• Esmiso

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

hej! Jag är ny här. Har skrivit i presentationstråden

• Esmiso

har läst lite i tråden. Är glad att min son inte har problem med förändringar i nån större utsträckning. Jullov funkar utmärkt och julen avlöpte smärtfritt
    Det är mer helhetsbilden och minne samt fokus som är största svårigheterna för honom.

• Esmiso

Trollet Ludenben skrev 2009-12-26 09:07:32 följande:

gött att julen funkar bra för er. här är alla dagar som heter nåt annorlunda som jul, påsk osv jobbiga för han bygger enorma förväntningar. Till och med sånt som tex alla hjärtans dag som inte är nåt särskilt blir en grej för honom. Det räcker att han hör på bollibompa att det är alla härtans dag så är den dagen förstörd. Såg att du skrivit i presentationstråden om vårdbidrag. Du ska vara berättigas till minst 1/4 vårdbidrag, kanske mer beroende på svårigheter, merkostnader och merarbete. Bra att du ska ta hjälp av en kurator att skriva den för det är viktigt att få med allt för att fk ska kunna göra en rättvis bedömning.
    jo, det är en djungel att lära sig hitta i nu känns det som. Jag jobbar ju själv inom NPF, men just sådana bitar har jag ingen erfarenhet av, mycket pga att jag jobbar med vuxna. Nackdelen (om det finns nån) att jobba med det själv är att jag blir så arg på mig själv när jag inte fixar att vara lika pedagogisk hemma som på jobbet men jag antar att det är så... Jag är mamma i första hand liksom.
  • Esmiso

ang vårdnadsbidrag; sonens kläder håller inte sig hela mer än nån vecka efter man köpt...antar att det kan räknas som merkostnad?

• Esmiso
    tristania skrev 2009-12-26 09:10:31 följande:
    För mej är du inte ny
    hihi, nä det förstås
  • Esmiso

Trollet Ludenben skrev 2009-12-26 09:13:36 följande:

Ja, det är ju skillnad på att ha yrkesmässig kompetens och att hantera saken ur ett föräldraperspektiv. Man blir väl mer känslomässigt engagerad när det är ens barn och inte en vårdtagare. Det är ju mer krav på en mamma med. Nu har inte jag jobbat inom vården på det viset själv men svärmor har jobbat med div funktionshindrade vuxna, vissa autisktiska.
    ja precis. Sedan är jag rätt säker på att om jag utreddes skulle jag själv få diagnosen ADD. Inget jag har några större problem med , jag har lärt mig hantera det på diverse sätt. Ibland känns det förstås som det skulle vara skönt att få klarhet, men utredningen sköts av folk jag tidigare jobbat med...känns inte så kul.

Tänkte passa på att fråga om nån har erfarenhet av alternativa metoder? T ex rörelseterapi, tomatis metoden, yoga etc???
  • Esmiso
    tristania skrev 2009-12-26 09:21:30 följande:
    Har ingen erfarenhet av det, men jag blir lugnare av fiskolja, finns på apotek och hälsokost. Omega 3 pratar jag alltså om Marcus verkar få mer koncentration av det...
    tack gumman! Jo, vi kör Eye Q till den store och Eskimo kids till den lille. Vill oxå tro att det blir bättre med det!
  • Esmiso
    pcalma skrev 2009-12-26 12:29:29 följande:
    jag jobbar med barn som har NPF o jag känner samma sak som du. har megatålamod o är superpedagogisk på arbetet men det håller inte alltid hemma. Iof så är det "värre" hemma då jag har 3 barn med NPF som är väldigt olika samt att man hemma har samma hög med tvätt, läxor o andra måsten som man inte har på arbetet. Där har man ju "bara" barnen!! En väldigt skillnad..
    ja det är ju det! Det är ju just det att få ihop vardagen...svårt!
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig