Inlägg från: sär skriven |Visa alla inlägg
  • sär skriven

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Kajsan skrev 2009-10-10 09:00:31 följande:
    Exakt, och om det ska känna som ett hem så är det ju inte ok att det helt plötsligt ligger en oönskad hund i köket.Jag skulle inte tycka det kändes naturligt om det bodde en orm , papegoja eller hund i _mitt_ kök.Hade brukarna velat ha hund så hade de naturligtvis arbetat för att köpa en egen. ( Vilket de förmodligen inte skulle få , nej ).
    Så tror jag inte att det är.

Naturligtvis VAR det fel under den period då hunden var oönskad - det hade säkert funnits bättre former att komma tillrätta med en fobi. Man måste dock ändå se till den nutida situationen och där kan ju ingen annan än brukarna bestämma vad de tycker om att ha en hund i hemmet, eller hur?
  • sär skriven
    Kajsan skrev 2009-10-10 09:04:36 följande:
    Men skulle man inte lyssnat på brukarna från början då menar du? Utan bara kört över dem och sagt att " Jag vet att du är hundrädd, men det skiter jag i, så nu får du känna dig ortygg i ditt eget hem för jag vill ha med mig min hund till jobbbet" ?
    Varken du eller jag vet ju hur det där gick till egentligen, eller hur? Det kan precis lika gärna varit så att brukaren varit rädd innan hon mötte hunden men att detta inte skedde i det egna hemmet.

Och om du läser precis vad jag skrev förra gången så ser du att jag anser att det säkerligen, om det nu var så att hunden ovälkommen påtvingades i hemmet, hade funnits bättre terapiformer. Men att ta bort hunden nu gör ju inte saken ogjord, tvärtom gör det säkert mer skada än nytta.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:13:36 följande:
    Eh. Självklart är det problematiskt om en personal bestämt sig för att på eget bevåg "bota" en boendes hundrädsla genom att börja ta med sig sin egen hund till jobbet. Det krävs väl inte mycket tankeverksamhet för att se det? Jag har jobbat på ett gruppboende där en av de boende inte klarade av att män hjälpte till i duschen; det vore ett direkt övergrepp att tvinga på honom/henne manlig duschpersonal för att "bota" fobin.Vad gäller hunden i övrigt ser ju jag det (som allergiker) som ett arbetsmiljöproblem. Ur arbetsmiljöhänseende får man inte ha med sig husdjur på arbetsplatsen om det finns kollegor som är allergiska. Enligt en fråga/svar på arbetsmiljöverket: "Hundar har ingenting på arbetet att göra, och om de ska vara där så är det för att alla är överens om att det är OK. Finns det missnöje mot hundarna borde det räcka för att de skulle vara förvisade från arbetsplatsen. Är någon allergisk är det hundförbud som gäller." Frågan är därtill hur det egentligen ser ut ur hygienhänseende, om det också är så att ni hanterar livsmedel på arbetsplatsen (lagar mat åt de boende etc).
    Men ingen vet ju om detta är något som gjorts på personalens eget bevåg, det kan ju ha funnits olika former för hur detta såg ut. Att oavkortat jämföra det med att någon av "fel" kön får se en i duschen är lite väl långsökt.

