Inlägg från: Bob04 |Visa alla inlägg
  • Bob04

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

Jag har gjort könskorrigering. Innan jag fick vård har jag betallat skatt och efter könskorrigeringen, dvs nu 20 år senare betallar jag fortfarande skatt.

Genom min betallda skatt, hjälper jag er att få ett bra liv, som att ni får sjukvård och skola till era barn. Jag tror säkerligen att ni vill ha mina skattepengar, och få dem så måste ni hjälpa mig, för annars blir det inga skattemedel.

Det finns två val av hjälp för en född transsexuell. Och det är kirugi eller psykologisk hjälp/allternativ psykiatrisk vård för att underlätta levnaden genom sjukskrivning.

Det absoluta billigaste och effektivaste hjälpen är kirugin.
    Psykologiska eller psykiatriska hjälpen kostar skjortan och generar inga skattemedel.
    Och skulle självmord ske, så blir det den största förlusten för samhället, därför att kostanden för ett barn till att bli vuxen kostar samhället mycket pengar.

Varför skulle inte en transsexuell få en kirugisk hjälp och få ett drägligt liv och få känna glädje precis som andra.

Att vara född transsexuell innebär att bära konstant ångest som växer till omåttliga mängder ju äldre du blir. När jag var barn så var tillståndet lätt ångest och när jag kom till tonåren var det deprimerande och ångesten växte och man såg livet med stor ledsnad. Folk runt omkring dig börja ifrågasätta dig.
    Jag blev vuxen och jag fick psykosomatiska besvär som innebar för mig ont i lungerna. Ångesten och ledsnaden steg och jag ville bara lägga mig, men jag satte mig på knä, men jag reste mig och tänkte jag måste få hjälp.

Hjälpen kom, och psykosomatiska besvären och ledsnaden bara försvann ur kroppen när läkaren klappade mig och sa... du är en bra kille. Det vara det jag behövde höra, dvs bli trodd. Ångesten försvann när jag fick min medicin och kirugi.

När jag fick mitt recept på testosteron stack jag direkt till apoteket och var överlycklig och tänkte.. äntligen får man bli kroppsligt normal. Jag kände även att kroppen fick något i sig som den fann det som saknad. Jag mår mycket bra av testosteron och det är som kroppen skriker om att få det.

Jag vet att min transsexualism handlar om hormonella förändringar i min födsel. Jag är född med andra sjukdomar som är genetisk och hormonellt betingat.
    Jag vet också att jag var sjuk när jag föddes som berodde hormonellt.

Allt detta har medfört att jag blev född med en mans hjärna med en främmande kropp som jag inte vill kännas vid.

Jag älskar min kropp som jag har idag. Jag ser inte perfekt ut, men min hjärna trivs och det är huvudsaken.

Jag betallar gärna skatt till er födda i en icke främmande kropp, men jag vill även att min skatt ska hjälpa andra födda transsexualla.

Och slutligen.
    Kirugin är rekontruering och inte skönhetsingrepp. Skönhetsoperationer innebär att göra något "snyggare" som redan existerar. Rekonstruera innebär att bygga om något till nytt.

• Bob04
    fruis skrev 2009-09-23 09:01:46 följande:
    Jag vet inte. De exempel jag har stött på via litteratur, TV och i verkligheten har inte blivit lyckligare människor efter könsbytet tyvärr. Så jag vet inte om det är till så mycket hjälp för dem. Men det är en utsatt grupp människor som jag tycker att samhället ska göra det de kan för att hjälpa dem.
    Tyvärr så har du fel!!

Den absoluta nya informationen säger tvärtom. Jag har varit med i en studie om oss födda transsexuella om hur vi upplever oss efter operation. Man har påvisat att livet blir betydligt bättre och vi mår bättre.

Nu är det så också att de som födds transsexuella och har en bra socialt nättverk, dvs famlj, släkt och vänner och arbetskamrater som stöttar mår bra, medans om förhållanden är tvärtom som utstöttning och mobbing ger olyckliga människor och det är ju en naturlig reaktion.

Och vi alla vet att....
    människor oavsett vem som utsätts för utfrysning blir olyckliga.

Så nu vet du hur du ska agera om det visar sig om någon i din familj, släkt, vänner eller arbetskamrat födds som transsexuell.

Var en vän... jag lovar... vi är inte farliga!!

