• Jane

Barnomsorg för prematurfödda

Är det något med ett för tidigt fött barn som har tips om vilken barnomsorg man ska välja för barnet? Familjedaghem (dagmamma) eller vanlig förskola/dagis? Tänker på infektionskänsligheten...

Har ni hört något om att man kan få vara hemma längre med ett för tidigt fött barn, just p g a ovanstående? Finns det något annat än vårdbidraget på 3000 kr (som man inte klarar sig på) som man kan söka?

Mitt barn föddes i vecka 26+0 och är nu snart 6 mån okorrigerat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-23 14:02
    Men hur gjorde ni för att klara er ekonomiskt? Mammadagarna/pappadagarna räcker ju inte hur långt som helst?

• Svar på tråden Barnomsorg för prematurfödda
  • lugnåsbo

min dotter föddes 27 +5 och är inte nåt mer känslig för infektioner än någon annan i hennes ålder har nästan mindre än andra.
    Så det är ju inte säkert att ditt barn blir infektionskänsligt bara för att det är fött för tidigt.
    Vi har våran tjej hos dagmamma och det funkar jättebra är ju lite mindre grupp så sett ifrån infektionsrisk så borde det ju vara bättre? (dock inte därför vi valde dagmamma)

• Trollmor 86

Vår dotter föddes i vecka 29+1.
    Hon började på dagis/förskola när hon var 1 år och 3 veckor korrigerat. Hon har vart sjuk endast en gång sedan hon började men då var även jag sjuk så det kan lika gärna varit jag som smittade henne som de på dagis.

Fördelen med dagmamma är dock att oftast är det mindre grupper men vi valde ändå dagis då vi kände att det kändes mer rätt. Min sambo vantrivdes hos sin dagmamma och på ett dagis har man fler vuxna att vända sig till om man inte "matchar" med den första så det var det som var avgörandet för oss.

• Jane

Glömde tillägga att mitt barn har lungsjukdomen BPD, så en infektion för henne vore inget vidare, vill därför försöka undvika detta så gott det går.

• Bliglin

Då råder det nog inget som helst tvivel om att det är bäst att vara hemma med barnet så länge ni kan/vill och sedan skola in hos dagmamma. Det innebär ju självklart att barnet utsätts för färre smittor...

Min son föddes v27+1 och har inte bpd. Han verkar inte mer infektionskänslig än andra barn ... - men hur vet man det egentligen? Han har förkylningsastma. Vi har för avsikt att vara hemma med honom tills han blir 2,5 år och sedan skola in hos dagmamma (som det känns i detta läge).

Jane skrev 2009-09-22 11:15:27 följande:
    Glömde tillägga att mitt barn har lungsjukdomen BPD, så en infektion för henne vore inget vidare, vill därför försöka undvika detta så gott det går.
  • Therese33

Vi har vår son på dagis och det funkar jättebra men han är fullt frisk och inte extra infektionskänslig, hade han varit det så hade vi garanterat valt dagmamma!

• I have a kid

Våran dotter född vecka 29+4 har för ca 1 vecka sen så 13 månader korrigerat

börjat hos dagmamma

bara 3-4 barn har hon sammnlagt med våran dotter.

• Nellies matte

Min dotter föddes i v.26+5. Nu fyller hon 2 år om en vecka =) Fast egentligen är hon "bara" 21månader.
    Dottern går på vanligt dagis, ett föräldrakooperativ och det funkar bra. Vid och omkring inskolningen var de utomhus väldigt mkt vilket sorterade bort de flesta infektioner. En och annan förkylning blev det dock.
    Du får ju vara hemma längre med ett prematurbarn eftersom du inte behöver börja ta av din föräldraledighet förrens ni är utskrivna från sjukhuset, så redan nu borde du ha fått ca 3 månader extra.

Du frågar om bidrag och nämner summan 3000kr vilket gör att jag tror du menar vårdnadsbidraget och inte vårdbidraget. Vårdnadsbidraget är på 3000kr, vårdbidraget är olika procent på prisbasbeloppet. Det kan du söka om du har ett barn som behöver extra vård och tillsyn. Min dotter har spastisk diplegi och får med detta 4500kr extra i månaden.

• hotten

dottern våran var extremtinfektionskänslig så för hennes bästa sa jag upp mitt arbete å stannade hemma tills hon var 5 år. man får heltenkelt prioritera!

föräldra dagar räcker nog ca 2½ år för de flesta utan att man förlorar sgi osv, det förstår jag att man inte vill ge upp å då är barnet såpass stort oxå så de allra flesta kan gå i någon barnomsorg.

Som många andra, ta inte ut några/väldigt få dagar första året för att spara dagar!
    att ni har vårdnadsbidraget är ju toppen även om det inte är mycket!

när barnet är över 1 år och om ni den pgav handikapp (dit svår BPD kanske kan räknas åtminstone, om ni har myckewt inhalationer, läkarbesök mm)
    OM det kräver minst 10 timmars extra tid i veckan jämfört med friska barn i den åldern.
    så kan ni söka vårdbidrag för att tex kunna vara hemma längre eller jobba mindre.
    för minst 10 tim extra tid i veckan kan man få ca 1600,- mån efter skatt

(som riktlinje brukar räknas minst 10 tim i v = 25 %, för mer tidskrävande handikapp kan man få 50-75 el 100%)

det är svårt att få före 1 års ålder om man inte har svåra handikapp.

• JessAnn

Jag kommer vara hemma tills han fyller 2 eller någon månad efter 2års dagen.
    Jag har börjat ta ut dagar nu när han fyllt 1 år. Måste tyvärr ta 20 dagar i månaden annars sänks ju SGI:n och det vill jag inte.

• COTTA

Hej jag jobbar som privat dagmamma och jag har två prematurbarn som går hos mig då, dom har blivit rekomenderade dagmamma pga att infektionsrisken är mindre hos oss än på dagis!

Svar på tråden Barnomsorg för prematurfödda