Vad skönt att bebben verkade må bra! Jag har oxå små bebisar, men jag är liten själv (158,5 cm - som någon skrev, halvor är viktiga!) och innan graviditeten 48 kg. När jag föddes vägde jag bara 2,9 kg fullgånget (mamma fick cerklage med mig och jag kom samma dag som de tog bort cerklaget.. så kanske inte 40 fulla veckor, men i alla fall 38). En barnmorska sa ngn gång till mig att barnet i magen nästan alltid anpassas till mammans "storlek" och om pappan är jätte stor och mamman liten, så får barnet istället en brantare tillväxtkurva EFTER förlossningen
Ang barnvagn, kommer vi om bebisen föds på BF ha 2 år och 2 månader mellan barnen (knappt 2 år korrigerat). Jonathan är väldigt förtjust i sin vagn, så det verkar inte som att han kommer vilja sluta åka vagn ngn gång snart.
Vi var först och tittade på phil&teds. Tycker att de verkar så smidiga, även om nackdelen är att barnen är frånvända. Men vi blev rekommenderade av försäljaren att INTE köpa den eftersom de sa att Jonathan var för stor för den (han var 22 månader när vi tittade på den) och att den var bäst för de barn som bara har ngt år mellan sig, men att nackdelen var att inget av syskonen kunde sova skönt, för den inte hade några bra ligglägen. (Förutom i början för den bebisen som ligger i liggdelen nere i "varukorgen"). Men du kommer ju ha riktigt tätt mellan barnen så det är ju värt att åka till butiken i sånt fall och låta Julie provåka.
Vi har i alla fall köpt en begagnad emmaljunga för 500 kr. Det är med vändbar sits (jag kan få ha båda barnen vända mot mig eller från mig) och separata ryggstöd med fullt liggläge (bebisen kommer ligga i mjuklift i fullt liggläge och Jonathan kommer kunna sitta eller ligga efter behag).
Sen behåller vi Jonathans vagn så att jag om jag vill kan ha Jonathan i vagnen och bebisen i bärsjal, eller (när Jonathan är på dagis t ex och jag inte vill köra omkring bebisen ensam i stora klumpiga syskonvagnen), kunna ha bebisen i mjukliften i Jonathans vagn. Eller om vi är två och kan ta varsin vagn (bebisen i Jonathans vagn med mjuklift och Jonathan i sulkyn).. Kommer nog införskaffa en ståbräda till vagnen oxå..
Ang säng, så ska bebisen få Jonathans spjälsäng, då Jonathan aldrig riktigt gillade den och nu fått en 120 säng som gjort att han äntligen både somnar fort och sover hela natten.
Några kompisar införskaffade en sån där tak-vagga. Den var jätte bra! Deras bebis kunde "sparka igång" den själv när den vaknade och sen vaggas till sömns. Men den "räckte" bara ca 6 mån, sen hade bebisen vuxit ur den. Kan vara bra att ha i beräkningarna.. men då kommer Julie vara ca 2 år och kanske flyttar till en växa säng så att lill-bebben kan få Julies spjälsäng?
Oj, vilken roman det blev från mig med! Skyller på att det är för att jag är sjukskriven och vill att tiden ska gå!