• Christina77

Ryggmärgsbråck/ MMC del 7

Karin 86: Som Catmat sa - Visst kan man få barn med mmc fast man äter folsyra. Men till mig sa dom att det skulle vara 6 mån, men då jg har så dålig äglossning så ville vi inte riskera så jag har ätit i ett par år nu det rekommenderade min läkare.

Har en så duktig tjej, vi var på dagis och hälsade på i måndags och hon visade stolt upp gipset och förklarade vad som hänt. Lite otympligt att ta hand om en tjej över 4 år med gips, hon har blivit så lång...
    Nu ska jag sätta mig med dagens telefonsamtal, får ta och skriva ipp varje kväll idag är det arb-teu, sj-gy och ortopedtkniska som gäller.
    På måndag är det ultraljud :)

• Christina77

Hej!
    L vill oxå ha eb cykel så vi har kollat upp det, men 12000:-! det är mycket pengar när man inte vet hur länge hon kan ha den.
    Idag har jag vart och köpt mina första mammabyxor de andra börjar bli trånga kul men jag har nog inte fattat det riktigt än.

Imorgon är det ul är lite orolig och nervös, men det är först idag som oron har kommit..

Nu ska min mamma och pappa komma jag och L har bakat bullar, är ju bullens dag.

• Christina77

Hej!

U-ljudet igår gick bra men det gick inte att se bebisen så bra så vi fick info om fostervattenprov och vad man kan se och inte se.
    Fick även reda på en massa statestik som vi måste väga in nu innan vi bestämmer oss ifall vi vill ta fostervattenprov.
    Fick sån ångest av att gå in i ul-rummet kunde inte sluta gråta, trodde inte att jag skulle reagera så.
    Alla ni som är här hur fick ni reda på att ert barn hade mmc, tog ni fostervattensprov.

Tusen tankar.
    Jag vill ju så gärna ha ett barn till men jag tror inte att vi kan ha ett till barn med seciella behov, då kan vi inte ge L det hon behöver. Kanske låter helt koko men just nu är det så jag känner, fast samtidigt tror jag att man klarar mer än man tror när man väl står inför det problemet.
    Vet inte???

• Christina77

Det såg bråcket på L i v.36 på ett x-tra ul iom havandeskapsförgiftning, och nu har vi varit på ett x-tra ul som gjordes av en läkare men han såg inte mycket alls iom att jag inte är så långt gången.
    Vi har till på torsdag att bestämma om vi ska ta fvp eller inte, ska ringa till ul-avd imorgon och fråga om dom inte ser ryggen på det "vanliga" ul ifall man kan få komma tillbaka, jag tror att det är det som skrämmer mig mest var att sist så såg de inte ryggen och L ville inte flytta på sig så då nöjde dom sig med det.

Lite vimsigt kanske, men jag tror ni förstår.

Det var så underbart att se barnet röra på sig och se armar och ben med alla hormoner i kroppen så blir man gråtfärdig bara av att tänka på det.

• Christina77

frökenwonka: Tusen kramar tänker på er...

Har ringt ul-avd idag och de sa att vi givetvis kan kräva att de ser ryggen och gör de inte det får vi komma tillbaka.
    Ang att vi bara har till torsdag att bestämma oss är att det sen ska göras en betällnning på provet och så har vi fått en prliminär tid till provet, men det lutar åt att vi låter bli.

Jag frågade L om inte hon ville ha döskallar på skenor eller skal sist vi var till ortopedtekniska men hon trodde att jag skulle bli rädd då!?!

Nu ska vi till gammelfarmor och L ska berätta att hon ska bli storasyster.

Iom ul så blev vi tillbakaflyttade så nu är vi i 14 IGEN.

Tusen kramar till alla ni är bäst...

• Christina77

Ang. vaccinationer. Nu har jag fått en kallelse till mig, men har hört en massa om hjärnskador och så på fostret och sterilitet på fostret är SÅ orolig och osäker, vad har ni hört om biverkningar?

• Christina77
    Dreamrose skrev 2009-10-15 07:21:02 följande:
    Gud vad han är blå om sin lilla fot *suck*Vi satt och pratade lite jag och min man igår. Ni som har lite större barn, när började de använda rullstolen mer inne. Robin vill ju helst krypa och försöka gå lite. Hemma funkar det ju, men på förskolan börjar det ju bli en jätte skillnad på honom och andra barn. Sjukgymnasten har "varnat" oss för att sätta honom i rullstolen för tidigt för då blir han bekvämoch kanske inte vill lära sig gå. Hur ska man göra? Ta bort vagnen helt och låta honom använda rullen ïstället och krypa inomhus? Någon som har några ideer om detta?
    Det vi har glort är att hon mestadels använder rullisen på dagis för att hänga med i de andras tempo när de går från ett rum till ett annat, när de andra sitter på golvet så gör L det med. Hemma så är hon lite periodare, ibland vill hon sitta mycket på golvet och ibland blir det mycket rullis men då kan inte L stå utan stöd eller ståskal så hon har ju bara de alternativen förutom då hon står i ståskalet då.

Idag är det hörselkontroll för L som står på schemat, sen blir det pyssel och lite städa. Ska nog ta fönstren för här lyser solen och då syns det vad skitiga de är....
  • Christina77

Just det fick läkarintyget för några dagar sen, L kan ju inte gå på dagis med ett ben i gips, Där stod det månad 10 istället för 11. Efter samtal till ortopedmott. så skulle de kolla upp det då fick jag en kopia av samma läkarintyg där de strukit över 10:an och skrivit en 11:a brevid.... Undar vad fk tycker om det

• Christina77
    trollet1985 skrev 2009-10-15 19:12:07 följande:
    Lite uppdatering.Igår drog dom dränet. Imorse upptäckte man att de läckte där dränet suttit i huvudet, så man sydde dit ett stygn till.Sen va all frid o fröjd tills i eftermiddags, då han läckte igen...Nu sitter vi o väntar på jourNK o E har 38,3 i temp...JA VILL HEM!!!!! 50 dar räcker på sjukhuset...
    Känner så mycket med er och vet vad trött man blir efter nån vecka, så man kan bara gissa hur ni har det.
    Styrkekramar i massor.
  • Christina77
    Karin86 skrev 2009-10-20 21:38:36 följande:
    christina77: hur går det med graviditeten? blev det något foster vattens prov?
    Nej det blir inget fvp, vi sa det att jag är ju ändå 32 och vi har svårt att bli gravida och med 1% chans mf så vill vi inte riskera det.
    Risken att vi ska få ett barn med ds är 1 på över 700 och de lovade oss på ul att de ska kolla ryggen noga på rul.
    Det känns inte rätt för oss att göra fvp.
    Annars är det som det var sist jag var gravid mår dåligt var 4-5 timma och mår pest...
    Jag tror att det är meningen att jag ska va hemma och vila mig och så just.
    Har vart och tagit sprutan oxå, det var på fredagen och det var tur för på kvällen hade jag så ont i armen att jag inte orkade lyfta L, och Micke kom hem på torsdagen den veckan.
    Nu har det inte vart nåt positivt så jag kan ju tilläga att jag är jätteförkyld.
    Nej, nu får det va slut på gnällandet och sängen väntar,
    Godnatt!
Svar på tråden Ryggmärgsbråck/ MMC del 7