Och jag lovar att transsexualism smittas INTE!!!
  • Bob04
    vampyria2 skrev 2009-09-23 08:54:58 följande:
    Härligt att höra att du mår bra i dag   Jag håller med dig och är glad över att leva i ett samhälle där människors väl ligger så i fokus. Visst det finns saker som inte är perfekta inom vården men i de stora hela så är den väldigt bra och jällpen får man om man mår dåligt. Jag är väldigt ävertygad om att det är medfött, jag har en dotter som har sedan hon började prata har kallat sig själv för han. Hon väljer endast typiska pojk kläder och känner sig ut tittad och tror att folk pratar om henne när hon har flick kläder.Hon säger själv at hon ska bli pojke när hon blir stor. Jag har absolut inte uppfostrat henne som en kille utan snarare tvärt om, jag var så glad över att få en liten tös efter som jag älskar flickkläder. Men så fort hon började förstå att man hade olika kläder som pojke och flicka så valde hon att endast ha pojk.Jag tror att hon är född i fel kropp helt klart och då är det skönt att veta att hon kommer att få den hjälp hon behöver.
    Ja så är det!!
    Var bara avvaktande....Och fortsätt ge valmöjligheter, så hade jag det och underlättar mycket. Om det skulle visa sig annat så har inget ont hänt.

Jag tycker att du ska titta genom denna länk...

www.youtube.com/profile&view=videos

En mycket trevlig "nybliven" kille som berättar om sitt liv. Jag rekommenderar att du ser alla 5 sidorna. Hans mor är också med och berättar.

Det finns ett speciellt klipp som jag har fäst mig vid, för jag känner mycket igen mig i honom och hans beteende/liv.

Se gärna klippet ---->

Och ja det är medfött och allt fler forskare tyder detsamma.
    För varför skulle föräldrar fostra sina barn till att säga han till barnet när kroppen är en tjej??
  • Bob04
    Familytime skrev 2009-09-23 08:58:11 följande:
    Hmm... intressant fråga.. Jag tror verkligen inte fok byter kön i onödan, om man säger så. Min första spontana tanke var; ja det är rätt att man ska få byta kön om man känner att man är född i fel kropp. Ska VI betala det? Hmm.. njae... det ställde jag mig tveksam till.Men så tänkte jag på alla de som faktiskt inte har råd att byta kön. Det finns ju säkert de som lever i stor sorg och aldrig kommer ha råd att byta kön. Har JAG då rätt att bestämma att de ska leva kvar i det könet de var födda till? Nej. Så mina svar är; ja, det är en rättighet att få byta kön. Jag tycker att det gott och väl kan få vara inkomstprövat. De som har råd får betala för sig och de som inte har det kan få hjälp med det.
    Inkomstbeprövat???

Nja.... man kan ju resonera mera.....

Inom vården har man gjort studier/forskning om hur man ska med bästa förmåga kunna ge en diagnos. Ju tidigare diagnos destu bättre och det är ditt man strävar för att minska på självmorden som kostar samhället mycket pengar.

Nu är det 18 års gräns för operation och hur lönt är det med inkomstbeprövning då ?

Skulle inkomstbeprövningen endast gälla operationer??

Om nu en född transsexuell väljer terapi (som ger liten lindring) istället för operation och som kostar mycket mer.... ska det också inkomstbeprövas??

Ska allt med transsexualism inkomstbeprövas även när det allt mer lutar till att det är medfött??
  • Bob04
    fruis skrev 2009-09-23 19:30:29 följande:
    Det är väl bara bra om jag har fel iof för då betyder det att transsexuella mår bra av att opereras.Jag vet inte varifrån du får tanken att jag är helt oinformerad eller oinsatt i transsexuellas situation för det är jag inte. Jag bara säger att de exempel _jag_ har sett inte har varit människor som mått bra. Jag får känslan att du uppfattar mig som helt anti alla transsexuella och det är inte sant. Jag har varken fördomar, rädslor eller något annat. Jag skriver ju faktiskt att jag tycker att samhället ska göra det som går för att de ska få det bättre så jag blir lite förvånad över din megapredikan som känns lite missriktad.
    Jag upplevde din text som negativ eller pessimistiskt, därför att du börjar skriva att "du inte vet".. osv...
    och därefter skriver du "Så jag vet inte om det är till så mycket hjälp för dem".

Att tidningar/media och literatur enbart ger negativ bild är inte riktigt sant och därför ville jag lyfta fram nyare fakta.

Och jag blev lite konfundersam när du skriver.... "Men det är en utsatt grupp människor som jag tycker att samhället ska göra det de kan för att hjälpa dem."

