Inlägg från: lille08 |Visa alla inlägg
  • lille08

BF Januari :-) del 3

jeng skrev 2009-11-16 18:11:19 följande:
    Lille, Du vet att jag tänker på dig! Det var ju verkligen det värsta möjliga beskedet...
    Ja, det värsta som jag kunde föreställa mig... och så blev det... När läkaren började prata så kom hans ord ändå inte som en chock. Har så många gånger under helgen tänkt att det inte kommer bli några positiva besked och ältat allting fram och tillbaka hur många gånger som helst.
  • lille08
    jeng skrev 2009-11-16 18:16:32 följande:
    Lille, vilken v är det du är nu? 30 ungefär?
     29+3 eller 29+4 (beroende på vilken räknare man går efter)
  • lille08

Ja riktigt tufft kommer det att bli. Har en 1-åring och en 10-åring här hemma också och så bebisen i magen. Rejält jobbig tid framför mig, men samtidigt massor att kämpa för också!

Är så glad över att jag har världens underbaraste sambo!

• lille08

Kaktusblomman: Nej, är det inflammatorisk bröstcancer som de har starka misstankar om finns oftast inga knölar som de kan ta bort. Vad jag har förstått är detta mycket allvarlige än vanlig bröstcancer. Dessutom är den mycket ovanligare också så jag antar att det inte finns lika mycket forskning bakom. Prognosen för den sortens cancer är tyvärr inte lika god som vid vanlig cancer... har hittat siffor på runt 40% överlevnad efter 5 år (ser man däremot till alla typer av bröstcancern så är siffrorna närmare 90%).

• lille08
    AmandaBrun skrev 2009-11-16 19:13:45 följande:
    lille08: Har ni cancer i släkten?
    Ja, men ingen i den närmaste familjen. Men tyvärr är det en hel del på min mammas sida som haft cancer (även ett par fall av just bröstcancer).
  • lille08
    Fangoria skrev 2009-11-17 21:00:38 följande:
    lille08: Åh läst tillbaka litegrann, jag är så hemskt ledsen för din skull!
    Nej, det är inget roligt besked jag fått... Men mer exakt vad det hela handlar om kommer jag förhoppningsvis få reda på i morgon och vad som väntar med behandlingar och dylikt framöver.
  • lille08

Har uppdaterat bloggen nu om ni vill veta lite vad som händer här. Ja, det lilla som vi själva vet alltså... Fy sjutton vad jobbigt det är att vänta. Inte har de ringt idag om proverna heller, så det blir till att gå hela helgen också och leva i en gräslig ovisshet!

De har iallafall pratat lite med oss om nu att mentalt förbereda oss på att det kan bli aktuellt att ta ut bebisen tidigare. Fick neo-info på mvc idag och de har även ringt oss från spec.mödravården på sjukhuset. En av mina mardrömmar är just att ha en prematur bebis på neo samtidigt som man själv kanske mår dåligt.

lindaskriver.blogspot.com

• lille08

Jag har lagt ut ett gäng bilder på bloggen nu om ni vill kika! Hade med mig hela familjen till fotoklubben förut idag och lekte lite i studion. Finns även nån bild på magen (v 31).

lindaskriver.blogspot.com

• lille08
    johannajois skrev 2009-11-23 15:50:18 följande:
    Vad har jag missat nu då?? Vilka är det som ska få bebis i vår tråd nu???
    Själv går jag här och väntar på att få veta för min egen del. Har läkartid i morgon och jag hoppas att de har fått färdigt på alla prover jag tagit och om bebisen ska ut nu eller kan vara kvar i magen ett tag till. Risken finns ju att det blir bebis redan den här veckan... men jag HOPPAS att de säger att den kan vara kvar!
  • lille08
    AmandaBrun skrev 2009-11-23 13:14:28 följande:
    Underbara ungar skrev 2009-11-23 12:59:07 följande: Visst kan Citodon ( lite starkare ) också vara okej? Tror att jag läst det nånstans.
    Jag fick Citodon utskrivet under min förra graviditet så de ska vara ok att ta, men jag mådde så himla illa av dem så det blev inte särskilt många.
  • lille08
    jeng skrev 2009-11-23 16:32:29 följande:
    jag hade ju långvariga problem även i förra graviditeten, och alla sa hela tiden åt mig att knapra alvedon - alltså även låånga perioder!!
    Ja jag har också hört många som fått äta alvedon under långa perioder utan att det ska vara nån större fara. Har själv stora burkar här hemma som jag fått utskrivna och som jag kan ta när det gör ont. Det man ska akta sig för är nog däremot så man inte tar fler tabletter per dygn än maxdosen.
  • lille08

