Inlägg från: BymBym |Visa alla inlägg
  • BymBym

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Beror väl helt på vad som är bestämt. De kanske har haft en diskussion innan du började och tyckte det var bra. Den enda som är bristfälligt är väl informationen till nyanställda om att det brukar finnas en hund där.

Och om en av brukarna blev av med hundrädslan så är väl det jättebra?!

• BymBym
    Lavish skrev 2009-10-10 22:25:17 följande:
    Om de handikappade/ en handikappad vill ha en hund, varför skaffar inte dom en själva istället?
    För att de kanske inte klarar av att ta hand om en?!
  • BymBym
    Kajee skrev 2009-10-11 19:44:55 följande:
    Jag skulle räkna med att min arbetsgivare diskuterade den uppkomna situationen med mig och hur det kan lösas eftersom jag inte skulle kunna arbeta på ett ställe där det finns hund. Kanske bör eleven gå på en annan skola, kanske bör jag byta skola. Kan ju vara intressant också att spekulera om hur rätt det är att eventuellt tvångsförflytta mig från mina elever som jag annars skulle ha arbetat med i två år till. Mina elever och deras föräldrar blir säkert överlyckliga eftersom jag tog över klassen som hade haft alltför många lärarbyten och en orolig arbetssituation uner två år innan.Och vad händer om det inte finns någon annan arbetsplats där jag kan få en tjänst? Visst - arbetsgivaren (i förlängningen skattebetalarna) kan ge mig lön ändå och jag stanna hemma. Kunde vara fint det med. Vad jag menar är att det inte finns några givna och självklara lösningar.anne h skrev 2009-10-11 19:35:18 följande:
    Det handlar ju inte bara om dig. Många barn kan ju också vara allergiska.
  • BymBym
    bifnaked skrev 2009-10-11 19:56:48 följande:
    anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande: Alltså, du menar att andra elever och lärare måste byta skola för att din son ska ha med sig sin hund?Låter inte helt sanningsenligt.
    Låter konstigt i mina öron med. Har ett väldigt allergisk syskonbarn och det hade inte funkat i den skolan. Och det är ju inte bara han som är allergisk heller
  • BymBym
    anne h skrev 2009-10-11 20:06:16 följande:
    som sagt; den som är allergisk får flytta på sig. Faktiskt så finns det lagar för dessa djur.. samma gäller för assistanshundar/servicehundar/ledarhundar.
    menar du då också de ev allergiska eleverna?
  • BymBym
    heffa06 skrev 2009-10-11 20:15:20 följande:
    Du får flytta på dig om det kommer en ledarhund. Hur menar du att någon ska kunna SE att du är allergisk, speciellt den som är synskadad?
    Just det handlade om en elev som ska ha med en assistenthund i skolan. Både lärare och elever kan vara allergiska.
  • BymBym
    Stinky skrev 2009-10-11 20:18:26 följande:
    Hur vanligt är det med assistanshundar i "vanliga" skolor? Mig veterligen brukar elever med ex. synhandikapp gå i specialanpassade skolor.
    har du helt rätt i.
  • BymBym
    heffa06 skrev 2009-10-11 20:52:37 följande:
    Det låter då som om du är "extra illa däran" när du säger att du får andnöd, det är inte det vanliga vid enbart hundallergi.
    En förkylning kan räcka
  • BymBym
    heffa06 skrev 2009-10-11 20:57:53 följande:
    Har du bara hundallergin alltså, menar du?Hur svår är den? Hur ofta blir du väldigt dålig? Blir det så om du träffar/sitter intill personer som har hund hemma?
    min hundallergi är så här...jag kan träffa hundar, klappa hundar om jag tvättar händerna sen, vistas i ett hem med hundar.Mycket beror på vad det är för hund. MEN...jag kan inte vistas i "hundmiljöer" varje dag. Då blir det astma varje dag och det är inte kul.
  • BymBym
    heffa06 skrev 2009-10-11 21:09:44 följande:
    Vad menar du?
    att man kan fixa att vara med hundar när man är frisk men bara man får en förkylning så är det kört. Den kombinationen kan göra att man får stora problem
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?