Vem är och tillhör samhället?? Det gör vi alla!!

Vad har du gjort för att en född transsexuell person ska må bra???
    Du skriver oss som "dem" och det får mig att tänka på att du är lite rädd.

Att du skulle vara fördomsfull och anti... nej det tror jag däremot att du inte är,
    men däremot tveksam.

Du ska veta att jag "bombar" alltid med info oavsett vem..
    och du ska veta att jag gillar att själv bli "nerbombad" med info...
    för jag är en informationsslukare.. :)

Förlåt att jag "bombade" för mycket på dig!!!

Gör som mig..... ta det med ro, för ingen kan allt...!!

:)
  • Bob04
    Meli skrev 2009-09-23 20:21:56 följande:
    Nej, jag tycker inte samhället ska betala för det faktiskt. Det finns annat som de borde lägga resurserna på, nu när de är begränsade.
    Och låt säga att ditt barn eller någon i din släkt/familj/vänner blev drabbad, så dina ekonomiska sanktioner förmodar jag att det gäller även ditt/deras barn.

Vem vill se sina medmänniskor må dåligt??
    Och vilken förälder vill se sina barn gå under av sorg??

Och resurser.... ett barns uppväxt kostar 2 miljoner. Om det inte finns hjälp att ge en född transsexuell så finns stor risk för självmord. Det är 2 miljoner kastat rätt ut i sjön, för att en död människa är inte speciellt produktiv och betallar ingen skatt.

För 20 år sen ansöktes cirka 15 personer för operation men idag är det 50 personer. Hur många har inte begått självmord?!

Med andra ord det blev mycket förluster för staten....
    En operation kostar ca mer eller mindre runt 300.000kr/individ och individen blir produktiv och staten får tillbaks sina 2 miljoner och mera till.

Varje självmord eller en individ med djup depression kostar pengar...

Det heter... den som snålar bedrar...
  • Bob04
    puss skrev 2009-09-25 16:38:31 följande:
    klargörande: jag är absolut för könskorrigering, och den måste vara gratis för alla. MEN det är ett allvarligt beslut som måste utredas på många plan. det förekommer många många många olika former av personlig förvirring, förvriden självbild och felaktig upplevelse av kroppen och jaget. detta måste utredas för allas bästa.
    Det utreds mycket nogrannt inom psykiatrin.
    Om en person söker hjälp för transsexualism och det visas att självbilden är förvriden, så kommer inte personen få någon könskorrektion, utan får annan typ av hjälp vad personen är behov av.

Att få en könskorrektion krävas att man är medveten om sig själv både inom psyke och kropp och samt ha stor portion av förståelse för empati och sympati i sin omvärld. Man måste kunns återberätta sitt liv på ett mycket trovärdigt sätt.
  • Bob04
    Gaytjej skrev 2009-09-27 19:28:36 följande:
    Jag tror faktiskt de är rätt bra på att få ordning på de bitarna idag :) Hur bra har jag dock ingen koll på och det varierar förstås mellan de individuella fallen - men de som hellre behåller det felaktiga könet än att riskera få sämre orgasmer hade troligen ändå inte godkänts för könskorrigeringen! Själva sexlivet blir nog i de flesta fall bättre när när den transexuelle äntligen känner sig hemma i sin kropp.
    Ja så är det att sexlivet blir bättre efter könskorrigeringen.
    Enligt en forskning för 3 år sen som jag själv var med i, fick ett resultat att livet blev bättre för den födda transsexuella personen efter könskorrektion.

Jag känner mig inte stympad efter könskorrektion.

Det är närmare så att jag kände mig stympad innan könskorrektionen, men många människor (icke födda transsexuella) har svårt att förstå efter som de utgår från sig själva vilket blir så felaktigt vid förståelse för transsexualism.
  • Bob04
    IdaVasterflo skrev 2009-09-27 16:17:17 följande:
    Nej jag kan inte sätta mig in i en transsexuells tankar. Men om nu man kan födas i "fel" kropp, som fel kön så måste det ju finnas något som föds i fel kropp. Alltså en själ eller ett högre medvetande. Nu säger jag inte att det inte kan vara så, men jag tycker inte att det hör ihop med medicinska frågor. Någon som är övertygad om att de är Elvis reinkarnerad, ska väl inte få operera om sig till Elvis gratis? Eller de som tycker att de är född som fel djurart. Vart går gränsen till övertygelse?
    Man har hittat en del orsaker vad som gjort en människa till att bli född transsexuell. Det har visat sig att testosteronet är boven under graviditeten. Man har sett receptorer som upptar hormoner har nedsatt funktion. Man har undersökt hjärnor som visar sig tillhöra motsatta könet.
    Så transsexualism berör medicinska frågor i alldra högsta grad.
  • Bob04

Att dra gränsen..... om vem som ska opereras...

