Inlägg från: Joual |Visa alla inlägg
  • Joual

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

Det görs oerhört noggranna undersökningar av de som vill genomgå en könskorrigering, framför allt psykologiska tester och utvärderingar. Så det behöver man inte vara orolig för.

För övrigt tycker jag inte att en person som genomgått en könskorrigering bör betecknas som transsexuell. Att vara transsexuell är den fas man befinner sig i före och under könskorrigeringens genomförande, inte ett permanent tillstånd.

isisisis skrev 2009-09-21 11:38:10 följande:
    Givetvis ska de få byta kön,och det ska inte behöva kosta något. Men det ska göras ordentliga undersökningar av psykolog under en längre tid,så det verkligen är så att personen ÄR född i fel kön. Det finns de som ångrat sig!! Bara för att man gillar att g i kvinnokläder och känner sig kvinnlig behöver det inte betyda att man är transexuell. Skillanad på transvestiter och transsexuella.
  • Joual
    Mamsis skrev 2009-09-21 18:28:49 följande:
    Haha, precis, jag känner dock ingen som är kvinna och vill bli man så jag skrev bara utefter min erfarenhet Bra att någon såg och rättade mig
    Jodå, det finns. Jag har för mig att det är vanligare med FtM (female to male) än MtF (male to female), men har inga siffror på det. Ska kolla om jag hittar något på nätet...
  • Joual
    Mamsis skrev 2009-09-21 18:41:21 följande:
    Ja, alltså, jag vet att det finns men jag har två vänner som fötts som män men som är kvinnor så de är mitt i sin process nu med könskorrigering. Så jag tänkte ur det perspektivet och skrev enbart utefter male to female när jag naturligtvis skulle skrivit båda alternativen Inte för att jag tycker något är mer rätt än det andra, utan alltså helt enkelt för att mina vänner är male to female och inte tvärtom
    .. och en av mina närmaste vänner är FtM, så jag är mer van vid motsatsen
  • Joual
    Joual skrev 2009-09-21 18:35:02 följande:
    Jodå, det finns. Jag har för mig att det är vanligare med FtM (female to male) än MtF (male to female), men har inga siffror på det. Ska kolla om jag hittar något på nätet...
    Nu har jag hittat lite statistik, om någon är nyfiken...
    www.rfsl.se/
Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?