• the80girl

lite tid för sig själv.

Nu kommer ni tycka att jag är gnällig säkert men just nu längtar jag sååå efter lite egentid. Har inte varit själv på flera veckor, har inte ens tagit en promenad själv vilket är det enda jag kräver. Vi har och har haft så mycket nu. Jag är mammaledig och hemma på dagarna,helt ok och jag trivs med det men när kvällen kommer kan man vara ganska trött och då kan det vara skönt om mannen kan ta en matning el så. Som det har varit nu har mannen varit upptagen på kvällarna med möten, hjälpa andra med div. osv...man blir själv jämt.
    Han är trött och slut nu också och tiden räcker inte till något känns det som. Jag hade tänkt att bara få gå och sola denna helg men det har ännu inte blivit av och nu är sambon borta igen och vi har fullspäckat schema idag med. Allt har blivit så intensivt med barn. Missförstå mig inte-jag älskar min son så jag dör och jag uppskattar att få den här tiden hemma med honom. Min sambo är inte omöjlig vad gäller att ta hand om sonen själv eller så. Jag har det rätt bra. Bara lite sliten just nu och känner nästan dåligt samvete när jag vill hitta på något ensam för jag vet att mannen har en massa annat han behöver göra.
    Har ni någon egentid, tar ni vid tillfälle eller har ni något speciellt tillfälle i veckan?
    Sorry för en gnälltråd, är som sagt bara lite sliten just nu..

• Svar på tråden lite tid för sig själv.
  • Lena

Din make bör kanske prioritera ner sina intressen lite när man har barn så kan man inte vara borta varje kväll i veckan.

• the80girl
    Lena skrev 2009-10-04 10:19:24 följande:
    Din make bör kanske prioritera ner sina intressen lite när man har barn så kan man inte vara borta varje kväll i veckan.
    nej visst, men många av de saker han har varit borta på nu har varit saker som han varit tvungen att åka på och vissa grejjer har handlat om att få in pengar till oss, så jag ska inte klaga på allt. Det enda jag kan tycka är att han har svårt att säga nej till alla runtomkring som behöver hjälp, när vi har så lite tid och vill ha honom lite mer hemma.
  • Nyfiken gul

Har man barn kan man inte fortsätta sitt liv som innan man fick barn. Thats it...

Så det ni ska göra omedelbart innan någon av er blir FÖR trött och FÖR gnällig så bråket är ett faktum - är att sätta er ner och börja prioritera ER som familj och den tid ni har tillsammans och den tid ni behöver för att andas..

Ni båda måste lära er att säga nej tack till diverse saker.

SJÄLVKLART måste du få en stund för dig själv för att kunna samla krafter - det ska vara högt prioriterat och inget du kanske kan få en gågn i veckan. Behöver du ut och få 10 min promenad dagligen så är det bara så. Punkt och slut.

Din man är inte någon barnvakt - han är FÖRÄLDER och med det medföljer ett ansvar. Han ska inte kunna boka upp en massa saker på egen hand medans du sitter hemma och kan inte göra något.

OMprioritera!

• Nyfiken gul
    the80girl skrev 2009-10-04 10:24:19 följande:
    nej visst, men många av de saker han har varit borta på nu har varit saker som han varit tvungen att åka på och vissa grejjer har handlat om att få in pengar till oss, så jag ska inte klaga på allt. Det enda jag kan tycka är att han har svårt att säga nej till alla runtomkring som behöver hjälp, när vi har så lite tid och vill ha honom lite mer hemma.
    MEN - faktum kvarstår. Även om han väljer att få in lite extra pengar till er familj så ska han ta det ansvaret som är kvar och se till att du får möjlighet att hämta krafterna.

Och pengar är inte allt. Såvida ni inte riskerar socialbidrag så kanske det är dags att säga ifrån extrainkomsten också under en period så ni båda orkar med varandra och ert barn.
  • lillgarden

Förstår precis hur du känner!
    Bara en sån sak som att få åka och handla ensam eller bara gå och ta en dusch utan att behöva tänka på om ngn liten vaknar eller vill ngt.

Man blir lätt lite sliten av att aldrig få ens en liten halvtimme helt för sig själv..

• Lena
    the80girl skrev 2009-10-04 10:24:19 följande:
    Han måste lära sig att säga nej. Annars säg nej åt honom. Ni bör dela kvällarna/helgerna i tre lika stora delar. Tre delar och en var och tre delar till familjen (varje helgdag blir två delar). Han får boka upp tre delar men sen måste han ha ditt godkännande för att boka upp fler.
  • the80girl

Nyfiken gul skrev 2009-10-04 10:24:47 följande:

