• Jane

Barnomsorg för prematurfödda

Är det något med ett för tidigt fött barn som har tips om vilken barnomsorg man ska välja för barnet? Familjedaghem (dagmamma) eller vanlig förskola/dagis? Tänker på infektionskänsligheten...

Har ni hört något om att man kan få vara hemma längre med ett för tidigt fött barn, just p g a ovanstående? Finns det något annat än vårdbidraget på 3000 kr (som man inte klarar sig på) som man kan söka?

Mitt barn föddes i vecka 26+0 och är nu snart 6 mån okorrigerat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-23 14:02
    Men hur gjorde ni för att klara er ekonomiskt? Mammadagarna/pappadagarna räcker ju inte hur långt som helst?

• Svar på tråden Barnomsorg för prematurfödda
  • Jane

Glömde tillägga att mitt barn har lungsjukdomen BPD, så en infektion för henne vore inget vidare, vill därför försöka undvika detta så gott det går.

• Jane

Tack för alla svar.
    Märker dock att diskussionen kring just min fråga har spårat ur lite....

Frågan gällde alltså inte hur vida man ska sätta sitt fullt friska och fullgångna barn på förskola tidigt eller inte. Eller hur det utvecklas bäst tillsammans med andra barn eller inte.

Mitt barn är som sagt extremprematur och har medelsvår bronco pulmonell dysplasi, d v s ej helt fullt utvecklade antal lungblåsor. Lungblåsorna kommer att kunna utvecklas normalt om hon slipper infektioner fram till hon är c:a 3 år. Får hon en infektion, är det inte så att hennes immunförsvar byggs upp, utan snarare får hon problem med andningen och detta kan i bästa fall resultera i att hon kan få astma.

Så om hon kan sjunga tillsammans med andra barn eller är först med att hoppa jämfota, känns mindre viktigt i vårt läge.

Men som sagt, tack ändå!

Svar på tråden Barnomsorg för prematurfödda