Nu är det så att en född transsexuall får INTE en operation genom ett besök i sjukvården. Det kan ta från 2 år till 10 år innan personen blir beviljas operation.

Vad som krävs är att man ska leva som det kön man känner sig som.

Och alla er som tror på att folk skulle kunna känna sig till som en annan djurart kanske skulle börja fundera på varför dessa människor inte lever som den art de känner sig som??

Om någon nu säger sig känna sig som en apa så ska den personen leva som en apa i 2 år och blir det inte godkänt så kan det bli reallife test upp till 10 år.
    I detta test ska du uppföra dig som en apa och låta som en apa och leva inhägnat i en bur på zoo, eller släppas ut i savanen.
    Och eftersom du nu känner dig som en apa så ska din hjärna också röntgas försäkerhetsskull för att se om din hjärna är likt en apas hjärna.
    Och skulle nu du ha en hjärna likt en apas och du trivs i din bur eller livet i savannen så blir det operation. Vi klistrar på lite päls för du har skrivit på ett papper så gott du kunde eftersom du är en apa så går det bra med en färgat finger som stämpel eller medgivande. I pappret som du inte kan läsa så står det att du ska nu hädanefter leva som en apa på savannen eller i en bur som du tycks trivas i.

Jag har inte sett nån än som ansökt reallife testet.... men läser folk som påstår så mycket!!!

Oavsett vad, om du känner dig som apa, hund, katt eller en orm osv...
    Så kan inte du ha en förmåga till att prata och bli förstådd som en människa och eftersom om du nu ska vara trovärdig så ska din hjärna vara likt det djur du känner dig som. Har ni träffat på nån människa som har en hjärna likt ett annat djur??

Så den människa som går runt och pratar om att personen ifråga känner sig som en vis djurart blir inte speciellt trovärdig och där är gränsen!

Att få en könskorrektion krävs en stor utredning och mångt handlar om trovärdighet och man undersöks in i minsta detalj och man ska genomgå reallife test som lyckas för majoriteten av oss som ansöker könskorrektion.

Där har ni gränsen!!!

• Bob04
    Neko skrev 2009-09-28 01:10:03 följande:
    Känner till ett fall där en kvinna kände sig som (och levde som) en huskatt. Känner även till ett fall där en person kände sig som en delfin men förstås av naturliga skäl inte kunde leva som en sådan. Sedan så kan man inte operera en person till en delfin och inte heller till det andra könet, men man kan operera så att deras kroppar kommer närmare det som de vill vara. Dvs man kan ge en M2F transsexuell en slida, men man kan inte ge henne en livmoder. Hon kommer aldrig att få mens eller kunna föda barn till exempel. Men förhoppningsvis blir hennes liv bättre av att hon i alla fall får en slida (trots att den inte riktigt fungerar som en vanlig sådan). Kanske skulle det hjälpa huskatten att hon fick päls trots att hon inte kan lära sig spinna.
    Om nu dessa fall verkligen fanns och vara sant, så skulle detta vara känt i hela världen och tidningarna skulle ha skrivit om det för jämnan, dvs en sensation, men jag har inte sett någon sensation.
    Detta här med delfin känner jag till genom internet. Det är baserat på att håna transsexualism.
    Det med katten, så förmodar jag att det är en människa som drabbat av psykos eller schizofreni och lekt katt.

Det finns ingen trovärdighet att en människa skulle känna sig som en katt eller en delfin, därför att hjärnan på djur är annorlunda än människans.

Om päls och slida. ....

Nu är det så att det finns biologisk födda kvinnor som inte har fötts med slida, äggstockar och livmoder, men allt annat är intakt dvs kvinnan har clitoris.
    Som vuxen så kommer hon få opererat in en slida och den operationen är samma som för födda transsexuella som ska bli kroppsligt kvinna.

Så vad räknas då för denna kvinna som fötts utan slida och m.m ha för kön??
    Skulle hon vara mindre kvinna?? Och skulle hennes liv vara mindre värt bara för hon inte har en medfödd slida??

Det finns födda biologiska män som inte har sperma produktion eller födda med en penis som är 1-2 cm. Skulle dessa män vara mindre män??

