Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

lite tid för sig själv.

Har man barn kan man inte fortsätta sitt liv som innan man fick barn. Thats it...

Så det ni ska göra omedelbart innan någon av er blir FÖR trött och FÖR gnällig så bråket är ett faktum - är att sätta er ner och börja prioritera ER som familj och den tid ni har tillsammans och den tid ni behöver för att andas..

Ni båda måste lära er att säga nej tack till diverse saker.

SJÄLVKLART måste du få en stund för dig själv för att kunna samla krafter - det ska vara högt prioriterat och inget du kanske kan få en gågn i veckan. Behöver du ut och få 10 min promenad dagligen så är det bara så. Punkt och slut.

Din man är inte någon barnvakt - han är FÖRÄLDER och med det medföljer ett ansvar. Han ska inte kunna boka upp en massa saker på egen hand medans du sitter hemma och kan inte göra något.

OMprioritera!

• Nyfiken gul
    the80girl skrev 2009-10-04 10:24:19 följande:
    nej visst, men många av de saker han har varit borta på nu har varit saker som han varit tvungen att åka på och vissa grejjer har handlat om att få in pengar till oss, så jag ska inte klaga på allt. Det enda jag kan tycka är att han har svårt att säga nej till alla runtomkring som behöver hjälp, när vi har så lite tid och vill ha honom lite mer hemma.
    MEN - faktum kvarstår. Även om han väljer att få in lite extra pengar till er familj så ska han ta det ansvaret som är kvar och se till att du får möjlighet att hämta krafterna.

Och pengar är inte allt. Såvida ni inte riskerar socialbidrag så kanske det är dags att säga ifrån extrainkomsten också under en period så ni båda orkar med varandra och ert barn.
  • Nyfiken gul
    the80girl skrev 2009-10-04 11:05:12 följande:
    Nyfiken gul skrev 2009-10-04 10:24:47 följande:
    jag har aldrig i min vildaste fantasi gått och inbillat mig att livet skulle bli som vanligt när man får barn. Sen är pengar extremt viktigt för oss då vi knappt klarar oss på det vi har i nuläget,så att han tex gör ett jobb åt någon annan för att vi ska få mat på bordet kan jag ju bara inte säga något om. Han jobbar och sliter också, på sitt vis.men självklart får jag TA lite mer tid så att säga, jag ska börja begära en kväll i veckan tror jag då jag kan träna eller whatever. jag klarar mig nog på det bara jag har en helig egenkväll i veckan jag får vara ifred,sen att vi delar på ansvaret på helgerna vilket vi gör för det mesta.
    Låter strålande!

Och som sagt var du själv kanske också måste börja bli bättre/bra på att ta för dig av den tid du kanske också faktiskt har. Du själv kanske också får lära dig att prioritera det du gör så att du får möjlighet att andas och få gå på toa ifred eller vad du nu vill göra.

En sak som jag lärde mig ganska tidigt var att man inte måste vara så förbannat duktig bara för att man är mammaledig. Man måste inte en massa. Det finns inga måsten... Du är ledig för att ta hand om ditt barn. Gör det som är nödvändigast när du är själv med barnet - resten hjälps ni åt med och då får du automatiskt en chans att andas..
Svar på tråden lite tid för sig själv.