Inlägg från: Kajee |Visa alla inlägg
  • Kajee

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag diskuterade inte sannolikheten för att situationen skulle uppkomma - utan vilka möjligheter som finns för att lösa situationen så bra som möjligt för ALLA.
    Och annars håller jag med bifnaked ovan...

anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande:

Den situationen kan faktiskt uppkomma, speciellt som assistanshundar blir alltmer vanliga, från att inte ens ha existerat för bara nåt år sedan.Vid dessa fall är det den med allergier som får flytta på sig...
  • Kajee

Inte säkert att det hjälper att befinna sig i en annan del av skolan när man är väldigt allergisk. Därutöver finns många gemensamma utrymmen i alla skolor.

anne h skrev 2009-10-11 19:58:20 följande:

Vet inte hur stor skola du arbetar på, men på min sons skola finns det fler än en lärare och en klass.
  • Kajee

Låt mig tänka... Jo det finns lagar för anställda också och hur man får får flytta på dom och varför. Jag är ingen möbel.

anne h skrev 2009-10-11 20:06:16 följande:

som sagt; den som är allergisk får flytta på sig. Faktiskt så finns det lagar för dessa djur.. samma gäller för assistanshundar/servicehundar/ledarhundar.
  • Kajee

Och om arbetsgivaren inte kan erbjuda ena annan tjänst?
    Lön utan att jobba som sagt.
    Det är inte självklart att flytta på en allergiker från en arbetsplats pga asistenthund. Har jag någonsin påstått att någon ska kunna SE det? Däremot känner min arbetsgivare till det. Min allergi är en begränsning för mig.
    Jag skulle kunna tänka mig att diskutera bästa möjliga lösningen för så många som möjligt trots det. Det är intressant att det inte är lika självklart för alla.

heffa06 skrev 2009-10-11 20:15:20 följande:
    Du får flytta på dig om det kommer en ledarhund. Hur menar du att någon ska kunna SE att du är allergisk, speciellt den som är synskadad?
  • Kajee

Aha - mina kliande ögon, rinnande näsa och svårigheter att andas är rädsla!!!
    Minsituation är som den är.
    Varför kan man inte diskutera fram bästa lösningen för ALLA istället för att tro och påstå att vissa har förtursrätt på att vistas på somliga ställen?

ModestyB skrev 2009-10-11 20:40:06 följande:
    Andelen människor med hundallergi som faktiskt är allvarlig och farlig är försvinnande liten. I undersökningar har de positiva aspekterna på hundar inom vården visat sig vara helt övervägande. De flesta som menar att de har allvarlig hundallergi är i själva verket rädda för hundar och använder sig tyvärr av allergi som ursäkt att slippa ta tag i sin rädsla. Hundrädsla går att få bukt med, hundrädda kan lära sig att tom. uppskatta sällskapet av en hund.Att en nyanställd "stör sig" så att de boende ska förlora fördelarna med ett djur i sin närhet ter sig småsint och byggt på mycket okunskap.Föreningen Manimalis har mycket bra info ang. detta. Vård och assistanshundar är på frammarsch, tack vare ett projekt finansierat av allmäna arvsfonden.
  • Kajee

Hjälper inte 100% och det ges inte på regelbunden basis. Bara när man är extra illa däran. Och inte för att det finns hund på ens arbetsplats.

heffa06 skrev 2009-10-11 20:47:47 följande:
    Låter tufft. Funderat på allergivaccination?
  • Kajee

Det beror på om du lyckas kombinera det med annat elände.

heffa06 skrev 2009-10-11 20:52:37 följande:
    Det låter då som om du är "extra illa däran" när du säger att du får andnöd, det är inte det vanliga vid enbart hundallergi.
  • Kajee

Huvudet på spiken!

k girl skrev 2009-10-11 20:47:44 följande:
    Som regel kan en hundallergi inte jämföras med till exempel getingallergi - det vill säga, så allvarlig att den kan orsaka en anafylaktisk chock. Däremot är det bara löjligt att påstå att allergiker skulle vara "hundrädda". Själv älskar jag hundar och skulle gärna ha en, men är rejält allergisk. Jag VET att det försämrar min allergi att vara i daglig kontakt med allergenet. Det är inte så allvarligt att jag hamnar på sjukhus, men det är nog så jobbigt att få kroniska luftvägsproblem.
  • Kajee

Det blir så om jag är hemma hos en hundägare även om hunden inte är hemma. Kan bli om jag umgås nära en hundägare eller någon som varit nära en hund länge.
    I övrigt vill jag inte duka upp min sjukdomshistoria här.

heffa06 skrev 2009-10-11 20:57:53 följande:
    Har du bara hundallergin alltså, menar du?Hur svår är den? Hur ofta blir du väldigt dålig? Blir det så om du träffar/sitter intill personer som har hund hemma?
  • Kajee

You´ve got my back.

BymBym skrev 2009-10-11 21:00:03 följande:
    En förkylning kan räcka
  • Kajee

Amen!
    Nu loggar jag ut för ikväll. Ha det gott alla hundar och allergiker.

BymBym skrev 2009-10-11 21:02:09 följande:
    min hundallergi är så här...jag kan träffa hundar, klappa hundar om jag tvättar händerna sen, vistas i ett hem med hundar.Mycket beror på vad det är för hund. MEN...jag kan inte vistas i "hundmiljöer" varje dag. Då blir det astma varje dag och det är inte kul.
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?