkert framåt och nu är ju bebisen relativt stort och utvecklat! Jag är glad att jag i morrn har gått 28 fulla veckor. Jag var hos BM i går och hon det kändes lugnt. Hon letade efter huvudet, men hittade det ej (!) och antog därför att det låg relativt långt ner... hm. Nu har jag funderat på det en del. Efter det skulle jag åka bussen hem men smet in i en och annan affär, så igår och i natt har jag haft hur mycket SD som helst. Inte smart av mig, jag vet! Men jag kunde inte låta bli, känns ju inte som att jag fått frisk luft på flera veckor!

SD gjorde inte direkt ont, men kom ofta och ganska regelbundet trots att jag låg ner och tittade på film. Nu på morgonen känns det, *peppar peppar* lugnare, så idag lär jag inte ens lyfta från soffan...

Liley, jag tror också att jag har en lättretad livmoder. Har inbillat mig att den även är för trång för bebisen. Hur vet man det??

Pratade med läkaren sist ang bricanyl och fick till svar att på västkusten så skriver man inte ut det. Hon menade på att det var bättre att "spara" bricanylen till tillfället då det verkligen behövs då det tydligen kan bli vekningslöst till slut. Jag är inte den personen som tjatar om jag blir överbevisad, men hade verkligen velat haft bricanyl igår/natt. Kanske ska kolla med en läkarkompis om jag kan få det utskrivet ändå... För alla ni äter ju det så det handlar ju bara om var man bor. Blir så förbannad!!

Här kom roman nr 3

• Mison

Ja jag vill verkligen få bricanyl utskrivet, men det verkar helt kört här!!! Blir så arg!! Håller med dig Kiwi, vad gör det om inte sprutorna hjälper i v 34, det är ju nu man vill stoppa en förlossning!!! Kan ni känna att livmodern är extra retlig vissa dagar? Ibland kan bebisen knappt röra sig därinne innan det kommer världens SD.

Angående tappen, så är den helt sluten (för en vecka sen) och 33 mm men till viss del mjuk. Hur vet man om den är mogen? Är det att den är helt mjuk? Jag blir så orolig vid varje undersökning att jag knappt vågar fråga om sådana saker för jag är så rädd för svaret...

Idag har SD varit färre, men igår kväll och i natt kom det säkert 10 ggr i timmen. Inga onda, men vad spelar det för roll? Man är ju lika orolig ändå! Nä fy fan (ursäkta) men kan inte denna graviditet vara över snart. . I helgen bara grät jag, det är ju så otroligt påfrestande hela tiden. För att inte tala om all hjälp man är beroende av hela tiden! Så fort sambon jobbar länge måste ju någon komma hit för att hjälpa mig och det är rikigt jobbigt i längden.... Så nu fick jag spy ur mig lite

• Mison

Nej Liley! Inget spring, gå försiktigt

• Mison

Åh vad härligt med Thailand Kiwi! Vad mysigt att ha något att se fram emot!! Vart i Thailand ska ni? Har varit runt där en del och rest (visserligen 7 år sen men ändå) därför blir jag nyfiken

Jag kan bara hålla med om att hade jag inte fött ett barn för tidigt redan så hade jag inte varit orolig överhuvudtaget denna gång. För som sagt, vissa dagar har jag väldigt få sd och magen känns lugn. Men det jobbiga tycker jag är att vara på helspänn hela tiden, bli orolig för minsta sd, molvärk. Så jag tycker i stort att jag också mår mycket bättre denna gång, har inte heller speciellt ont nånstans så det är en stor sorg att inte kunna njuta...

Apropå detta med att gå tiden ut så frågade jag min bm hur hennes erfarenhet kring detta med omföderskor som en gång fått för tidigt var. Hon sa att de flesta går längre andra ggn, men inte jätte vanligt att man går tiden ut. Jag berättade att min svärmor sagt att "det skulle inte förvåna mig om du går över tiden denna gång" men då skrattade hon bara och menade på att det inte var särskilt troligt. Det känns som att hon tror att jag kommer att få barn snart Men jag övertolkar nog det, som med precis allt annat... Man vill ju så gärna tro att man ska gå tiden ut!

• Mison

Latvis: Jag tycker absolut att du ska försöka dra ner lite på tempot. Det låter som du är väldigt stressad. Jag vet precis hur du känner det, för jag ville inte heller bli sjukskriven. Hur skulle allt gå då? Men allt löser sig och nu kan jag bara säga att det känns fantastiskt skönt att ändå få vara hemma och njuta (nja,njuta är väl kanske inte rätt ord ), men i allafall får vara hemma och ta det lugnt. Försök att tänka på att du inte vill hamna på neo igen och därför ta det säkra före det osäkra. En extra kontroll skadar ju inte! Men eftersom du haft en komplikationsfri graviditet hittills, så förstår jag att det är svårt. Man vill ju liksom bara vara som alla andra "normala" gravida!

Jag var på Koh Samui och Phangnan för många år sedan (inte direkt i form av småbarnsfamilj men jag gillade båda öarna jättemycket. Phangnan var ju mest "partyön" då med fullmoonparty och sånt, så jag kan väl inte direkt säga att vi undersökte ön direkt....

Vi var i Australien och Thailand förra året (dec-jan), fast då var vi på Koh Lanta, vilket var ett perfekt barnställe. Även fast det var en fantastiskt upplevelse så kommer jag inte flyga så långt som till Australien igen med en två-åring... Puh säger jag bara! Nu är ju han ett energiknippe utan dess like, men jag var helt slut Men gud så jag längtar till värmen och solen!! Det har ju i stort sett regnat hela november här. Tur man kan ligga inne med en filt och dricka te!!

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.