jeng skrev 2009-10-14 11:04:32 följande:
Annaomasse,Det är min låtsasbror, så jag var inte med i familjen under hans första år, och han är ett år äldre än jag så jag förstod väl inte heller i början!Det jag kan säga är att han definitivt inte har gjort nånting för att förbättra sin situation. Tyvärr är han den typen av person. Han är alltså nu över 30 och har fortarande en rätt risig situation (skulle jag säga). MEN det beror till stor del på hans egen ovilja!Visst måste det vara jättejobbigt att vara blöjbarn (ursäkta krassheten) i skolåldern, men han gavs flera möjligheter till analplugg även i lägre åldrar. Det fungerade bra, men eftersom han inte skötte sin hygien så fick han inte fortsätta. Han var för lat helt enkelt!!Han skötte inte heller kosten som han blivit ombedd, vilket ju försvårade för honom vad gällde tarmtömningarna.Visst är det en jobbig situation!! Men jag tror absolut att man kan hantera det på ett jättebra vis! Jag tror att ett bra steg är att lära pojken sköta sin egen hygien, eller
iaf hjälpa till, så tidigt man känner att det fungerar. Är det lavemang eller hygien på vissa tider så kanske man kan böra med att han får hjälpa till att hålla reda på tiden, ha ett alarm som ringer eller något. Att han ska få känna sig "stor" så att säga och känna att han har kontroll på sin eget behov. har man många hälsoproblem så blir man ju lätt lite daltad med automatiskt, man behöver mer skötsel osv. Jag tror att det är viktigt att uppmuntra barnet till att bryta den trenden, och vilja sköta sig själv. ja, kanske blev det mycket svammel nu, fråga gärna mer specifika frågor om du vill. Om du inte vill skriva om det här i tråden så får du gärna skicka meddelande i inboxen!
Tack Jucea för ditt svar!! Det är intressant att höra hur det gått för folk då de blivit vuxna. Daniel föddes med den enklaste versionen av missbildningen som killar kan ha och hade en smal fistelgång på 3 mm som var kanske 4cm lång o där satt den riktiga ändtarmen, det enda han egentligen saknade var själva hålet. Det upptäcktes inte på bb o jag tjatade mig sönder o samman för att ngn skulle kolla på honom då jag började med smakisar o det knappt kom ut ngt. Vid 8 månaders ålder ledsnade BVC sköterskan på vårt tjat o lät oss träffa en läkare, Daniel kräktes upp maten han ätit för flera dagar sen o var så totalt förstoppad att tarmen var så utvidgad så operationen blev bara 2 dagar efter. Jag har fått så mkt skit för vilken kost jag gett min son som gjort honom förstoppad, folk har anklagat mig för att inte sköta honom osv. Hade det upptäckts direkt på BB hade vi nog inte behövt denna långa tiden efter för att få allt att fungera... Han ska lära sig använda tarmarna o ringmuskeln mm... Samtidigt måste vi proppa honom med lösande mediciner för annars blir allt stenhårt igen...
Men tack för tipsen också med skötseln!! Skall ta tag i det redan nu! Daniel har börjat intressera sig för rutiner o rengöring på alla andra sätt så det skulle nog passa kanon om han fick börja vara med på lite mer.
Kommer bli en chock kan jag säga om mitt kommande barn bajsar när det passar henne (vilket jag hoppas hon gör)! Vi har ju hittills alltid valt när Daniel ska bajsa så det har aldrig förekommit på öppna förskolan, i bilen eller liknande...
Trist att din bror inte ser ngn anledning i att sköta sig... Det är en så pass viktig sak när det handlar om just detta.
Igen - stort tack för att du berättade!!
O när jag är på bb nästa gång är inte vad som finns framtill på barnet mest intressant, det är hur det ser ut baktill! Nu vet jag iaf hur det ska se ut...