• pcr

Vaccination

Idag ringde dom från Neo i Karlskrona och berättade att mina små tvillingpojkar hade fått tid för vaccination mot svininfluensan. Dom räknas som riskbarn för att dom är så för tidigt födda, dom föddes i vecka 25+0.

Nu är frågan, ska vi ge dom vaccinationen eller inte?

Vi velar för vi har läst att man inte rekommenderar att ge barn under 1år (eller var det 3år?) sprutan för att dom vet inte hur det ligget till med biverkningarna för så små barn och att biverkningarna kan vara för många och för påfrestande.

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Vaccination
  • Proletariatet

Tyra kommer bli vaccinerad, hon föddes i v.24+1 i november 06, så hon blir ju snart tre år iallafall, men jag hade nog vaccinerat henne om hon var yngre med då hon har en del lungrelaterade problem även vid enklare förkylningar. Hon blir självklart vaccinerad mot "vanliga" influensan varje år också.

• pcr

Idag tackade vi nej till vaccinationen. Jag googlade lite igår och hittade mindre trevliga saker som tex att vaccinet innehåller kvicksilver.
    Nej tack! Kroniska sjukdomar? Nej tack! Hindra hjärnan från att utvecklas? Nej tack!
    Riskerna är för stora och för osäkra.

• Proletariatet

Vad var det från för källor om man får fråga?

• pingstlilja

Det ligger en tråd ang vaccinationen här på fl. Tyvärr har jag inte länken men där sa dom någonting om kvicksilvret och att det inte är så farligt som det låter.

• Written Fiction

alla gör som dom vill. Men jag skulle aldrig googla omkring och sedan ta beslut utefter det. Ursäkta mig, men det finns så otroligt mycket SKIT på internet och i media att jag aldrig skulle våga ta ett beslut utan att tala med sakkunniga människor som för mig är verkliga.

• abovo

Ajaj, det är väldigt att ni vaccinerar era barn som är i riskgruppen!!

www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31553.aspx
    www.lakemedelsverket.se/upload/nyheter/2009/Risk-nytta_Pandemrix_barn_2009-09-03.pdf

Kvicksilver har jag själv kollat upp (trodde först att det var en viktig faktor att ta med i beräkningen). Men det är helt försumbart!
    Tänk på att era barn kan blir mycket sjuka och dö av influensan, det är därför de erbjuds vaccin!!

• JessAnn

Enligt bvc kommer inte O att få vaccinet för han ligger inte i riskgruppen trots att han är född v 27+0. (1 år nu)
    Övriga familjen + släkt kommer att vaccinera sig för att minska risken för honom.
    Vi hoppas på det bästa.

• Proletariatet

Ja, kvicksilvermängden är jämförbar med tre portioner östersjöfisk så det är då inget allvarligt. I övrigt är vaccinet uppbyggt på ungefär samma sätt som alla influensavacciner, därför vore en källa på dina påståenden intressant att få. Vaccinerar du dem mot vanliga influensan?

Jag själv väljer att lita på smittskyddsinstitutet och socialstyrelsen.

• hejpa

vi har också fått tid för vaccination av våra grabbar som föddes v.26+2. de blir två år i januari och är friska.
    jag är mest orolig för biverkningar, känns som att man inte vet tillräckligt mkt om vaccinet. men det fanns ju nåt nr man kunde ringa om man hade frågor, så det ska jag nog göra.
    jävla svininfluensa. vet inte alls hur vi ska göra :/

• Niinis

soen född v.24+3 (5år idag) har också blivit kallad den 20 okt. för vaccination. känns jobbigt att ge sitt barn detta innan sig själv! velar fram och tillbaka men det lutar åt att ge honom det samt övriga familjen (har en 2mån bebis hemma också som man vill skydda så mkt det går!!) men tänk om det är stora risker med att ta vaccinationen också? tänker att om några år så blir många sjuka eller tom förlamade som det pratats om! hur ska man tänka egentligen??

Svar på tråden Vaccination