• pcr

Vaccination

Idag ringde dom från Neo i Karlskrona och berättade att mina små tvillingpojkar hade fått tid för vaccination mot svininfluensan. Dom räknas som riskbarn för att dom är så för tidigt födda, dom föddes i vecka 25+0.

Nu är frågan, ska vi ge dom vaccinationen eller inte?

Vi velar för vi har läst att man inte rekommenderar att ge barn under 1år (eller var det 3år?) sprutan för att dom vet inte hur det ligget till med biverkningarna för så små barn och att biverkningarna kan vara för många och för påfrestande.

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Vaccination
  • mina12

Vi har diskuterat detta med dotterns neoläkare och kommit fram till att vi ska vaccinera. Hon är född 24+0 och är nu 9mån (5mån korr). Enligt läkaren skiljer sig inte vaccinet si mycket från det vanliga vaccinet. Det vanliga vaccinet är testat mycket. Det nya är inte lika testat, men de tester som gjorts visar att unga inte reagerar på annat sätt än äldre.

Mitt råd är att diskutera med en tillförlitlig källa innan man bestämmer sig, så att man inte riskerar sitt barns hälsa pga nåt dravvel på nån internetsida som kanske inte är tillförlitlig. Sen är det givetvis upp till varje föräldrer att avgöra. Det finns ju både för och nackdelar med vaccin.

• Therese33

Om Neo har ringt och ni fått tid så tycker dom ju att det behövs, så jag hade absolut vaccinerat, vi väntar på svar om vår son skall få vaccination, han är född i v27...

• pcr

Jag vet att det står mycket skit på internet och i media men vi kommer inte ge våra barn vaccinet.
    Det är inte testat och det har kommit fram hux flux. Brukar det inte gå flera år innan ett läkemedel kan få ett godkännande eller har jag fel?
    Kvicksilvret som är i vaccinet förbjöds i läkemedel tidigare i år och nu finns det i vaccinet ändå. Varför förbjöd dom det från första början? Dom måste ju ha en bra anledning till det för att förbjuda det.
    Hela grejen med svininfluensan är förstorad, det är ju media rätt bra på. Hur var det inte med fågelinfluensan? Det var hysteri kring det också men vad blev det av den?
    Även om du tar vaccinet så är du inte helt skyddad, du kan få influensan ändå.
    Och varför får man under tre år inte ta sprutan om dom inte är i riskzonen? Jo, för biverkningarna.

• Niinis
    pcr skrev 2009-10-12 20:03:00 följande:
    Jag vet att det står mycket skit på internet och i media men vi kommer inte ge våra barn vaccinet. Det är inte testat och det har kommit fram hux flux. Brukar det inte gå flera år innan ett läkemedel kan få ett godkännande eller har jag fel?Kvicksilvret som är i vaccinet förbjöds i läkemedel tidigare i år och nu finns det i vaccinet ändå. Varför förbjöd dom det från första början? Dom måste ju ha en bra anledning till det för att förbjuda det.Hela grejen med svininfluensan är förstorad, det är ju media rätt bra på. Hur var det inte med fågelinfluensan? Det var hysteri kring det också men vad blev det av den?Även om du tar vaccinet så är du inte helt skyddad, du kan få influensan ändå. Och varför får man under tre år inte ta sprutan om dom inte är i riskzonen? Jo, för biverkningarna.
    håller med dig, sjukt svårt val det där! jag har fortfarande inte bestämt mig och sonen ska få sin den 20de okt.
  • Millli

Vår son fick sprutan i veckan, inga biverkningar alls än så länge!

• Lotta2

Jag skulle definitivt låta mina barn fåaccin om jag vore du!

Min son född v. 29+2 , nu 6 mån korrigerad tid, med diagnosen BPD har fått vaccin.

Läste igår en nyhet om att det lutar åt att man kan komma att rekommendera vaccin till alla barn under tre år framöver. Detta pga att de studier som gjorts visar att denna grupp patienter får få biverkningar.

Ang. kvicksilvret så är det en så liten mängd (motsvarande en halv portion insjöfisk)och det stannar dessutom inte kvar i kroppen. Detta har man använt i vaccin sedan 1950-talet och inget tyder på biverkningar.

Jag är mkt mer rädd för de komplikationer svininfluensan skulle kunna ge min son än ev. biverkningar av vaccinet!!

Tror dessutom inte att man skulle rekommendera barn under tre år som tillhör riskgrupperna att vaccineras om man inte var säker på att fördelarna överväger! Barn under två år kan bli väldigt sjuka av svininfluensan och om barnet dessutom är prematur och har kroniska sjukdomar så är risken ännu större!

Min son fick vaccin i torsdags och har inte fått några biverkningar alls. De på NEo sa att vissa barn kan bli hängiga, men att det är olika.

Lycka till med beslutet!

• linasebbe
    Min son ska få vaccinet(sprutan) idag
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Min son får vaccinationen i morgon.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Nu så är han vaccinerad och ska få en till dos om 3 veckor.

Svar på tråden Vaccination