Idag har vi fått ett preliminärt datum då vi får träffa lillebror. Som läget är just nu så blir det planerat snitt nästa fredag, dvs den 4:e december. Men allt kan komma att ändras också om det skulle visa sig att den där gräsliga cancern jag fått har spritt sig. Det vet vi inte än.

En viktuppskattning gjordes idag och de beräknade den till drygt 1,8 kg. Nästa fredag tror de att vikten kan ligga på runt 2 kg eller strax över. De ser inga jättestora risker i att han kommer födas i v 32+0, men det kommer behövas vård på neo ett antal veckor framöver.

• lille08
    Underbara ungar skrev 2009-11-25 20:53:41 följande:
    Jag blir GALEN snart... Håller på o lägga upp  bilder på bulan. Ett databasfel uppstod bla, bla, bla Skit ner dig, j*vla databas!
    Så stod det här också förut när jag skulle lägga upp ett par bilder!
  • lille08
    Emm skrev 2009-11-25 21:44:25 följande:
    Hej! Jag beklagar beskedet. Det är inte alls roligt att få. Jag drabbades av bröstcancer förra året och finns här för dig om du behöver någon att prata med. Jag har ett rätt stort kontaktnät av unga kvinnor som drabbats av bröstcancer, både gravida och ickegravida. Nu vet jag inte var du bor men bor du i sthlm vet jag var du kan vända dig. Just nu är det säkert väldigt mkt för dig att smälta och ta in så hör av dig när och om du känner att du vill ha kontakt med någon.
    Nej då vet du vilken gräslig sjukdom det är! Just nu är det väldigt mycket... alla sjukhusbesök, undersökningar och provtagningar tar mkt tid och energi... men sen kan det nog vara jätteskönt att ha kontakt med fler som gått igenom samma.
  • lille08
    AmandaBrun skrev 2009-12-02 15:36:05 följande:
    Hur många UL har ni gjort hittils under er graviditet? Jag ska ju på ett extra om två veckor igen och det blir mitt och bebbens sjunde!
    Jag har varit på fem ultraljud den här graviditeten.

* v 10 (för att fastställa hur långt gången jag var, upptäckte först då att jag var gravid)
    * v 13 (nupp-ultraljud)
    * v 19 (rutin-ultraljud)
    * v 26 (3D/4D)
    * v 31 (tillväxt-ultraljud)
  • lille08

Kikar bara in en snabbis för att säga att vår lille Erik är här nu (föddes igår 4/12 kl9:32, v 32+0). Allt har gått bra! Men han är ju född ett gäng veckor för tidigt så vi blir kvar på neo ett tag. Han ligger i kuvös, har en cpap + syrgas för att hjälpa honom med andningen och så sondmatas han. Så det är mycket slangar och apparater!

Han vägde 2144 g och var 46 cm. Idag hade han gått ner lite i vikt, som det brukar göra för nyfödda, men vi får hoppas att vikten snart vänder uppåt igen. Har lagt ut lite bilder på bloggen idag om ni vill se: http://lindaskriver.blogspot.com

• lille08

Det är fler bebisar på gång i den här tråden nu... Juceas vatten har gått, hon är öppen några cm och har regelbundna värkar. SPÄNNANDE!!!

Lycka till Jucea!

Min blogg är uppdaterad med lite om vad som händer här på förlossningen och neo. Har lagt in lite nya bilder på lille Erik också.

Svar på tråden BF Januari :-) del 3