Sedan är det väl speciella regler på ett boende? Det är väl i högre grad så att personalen skall anpassa sig till de boendes önskan. Om den allmänna önskan hos de boende är att få ha hunden får ju TS anpassa sig till det. (Vilket vi i och för sig heller inte vet, men man kan ju utgå från att om protester hade funnits från brukarnas håll skulle hunden inte varit kvar)
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:20:01 följande:
    ...för övrigt är det väl för fan självklart att en brukare - oavsett funktionshinder och oavsett boendeform - befinner sig i beroendeställning till en assistent/vårdgivare - oavsett om denne själv tycker sig befinna sig i en beroendeställning eller inte. Samma sak gäller för till exempel lärare och elever, eller chefer och arbetstagare. Är man inte medveten om detta, vad det kan få för konsekvenser och är medveten om ansvaret i det bör man nog heller inte jobba med funktionshindrade i överhuvudtaget.
    Man kan ju förstärka beroendeställningen genom att oombedd föra brukarens talan, menar jag på. Man får ju situationsbasera det mesta inom vården.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:33:28 följande:
    Jag vill inte gå in på den problematik den boende jag talade om hade, men det handlade inte om att någon "av 'fel' kön får se en i duschen" utan om en fobisk rädsla. Att utan någon som helst terapeutisk utbildning besluta sig och genomföra någon slags terapi som går ut på att en boende med fobi ska utsättas för det han har en fobi mot ÄR ett övergrepp. Och visst, vi vet inte under vilka former detta har skett. Jag kan bara utgå ifrån vad som står i trådstarten och i tråden. Men visst: det vore oerhört oproffsigt och icke lyhört att introducera en hund för en hundfobisk boende utan överinseende av en kompetent terapeut.Nej, det är inte så att "personalen skall anpassa sig till de boendes önskan" i fall som rör arbetsmiljön. Man kan inte frångå arbetsmiljölagstiftningen bara för att en brukare vill det.
    Faktiskt är det så i fall där man arbetar i brukarens hem. En personlig assistent kan inte begära att brukaren ska avliva sina djur för att denne är allergisk, till exempel.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:36:16 följande:
    Javisst. Liksom man kan förstärka beroendeställningen genom att bestämma sig för vad som är bäst för brukaren när man introducerade hunden från första början och inte tog hänsyn till att denne har en hundfobi.
    Fast det står inte så mycket om formerna för denna introduktionen i TS och TS var inte med vid tillfället. Det enda vi fått veta är att brukaren var rädd för hundar innan hon träffade hunden. Sedan kan man anta att TS utifrån eget intresse väljer att vinkla storyn om hon återigen blir tillfrågad, sådant har vi ju stt många exempel av på FL. Varje upplevelse är subjektiv, i det här fallet har TS dock ingen upplevelse av den händelsen utan den färgas av hennes egen bild.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 09:40:41 följande:
    Nej, det är inte så när man arbetar i brukarens hem - där har du faktiskt fel. Som personal ska du till exempel inte utsättas för passiv rökning och det har förekommit att Arbetsmiljöverket har stängt arbetsplatser där assistenterna utsatts för rökning i stor utsträckning. Trots att det är brukarens hem. Man kan inte tvinga en brukare till att sluta röka, men brukare och kommun måste vidta sådana åtgärder att arbetsmiljön är acceptabel, genom att bland annat se till att det finns rökfritt personalrum, luftrenare etc. Det är samma sak där: om en brukare skaffar en hund eller en katt och därmed orsakar ohälsa hos den befintliga personalen kan man naturligtvis inte kräva att brukaren ska avliva sina djur. Dock kan man kräva att sådana åtgärder ska vidtas att personalen inte blir sjuka när de befinner sig på jobbet.
    Det är ju en hel del skillnad på rökning som skadar alla, och på pälsdjur som bara ett fåtal känner av. Du menar alltså att en brukare som rider får avstå från sin ridning de dagar en allergisk person skall hjäpa dem?
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 16:13:01 följande:
    Nej, det menar jag inte. En brukare har rätt att anställa vem han/hon vill. Det står en assistent fritt att tacka nej till ett jobb som han/hon inte klarar av på grund av allergi. Ett arbetsmiljöproblem kan dock uppstå när en befintlig assistent med visstidsanställning på, säg, två år blir allergisk mot den nyinskaffade valpen. Mellan lagarna om anställningsskydd och arbetsmiljö är det något som måste åtgärdas, på något sätt.
    Och jag anser att det ska åtgärdas till brukarens fördel i första hand. En pollenallgergiker söker ju sällan jobb i en blomsterbutik, eller hur? Man får ju inte glömma att det även står den anställde fritt att söka och tacka ja till jobb. Är man klorallergiker söker man inte arbete som badvakt på ett badhus för att sedan kräva att vattnet skall avkloreras.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 20:50:36 följande:
    ...fast med den logiken skulle ingen som är allergiker eller planerar att bli gravid kunna söka jobb som exempelvis personlig assistent - eftersom brukaren skulle kunna skaffa hund någon gång i framtiden, eller för att man som assistent skulle kunna få besvär av graviditeten som gör att man inte kan fortsätta arbetet. Jag som allergiker skulle aldrig söka (eller ta) ett jobb där brukaren äger ett pälsdjur eller röker. Dock kan man till exempel inte strunta i arbetsmiljöåtgärder för att assistenterna tog jobbet frivilligt, med vetskap om att brukaren röker. De exempel du tar (pollen och klor) är lite märkliga, med tanke på att det inte är något som enskilt regleras i arbetsmiljölagstiftningen - och PRECIS som i fall där arbetsplatsen är någons hem, så måste arbetsplatsen/-uppgifterna anpassas i de fall en arbetstagare blir sjuk av sitt arbete (till exempel att man utvecklar en allergi mot klor eller pollen under sin anställning).Det där med "brukarens fördel" är en enorm gråzon. En brukare kan motsätta sig bostadsanpassning för att assistenten ska kunna använda adekvata lyfthjälpmedel till exempel; menar du att det är rätt?Arbetsmiljölagen är en tvingande lag, det är alltså ingenting man kan bortse ifrån bara för att arbetsplatsen råkar vara någons hem.
    Det är ju där de ömsesidiga anpassningarna kommer in. Jag är också verksam inom vården och där har vi haft anhöriga som vägrat låta oss använda lift i hemmet, vilket satte oss i en ställning där vi enbart kunde vägra utföra uppgiften.

