Inlägg från: Karina09 |Visa alla inlägg
  • Karina09

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

gabrielito skrev 2009-11-24 17:16:21 följande:
    Hej på er!!!!!HJÄLP!!!!!äR DET INGEN SOM VET NÅT OM sTRATERA OCH KOMBINERA DET MED Consertta???Gabriel har blivit så deprimerad sover dåligt och pratat mycket om döden!Avtar detta eller???Snälla ni som vet nått berätta om denna medisin som vår doktor säger är mirakelmedisin1!!!kram och tack
    Har ingen erfarenhet av kombon, men undrar hur länge det varit så?
  • Karina09
    ak74 skrev 2009-11-24 13:07:50 följande:. Min fundering är att hur ska man kunna hämta hjälp från en vuxen om någon står och slår en i ansiktet?Det jag ville komma till är att rektorn nu frågar mig om det kan vara idé att göra en hälsoundersökning på R och kolla hans blodsocker. Är det någon som har gjort det och vet vad det innebär?
    Jag har gjort såhär när det strulat: ringt runt till rektor, skolpsykolog, skolsköterska, föräldrar mm. Jag har aldrig "bråkat", men försökt att vara staget före. För oss har det hjälpt förr eller senare. Eftersom jag också lätt blir för "medgörlig" så har jag försökt vara först att ta upp problem i stället. Jag har klivit rakt in i lärarrummet och bett att få prata med lärere om hur jag tänkt. Jag vill säga mitt innanföräldrar eller lärare börjar prata, sucka och himla med ögonen bakom ryggen. Mitt råd: ring skolläkaren!
  • Karina09
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-11-24 21:33:31 följande:
    Tack allihopa för svar på mitt tidigare inlägg om M och skolan Känner att jag behöver allt stöd jag kan få just nu. Blir extra deppig över att läraren inte tar på sig att uppfylla det som skrivits i handlingsplanen för M utan det verkar som om han struntar fullständigt i om hon når målen eller inte.På fredag kommer jag att vara med hela dagen i skolan för att se hur det funkar i klassen.
    Bra, Ligg på, ta hjälp var helst du kan få. Ring, prata, fråga. ektor, BUP, skolpsykolog etc. Det är inte lätt, men försök, det är ju åt skogen!
  • Karina09
    gabrielito skrev 2009-11-24 21:25:34 följande:
    Hur länge har ni använt er av stratera?Hur tänker ni tänker ni fortsätta? hur gammal är ert barn? Ja det är inte roligt när barnen blir så där urch va orolig jag är..
    Växla med mediciner är jobbigt. Concerta har sonen nyss börjat med. Han hade innan en ångestdämpande medicin som snabbt sattes ut och sedan satts Concertan in. Starka reaktioner med bl. a självmordstankar. Hemskt och inget somman bara kan rycka på axlarna åt. Jag skulle tro att det känns jobbigt att vara med om dessa svängningar som sker i ens inre då. Det kanske är övergående biverkningar, men om du kontaktar läkaren eller BUP för att rapportera detta så kanske du får respons!?
  • Karina09
    marris skrev 2009-11-25 13:46:33 följande:
    när vi hade tagti kontakt med rektorn o pratat med henne så visste hon inget sa hon men hon skulle prata med min sons förskolelärare. o det gjorde hon o sen ringde hon upp till min man o pratade. dem skulle ta tag i det. o sen när min son kom hem på måndagem så hade han två blåmärken på ryggen o ett av barnen hade knuffat o sagt fula ord till han. på tisdag morgon ringde min man till skolan igen o pratade med dem. o när jag kommer till skolan o lämna min son så säger dem att det går ju så bra för han i skolan, han gör så stora framsteg osv och dem tycker att vi ska ta ledig en dag o se hur bra det går för han osv. så dem verkar inte fatt vad vi vill alltså...problemet är att han blir knuffad, retat mm inte att han går framåt i skolan....får väl hoppas på att det blir en ändring snart.
    Jobbigt, vi har också haft en period när sonen kom hem med konstiga blåmärken, skoavtryck. De har ju faktiskt ansvar för vad som händer på rasterna också.
  • Karina09
    elegi skrev 2009-11-25 17:22:24 följande:
    Puffar på lite extra och vill att alla går in och läser i länk och tipstråden och när ni läst så tipsar ni om eran bästa sida elelr erat bästa tips för att få verkligheten att gå runt där hemma, alla tisp är värdefulla...kom igen nu jag börjar känna mig ensam i den tråden
    Var finns den tråden? Länken du anger i trådstarten ovan är aslutad.
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-26 13:47:58 följande:
    Är det nån av er som har fått fylla i frågeformulär på nätet som ska skickas till läkaren/behandlaren i samband med utredning?? Jag ska göra det nu. Har gjort första sidan men sambon ska ska vara med också så jag väntar tills han är klar i duschen.
