2009-11-22 13:33:49 följande:
Trollet Ludenben skrev 2009-11-22 07:14:31 följande: Ja I och Frodo verkar ha en del gemensamma "intressen", de är ju lika gamla också. Jag kan också känna att tv är ju det enda som får I att vara "lugn" och "sitta still" Visserligen hoppar han i soffan eller står på huvet medan han kollar men jag vet
iaf vart han är utan att han kräver konstant passning. Det blir lätt att göra det enkelt för sig speciellt vissa dagar...Karina09: Självklart, du har så rätt. Det är lätt att underskatta sig själv men det är klart att han uppskattar att vara med mig på samma sätt som jag uppskattar att vara med honom. Det jag reagerar mot att använda tid med mig som belöning är om man vänder på ekvationen, ska jag ta ifrån honom tid med mig som bestraffning då? För det låter ju lite tokigt.Det jag känner med I, vet inte om det är så för era barn, är att han inte på något naturligt sätt uppfattar sociala regler och koder, sånt där som är oskrivet och alla bara vet ändå. Allt sånt måste synliggöras och förklaras, det kräver att en vuxen som är insatt i hans problematik alltid är närvarande i alla situationer tillsammans med kompisar och i leken. Detta jobbades ju ständigt med i förskolan, men i skolan verkar fokus ligga nästan bara på att få själva skolarbetet att fungera och lite enklare saker som att kunna vänta på sin tur etc. På rasten finns rastvakter som går in när ett slagsmål redan är ett faktum och som har svårt att veta hur konflikt uppstått eller vad som egentligen var problemet bakom.
Nej, inte bestraffningar. Det är lätt att få det där med belöningar att låta enkelt, men i själva verket är det jättesvårt tycker jag. Att ha egen tid som belöning kan vara ett sätt om man t ex tar något som barnet vill göra men som man har svårt att hinna med som förälder. Att baka med barnet kan ju vara något som båda vill t ex. Sådant funkade för oss när sonen var yngre - han såg att vi ansträngde oss för hans skull. Men då följde vi ju bestämda regler. Att "straffa" funkar intemed vår son - det är som att hälla vatten på en gås och gör det snarare värre. Med barn som har både ADHD och as-svårigheter tror jag också det blir svårare. Man får testa sig fram.
Vår son fick mycket hjälp med social träning från förskola och framåt. Tidvis var någon ett par steg bakom under rasterna, för att kunna ingripa och förklara. Den biten blir svårare ju större de blir. När man växer så ingår det ju att man ska bli mer och mer självgående och detta ställer stora krav på hjälpjaget som får balansera på utifrån fingertoppskänslan. Jag skulle velat att de lagt mer energi på detta och följt en mer konsekvent och målmedveten linje.