Har man barn kan man inte fortsätta sitt liv som innan man fick barn. Thats it...Så det ni ska göra omedelbart innan någon av er blir FÖR trött och FÖR gnällig så bråket är ett faktum - är att sätta er ner och börja prioritera ER som familj och den tid ni har tillsammans och den tid ni behöver för att andas..Ni båda måste lära er att säga nej tack till diverse saker. SJÄLVKLART måste du få en stund för dig själv för att kunna samla krafter - det ska vara högt prioriterat och inget du kanske kan få en gågn i veckan. Behöver du ut och få 10 min promenad dagligen så är det bara så. Punkt och slut.Din man är inte någon barnvakt - han är FÖRÄLDER och med det medföljer ett ansvar. Han ska inte kunna boka upp en massa saker på egen hand medans du sitter hemma och kan inte göra något. OMprioritera!
    jag har aldrig i min vildaste fantasi gått och inbillat mig att livet skulle bli som vanligt när man får barn. Sen är pengar extremt viktigt för oss då vi knappt klarar oss på det vi har i nuläget,så att han tex gör ett jobb åt någon annan för att vi ska få mat på bordet kan jag ju bara inte säga något om. Han jobbar och sliter också, på sitt vis.
    men självklart får jag TA lite mer tid så att säga, jag ska börja begära en kväll i veckan tror jag då jag kan träna eller whatever. jag klarar mig nog på det bara jag har en helig egenkväll i veckan jag får vara ifred,sen att vi delar på ansvaret på helgerna vilket vi gör för det mesta.
  • the80girl
    lillgarden skrev 2009-10-04 10:29:13 följande:
    Förstår precis hur du känner!Bara en sån sak som att få åka och handla ensam eller bara gå och ta en dusch utan att behöva tänka på om ngn liten vaknar eller vill ngt.Man blir lätt lite sliten av att aldrig få ens en liten halvtimme helt för sig själv..
    precis! Jag ser fram emot att få ta cykeln till affären och handla mjölk typ, bara en sån sak Det handlar om så lite bara för att få andas ut och bara vaaara.
  • Nyfiken gul
    the80girl skrev 2009-10-04 11:05:12 följande:
    Nyfiken gul skrev 2009-10-04 10:24:47 följande:
    jag har aldrig i min vildaste fantasi gått och inbillat mig att livet skulle bli som vanligt när man får barn. Sen är pengar extremt viktigt för oss då vi knappt klarar oss på det vi har i nuläget,så att han tex gör ett jobb åt någon annan för att vi ska få mat på bordet kan jag ju bara inte säga något om. Han jobbar och sliter också, på sitt vis.men självklart får jag TA lite mer tid så att säga, jag ska börja begära en kväll i veckan tror jag då jag kan träna eller whatever. jag klarar mig nog på det bara jag har en helig egenkväll i veckan jag får vara ifred,sen att vi delar på ansvaret på helgerna vilket vi gör för det mesta.
    Låter strålande!

Och som sagt var du själv kanske också måste börja bli bättre/bra på att ta för dig av den tid du kanske också faktiskt har. Du själv kanske också får lära dig att prioritera det du gör så att du får möjlighet att andas och få gå på toa ifred eller vad du nu vill göra.

En sak som jag lärde mig ganska tidigt var att man inte måste vara så förbannat duktig bara för att man är mammaledig. Man måste inte en massa. Det finns inga måsten... Du är ledig för att ta hand om ditt barn. Gör det som är nödvändigast när du är själv med barnet - resten hjälps ni åt med och då får du automatiskt en chans att andas..
  • lillgarden
    the80girl skrev 2009-10-04 11:06:49 följande:
    precis! Jag ser fram emot att få ta cykeln till affären och handla mjölk typ, bara en sån sak Det handlar om så lite bara för att få andas ut och bara vaaara.
    Precis att bara få vara en stund. Bara få slappna av helt en liten stund.
    Behöver inte vara hela dagar men att bara få en liten stund då coh då hade inte varit helt fel..
  • Rockenrola

hej ts har läst lite i tråden ... (inte allt)
    Känner lite som du här...
    min älskade lilla tjej är 6 månader.. o jag är helt slutkörd.
    ja sitter me gråten i halsen istors sett varje dag pga tröttheten.
    jag har ju min tjej men sen även två bonus barn varannan vecka att ta hand om .. gubben jobbar 06.30-16.00 o om kvällarna e han trött o orkar inte me o hjälpa så mkt ... o ja orkar inte tjata för han e på så dåligt humör när han e trött...
    sen kommer helgen o då vill han få vila ut pga jobbveckan ... så han kan ligga till 10-12 på dagarna o ja får ta rubbet.... ja har sagt ifrån 4 ggr o sist sa ja att nu e de sista gången för sen lämnar ja detta livet o går vidare me min dotter...
    nu har de gått cirka 4 veckor sen de samtalet o ja nu e vi tallbaka till där vi va ...

samt att vi aldrig har tid för att vårda vårat förhållande så de börjar kännas som vi tar varandra för givet o kärleken svalnar....

ja älskar honom men ja vet inte hur ja ska lyckas få elden att ta fart igen

• Maggis

Jag tycker inte du är gnällig alls. Jag förstår dig helt. Ibland är det skönt att bara få komma ut och gå själv och rensa huvudet lite. Eller åka och köpa mjölk utan att behöva packa ur barnet och ha sig. Bara få gå i sin egen bubbla en stund.

Vi har "egen" tid lite då och då; inget bestämt utan mer som att när någon behöver så tar den andra över allt en stund. Själv så älskar jag att åka till biblioteket helt ensam och få gå i tystnaden och botanisera bland böckerna i lugn och ro.

Men i ditt fall så tror jag helt enkelt att du får ta dig tid. Planera in och informera och håll sedan på det. En sådan sak kan mycket lätt bli en stor grej om det inte tas tag i. Ett typiskt grälämne.

//Maggis
Svar på tråden lite tid för sig själv.