    Ja, vi gjorde det. Kommer inte ihåg vad det hette, men det är säkert samma även om det finns flera varianter på samma test. Utvecklat i england tror jag. På BUP sa de att det är nytt i sverige, ngt år bara, men att det nog kommer att bli standard framöver. Systemet är rätt intressant då det är interaktivt. Det känner av om man svarar jakande på något problemområde och då kommer fler frågor. Om man i stället t ex svarar att det inte är några problem inom ett område så kommer färre frågor om det. Man får också beskriva med egna ord och det ger en chans att förklara vad man menar. Ska visst ge bättre resultat än de tester man använt tidigare tidigare mer noggrant. Men oj vilken tid det tog för oss iaf. Vi fick aldrig tid att titta igenom allt tillsammans. Jag gjorde det mesta, sedan tittade maken på det hela. Där han inte fullt ut höll med diskuterade vi och sedan kom vi tillsammans överens om det skulle ändras eller inte. Skolan gjorde också ett sådant och sonen försökte, men klarade inte riktigt av det. När psykologen sedan utvärderat det hela så tittade vi på resultaten tillsammans. De kurvor över sörmågor/svårigheter som hon ritade upp var i stort sett lika för hem och skola för oss. Fassa på att fråga när ni går igenom det sedan. För mig är det ofta så att jag tror att jag förstår när någon förklarar, sen kommer jag hem och inser att jag inte fattat. Jag är glad att jag ställde en del frågor som jag själv tyckte lät dumma, för på så vis förklarade hon mer pedagogiskt och lättfattligt för mig. Dom pratar ju fackspråk. Lycka till!
  • Karina09
    Petra78 skrev 2009-11-26 07:52:43 följande:
    Hjälp!!!Jag måste ställa en fråga.V började ju med concerta i lördags och helgen var super bra.I måndags var det som vanligt fast han hade lite lättare för att koncentrera sig och slog inte ngn.I tisdags fick jag komma till skolan då hade han rivit ett helt klassrum. Efter en motgång sen började han stor lipa och så fick jag vara kvar i ca 2tim.sen har jag märkt att på eftermiddagen får man verkligen tassa på tå mkt mer än innan.Igår eftermiddag fick han ett sånt utbrott att han höll på att ta sönder hela sitt rum. tillslut fick jag sitta och hålla honom och det var länge sen.Sen igår kväll vägrade han gå och lägga sig och jag sa till han att han fick lägga sig i sin säng och läsa, sen ignorerade jag honom som man lärt sig på kometutb.men sen gick jag ner för en av tjejerna ropade då kom han från tvättstugan och jag hörde honom flämta jag vänder mig om och då står han med ett svart band runt halsen och drar åt. Jag blir stum får panik släpper allt och tar bort det leder honom upp till våran soffa och så sitter vi där och gråter ikapp. Han kan inte förklara hur, vad han känner. Sen till slut somnar han i mitt knä. Så här illa har det aldrig varit innan.Ngn som vet om det beror på concertan? går det över?Kram
    Sonen har haft Concerta närmare två månader. Förutom försämrad aptit, klåda och sömnsvårigheter så blev utbrotten värre och han hotade med att döda både oss och sig själv och hade mycket ångest. Dosen var då 54mg. Kontaktade då BUP och dosen sänktes till 36 mg. Fortfarande mkt utbrott men lite mindre ångest. I skolan mycket bättre koncentration - tydlig förbättring. Här finns också bipolärt med som frågetecken. På tisdag ska vi träffa läkaren och vi får höra vad de säger då.
  • Karina09
    pcalma skrev 2009-11-26 14:59:22 följande:
    Nej vi har fått häften hem att fylla i o ta med..Här håller jag på att bli galen!! Antom kräkte i förgår som bara den mellan 17-01 o är hemma i dag oxå pga det samt lite feber igår. Matilda har oxå fått vara hemma o de går mig på nerverna!! Försökte mig på att få fram ljusstakar o stjärnor idag, samt byta gardiner i köket, vardagsrummet o Ms rum. Putsa alla fönster nere oxå. Vänder mig bort i en sekund från strykjärnet o ser att det ligger ett stort plastunderlägg (som jag köpt till dom när de målar o degar osv) på strykbrädan o stykjärnet ligger därpå, på full värme!!! GRRR så nu har jag inget strykjärn för det är fullt med smält plast o likaså med strykbrädan. ALLT är framdraget här o ser ut som F-N rent ut sagt. Grejor överallt, leksaker, lampor, stakar gahhhh...kommer aldrig att bli ordning!! Slåss o bråkar heeela tiden oxå o är på ALLT heeeela tiden så jag blir galen!! Maken fick en smärre chock när han kom hem från jobbet o frågar varför jag ens kommer på tanken att göra detta när de är hemma!!! Jag exploderade!!! När!!!? ska jag göra det då?? När de sover sent ikväll o man är helt slut o scheman ska göras, de stora ska i säng osv osv... Hade jag haft tid hade jag slitit mitt hår!!!!!!!!
    Hu, det låter väldigt tungt just nu för dig. Vet så väl vilken press man känner att få så mycket gjort. Men försök i allafall att bromsa kraven på dig själv. Här har jag lyckats få barnen att plocka undan en liten, liten aning efter sig sedan jag gjorde en liten uppryckning förra veckan. För en utomstående ser det ju fortfarande ut som ett vanvettigt kaos, men jag ser skillnad. Jag blev uppringd från skolan idag för dottern är förkyld och hängig. Sonen leker ute med kompis som följt med från skolan.

Hoppas du får komma ut och ta en nypa frisk luft!
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-26 15:13:48 följande:
    tack!!Nu är det gjort och det var en fasans massa frågor... Jag fick ett kuvärt som skolan ska ha med. Också att fylla i. Ska bli intressant när det tas upp till diskussion sen.Mycket frågor om motorik samt socialt samspel hade vi. Kryssade i "stämmer" på de flesta frågor
    Många "stämmer" kryss var det...
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig