Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Har bara läst TS.

Jag förstår verkligen inte ditt problem om jag ska vara ärlig! Blir rentav förbannad när jag läser trådstarten, men jag intalar mig att du inte har någon yrkeserfarenhet och därför uttalar dig på så okunnigt sätt.
    Om det inte finns några allergiker på stället och alla trivs utom du, varför då göra hunden till ett problem?
    Det finns massvis med positiva erfarenheter av djur inom vård och omsorg. Jag har själv arbetat på en gruppbostad där de hade djur, och de var uppskattade av de boende. Har man yrkeskompetens, vet man också att det är bra med djur inom vården.

Har för övrigt hittat en bra artikel åt dig att läsa och begrunda:

www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1074579.svd

• Stinky
    zanna80 skrev 2009-10-11 12:15:26 följande:
    Håller med dig TS, jag är inte heller allergisk men skulle inte acceptera att någon tog med sig sin hund på min arbetsplats - oavsett vart jag arbetade.
    Det är skillnad på arbetsplats och arbetsplats.
  • Stinky
    Sharooon skrev 2009-10-11 18:36:55 följande:
    Kajee "En arbetsplats är (i de flesta fall) till för många personer. Inte bara dom som tar sig rätten att bestämma hur andra ska må." Svar: Då kanske man ska tänka på att det som för oss är en sk arbetsplats faktiskt är deras/brukarnas/boendes hem!
    Givetvis respekterar man en annans hem, även när man arbetar på en gruppbostad! Dock är det så att hela gruppbostaden inte är en brukares hem, däremot är deras lägenhet, alt. rum med badrum, deras hem. De allmänna utrymmena är gemensamma! Har man kommit överens om att man kan ha djur där med de boende, de boendes anhöriga, förmyndare eller godemän, personal samt chefer, förstår jag verkligen inte problemet?
    Är det bara TS som anser att det är ett problem, kan TS gott och väl söka sig någon annanstans.
  • Stinky
    Kajee skrev 2009-10-11 18:50:02 följande:
    Vet inte varför du citerade mig eftersom jag inte har påstått att man ska ta särskild hänsyn till TS - snarare tvärsom kanske... Det jag tog upp var snarare det omvända; Om man beslutar sig att ta in en hund så bör man kolla upp med samtliga inblandade om det fungera eller inte och vad det finns för alternativ för den anställde.
    Jag citerade "Gimmi", inte dig.
  • Stinky
    Kajee skrev 2009-10-11 19:18:52 följande:
    För det första finns det fler än jag som är allergiska. För det andra är det inte en självklarhet att djur ska vara med i skolan. Skolan är en arbetsplats, för lärare och elever - utan djur. Att ta dit en massa djur när man vet att folk som arbetar där blir sjuka tycker jag är att visa ytterst liten hänsyn ja. Vi har en elev som är hörselskadad och skolan har därför anpassats på olika sätt efter den eleven, men det är klart... det hade vi säkert kunnat strunta i...
    Fast en skola är ju något helt annat än en gruppbostad där det vistas färre personer.
  • Stinky
    sahara skrev 2009-10-11 19:28:22 följande:
    Jag kan visst förstå att en katt kan bidra till mycket positivt på ett äldreboende. Men katten som fanns på det äldreboende jag arbetade på ett par månader var livrädd för dom gamla.Katten sprang undan så fort någon ville klappa katten. Och jag tycker fortfarande att det är konstigt att allergisk personal ska omplaceras för att det finns en katt.Naturligtvis är ett äldreboende de gamlas hem men det är faktiskt samtidigt en arbetsplats.
    Jag antar att chefen upplyser de ansökande om att det finns djur på ett boende. En hel gruppbostad alt. ålderdomshem ska inte behöva anpassa sig efter en enda personal. Då är det faktiskt den personalen som bör flyttas till ett annat ställe i så fall.
  • Stinky
    BymBym skrev 2009-10-11 20:17:12 följande:
    Just det handlade om en elev som ska ha med en assistenthund i skolan. Både lärare och elever kan vara allergiska.
    Hur vanligt är det med assistanshundar i "vanliga" skolor? Mig veterligen brukar elever med ex. synhandikapp gå i specialanpassade skolor.
  • Stinky
    Malia75 skrev 2009-10-11 20:20:21 följande:
    Jag gillar inte hundar, de stinker, dreglar och hårar. Dessutom är jag allergisk, men inte så allergisk att jag får andnöd. Däremot skulle jag ALDRIG acceptera att en kollega tog med sig sin hund och hade den på jobbet. Okej att ta med och visa upp eller nåt, men inte ha den där på sin arbetstid. Då skulle jag skaffa en boa-orm och ta med...undrar om det vore okej. Jag skulle dessutom säga "han är så snäll så han behöver ingen bur/inget koppel".
    Vad arbetar du med?
  • Stinky
    Malia75 skrev 2009-10-11 20:25:57 följande:
    Öh...hurså?
    Arbetar du inom vården?
  • Stinky

mamma med fler skrev 2009-10-11 20:33:33 följande:

Det finns en ledarhund på min dotters skola. Den person som har hundenär inte "blind" utan "bara" gravt synskadad.
    Ok. Men mig veterligen är det relativt ovanligt med ledarhundar i "vanliga" skolor, speciellt till förhållande till antal personer som vistas på skola.
  • Stinky
    MaNiMi skrev 2009-10-11 22:05:36 följande:
    Om ingen är allergisk å alla är med på det så kan ju en hund på ett sånt ställe vara värdefullt för både brukare och personal. Tror djur är bra både för rehabilitering och habilitering. Hundrädslan kan ju komma av att personen i fråga aldrig träffat en hund på närmre håll än kanske såna som gör väsen av sig utomhus eller kanske blivit rädd av medias tjat om mördarhundar eller liknande. På stället min mormor bodde på nu innan hon dog så hade de dels kaniner och dels personal som tog med hund/katt ibland. Vi fick även ta med vår hund in vilket mormor piggna till av och hon blev mer klar i skallen också. Vår hunds mamma och moster går också som sällskap på ett annat äldreboende. Sen beror det ju såklart på vad man har för jobb om det är lämpligt att ta med hund..vissa arbetsplatser är ju inte så bra för hundar att vistas på och andra kanske det inte är så bra för personal/patienter/kunder osv.
    Mycket bra skrivet!
  • Stinky
    Malia75 skrev 2009-10-12 13:27:55 följande:
    Vad spelar det för roll? Har jag mer/mindre rätt till en åsikt beroende på var jag jobbar?
    Du får ha vilka åsikter du vill! Du får t.o.m. tycka att din röv sitter där fram, spelar inte mig nån roll. Men du och många andra verkar ha en förmåga att glömma bort att alla arbetsplatser inte fungerar på samma sätt som just era, och att det faktiskt går utmärkt att ha djur med sig på vissa arbetsplatser.
  • Stinky
    Malia75 skrev 2009-10-12 20:35:41 följande:
    Det handlar väl inte om att det är möjligt att ha djur med....det handlar väl om att det är fler personer än just djurägaren som jobbar där? Jag tycker det är självklart att om man inte anser att djuret klarar sig ensamt hemma eller har annan passning när man är på jobbet, ja då får man helt enkelt vara utan husdjur. Hade jag jobbat utomhus hela dagen hade jag inte sagt något om en kollega haft sin hund med, men mina krav hade varit att hunden lät mig vara i fred och inte påverkade min kollegas arbetsinsats t ex. Däremot hade jag aldrig gått med på att ha en hund på jobbet inomhus vart jag än jobbade. (Möjligen djuraffär då....)
    Men om ingen på gruppbostaden som TS jobbar på, har problem med hunden så förstår jag inte varför hunden inte skulle få vara där? Djur funkar jättebra i terapeutiskt syfte bland människor som bor på LSS-boende. Och sen att en "habiliteringspedagog" som uppenbarligen inte kan särskilt mkt om vård och omsorg kommer och stör sig på hunden ger henne alternativet att söka sig därifrån. Varför ska en nyanställd beröva de boende något som de uppenbarligen har glädje av?
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?