Inom ett företag som handhar personlig assistans måste ju ändå största hänsyn tas till brukaren som redan tidigare har hund, annars skulle ju ingen med funktionshinder få lov att ha djur/starkluktande blommor/ryamattor/parfym i de fall det skulle kunna komma in en allergiker i bilden. Det är ju lättare för assistansbolaget att anpassa sin personal än för brukaren att ta bort viktiga delar i sitt liv.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 21:05:53 följande:
    Jovisst, där är vi helt eniga. Du verkar inte riktigt förstå vad jag menar. I vissa fall - till exempel rökning - är det helt nödvändigt att göra bostadsanpassningar (till exempel att sätta in luftrenare och att se till att det finns ett rökfritt personalrum där personalen kan duscha och byta om) eftersom arbetsmiljölagen stipulerar att ingen ska behöva utsättas för passiv rökning på sin arbetsplats.I andra fall (till exempel hundar, klor eller dylikt) säger lagstiftningen inte någonting specifikt. Att en brukare har pälsdjur eller rider regelbundet är relevant information i en nyanställningssituation. En potentiell assistent får alltså i det läget tacka ja eller nej till ett jobb. Men i det fall det finns en anställd assistent som är allergisk (och brukaren skaffar hund eller dylikt) eller utvecklar en allergi mot något som förekommer i jobbet, då åläggs arbetsgivaren att vidta arbetsmiljöåtgärder. Återigen kan det bli aktuellt med luftrenare, eller också med omplacering, eller någonting annat. Man kan dock INTE säga att det "bara är att gilla läget". Som sagt, man kan inte begära att en brukare ska ta bort sitt djur, men det är inte heller det jag skriver. Jag kan nämna ett faktiskt exempel: jag jobbade som assistent och hade jobbat där i två månader när en nyanställd assistent började ha med sig sin hund på jobbet - som gjorde mig sjuk. I det läget är det hon som måste sluta ta med sig sin hund, oavsett vad brukaren än tycker om det.
    Jo jag gissar att vi förstår varann ganska bra - det är en komplex situation när någons hem är någon annans arbetsplats och vice versa.

Dock måste jag säga att jag anser att brukaren har större rätt till livskvalitet än vad personalen har till sitt arbete. Arbetet utgör 30% av livet för den arbetande, ska man dra in på livskvalitet för brukaren påverkar det 100%... Jag är mer inne som du, på omplaceringar.

När rökförbudet på arbetstid infördes i min kommun hade vi en brukare som kedjerökte, hon fick naturligtvis fortsätta röka i sin bostad men ombads, och respekterade, att inte göra det under tiden hon hade personal hos sig. Personal som hade ont av röken behövde inte gå dit utan då anpassade vi våra schemarader efter henne - ett ypperligt exempel på hur samarbetet kan fungera för alla parter.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 22:08:06 följande:
    Jo, jag kan hålla med dig, till viss del. Dock måste jag säga, eftersom jag själv varit i den situationen som arbetstagare, att vissa små anpassningar borde kunna göras utan att det påverkar brukaren nämnvärt. Jag fick foglossning väldigt tidigt och var sjukskriven 50% i väntan på en omplacering. Det innebar fyra kvällspass på min schemarad. Med mina besvär kunde jag naturligtvis inte göra allt. Jag vägrade dock inte att utföra arbetsuppgifterna, men sade att jag för att kunna utföra dem måste göra det i min takt och på mitt sätt (exempelvis var det uteslutet för mig att bära trettiokiloskartonger med hygienartiklar, däremot kunde jag öppna kartongerna och förflytta innehållet pö om pö). Brukaren vägrade, skällde på mig, skällde på arbetsgivaren och resultatet? Tja, h*n har förlorat en assistent i mig. Jag kommer inte att återgå till jobb där när jag är färdig med föräldraledigheten. Att inte kunna ta den minsta hänsyn till de människor som jobbar med en tycker jag bara är dumt.
    Det låter ju inte optimalt för någon. Det är inte heller helt ovanligt i vårdsvängen att brukaren utnyttjar SIN makt (förmodligen för att det i många fall är den enda makt brukaren har?) och beter sig rent av illa mot sin anställde. Situationen du pratar om har ju dock inte så mycket att göra med brukarens faktiska livskvalitet kontra din arbetsmiljö, utan låter bara som rent svineri från brukaren. Trist situation.
  • sär skriven
    Kajee skrev 2009-10-11 18:15:33 följande:
    Jag skulle aldrig acceptera hund på arbetsplatsen eftersom jag är allergisk. Det tråkiga är att det är alltför många som inte tycks förstå att det faktiskt gör att djuret bara är där "en liten stund" eller "den är ju bara på mitt rum". En gång när jag sa till en hundägare att jag är allergisk och att jag inte kunde arbeta ifall hunden var där fick jag svaret att "Det kunde ju inte jag veta och nu är han ju här. Jag kan inte ta hem homom nu." När jag berättade om problemet för chefen fick jag höra att "det är väl inte så farligt". Resultatet blev att JAG fick gå hem eftersom blev dålig. Du kan inte veta helt säkert om en person på din arbetsplats är allergisk eller ligger i riskzonen för att bli det. En arbetsplats är (i de flesta fall) till för många personer. Inte bara dom som tar sig rätten att bestämma hur andra ska må.Är man allergisk så är man och det handlar om att visa hänsyn till sina medmänniskor.
    Var väl jättebra hänsyn av dej att gå hem =0).

*haha* skojar bara!
  • sär skriven

Om TS ska fortsätta gnälla och dessutom gå till högre instans och få det erkänt som en arbetsmijöfråga hoppas jag att personalen ifråga GER hunden till boendet... =0)

Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?