EMTP skrev 2009-10-22 15:56:25 följande:
Wow - det tog mig ett bra tag att läsa ikapp här. Och då är det ändå bara de senaste två dagarna som jag inte riktigt varit inne. Jisses! Här blev det en tripp till förlossningen med CTG och
UL, då jag inte känt av bebisen på ett par dagar. Först hittade inte
BM några hjärtljud och jag trodde att jag skulle dö av skräcken. Dock hittade hon dem till slut, långt ner vid bäckenbenet nästan. UL visade dock att hjärtat slog bra och att bebisen sparkade lite med fötterna emellanåt. Nu är det två dagar sedan och jag känner fortfarande inte av bebisen. De sa att vecka 31 ändå är så tidigt, så man behöver inte bli orolig om man inte känner sparkarna för att bebisen fortfarande har gott om plats. Men överallt där man läser ska man ju kunna känna bebisen hur ofta som helst vid den här tiden. Är jätteorolig verkligen. +3 på äggviteämnen i urinen också, så de skulle skicka en odling. Hur vet man om man har havandeskapsförgiftning? Är
iaf vaccinerad.
Får du huvudvärk ska du ringa barnmorskan eller förlossningen på en gång, likaså om du får väldigt ont i magen. Blir du väldigt svullen ska du också ringa. Jag svällde upp som tusan på en vecka innan havandeskapsförgiftningen upptäcktes, men jag märkte det inte riktigt själv - tryck lite då och då ovanför munnen och se om det känns svullet eller blir vitt. Det sa min barnmorska var ett tydligt tecken på att man är onormalt svullen.