Man ser idag att könet sitter i hjärnan, för där uppfattas upplevelsen av sitt jag, sitt kön. Man vet idag att schizofreni ligger väldigt nära transsexualism, men man vet också hur man särskiljer på sjukdomarna. Och det baseras på trovärdighets tester och hur närvarande personen är i verkligheten.

Att operera på päls på en schizofren människa som tappat uppfattningen, medvetande av beteende och tror sig känna sig som en katt kommer att bli en förödande effekt, när h*n vaknar upp en dag när h*n får rätt medicin. Och för den delan... hur vet vi om människan vekligen vill ha en kattpäls??
    Det finns ju en kattart som inte har päls. Vad ska katten ha??
    En katt kan inte prata och göra sig förstådd!!!

En född transsexuell är medveten om sitt beteende och beroende av sitt beteende för att könet är medfött och det är hormonella förändringar i fosterstadiet som är boven.

Trovärdighet är a och o och det är orimligt att en människa skulle känna sig som en annan djurart, pga av hjärnans struktur och samt det genetiska.

Det är rimligt att en människa kan känna sig det motsatta könet pga av gemensamma hormoner, dvs steget är inte långt.
  • Bob04
    Neko skrev 2009-09-28 20:04:30 följande:
    Varför skulle det vara så sensationellt? Sök lite på internet på furries och otherkin så ser du att det inte alls är så att det inte existerar. Det är inte vanligt, men det finns definitivt. Jag har själv haft en vän som har identifierat sig som en sådan och det han upplevde var definitivt riktigt och inte påhittat det minsta. Jag förstår inte hur du kan vilja ha förståelse för dina egna problem och samtidigt inte ha förståelse för andras likartade men ändock annorlunda problem? Av någon anledning så verkar det vara svårare för transsexuella att acceptera de här människorna och de drar ofta slutsatsen att det har något med dem själva att göra, tex att de försöker håna er, som du själv skrev, men det har ingenting med det att göra. Det är ett tillstånd som är likt transsexualitet i och med att man inte känner sig tillrätta i sin kropp och känner att man borde ha varit född annorlunda, det som skiljer är vad man känner att man borde ha varit född som. Självklart finns det många olikheter mellan djur och människors hjärnor men även mängder av likheter. Jag antar att man noga kontrollerar transsexuella som vill bli könskorrigerade så att de inte har andra psykologiska problem/störningar som påverkar deras kroppsuppfattning (såsom schizofreni eller annat) och jag tar för givet att man även skulle göra denna kontroll på någon som känner att de borde ha en annan kroppsform än den de har, såsom en annan art eller dylikt. Om de passerar dessa kontroller ser jag ingen anledning till varför man inte skulle kunna korrigera dem också så att de ser ut mer som de känner sig. Självklart kan dessa personer meddela vad de känner sig som. Bara för att de vill vara en annan art betyder det inte att de inte är födda i en människokropp och därmed kan tala (även fast de kanske känner att de skulle trivas bättre med att inte göra det). På samma sätt har ju en transsexuell insikt i att den är född med en kropp som tillhör ett visst kön. Den inser att den borde haft en kropp av det andra könet, men även att den inte har det från början. På samma sätt borde det ju fungera för dessa personer. Personligen så tror jag att kön inte är antingen eller, utan att det finns en glidande skala, med intersexuella i mitten. Men det hör kanske inte hit. Angående genetiken så har jag hört en del otherkins förklara det med reinkarnation - att de borde vara födda som något men istället hamnade själen i fel kropp. Inte helt vetenskapligt men å andra sidan kan man inte heller påstå att alla religiösa har psykologiska problem. Vissa furries (dvs de som identifierar med andra djurarter först och främst) anser att det kan ha skett ett aktiverande av en annorstädes inaktiv gen eller tvärtom. Vi människor har ju mängder av gener i vårt genom som är inaktiverade hos oss men som finns i aktiv form hos andra djurarter.
    Sensationellt, så fungerar journalistiken.

Din vän kan prata och det kan inte ett djur!!!!
    Jag skrev ju om reallifetest som vi födda transsexuall ska genomgå och vi ska också
    bevisa att vi har betet oss som det motsatta könet som barn.

Att jag inte vill ge förståelse... jag skriver om och om igen att det inte finns
    trovärdighet i det. Jag skriver och jämför skillnaden på transsexualism och känna
    sig till ett viss djurart.

Och nej jag vill inte bli jämförd med något som är medicinskt/genetiskt omöjligt.

"Självklart finns det många olikheter mellan djur och människors hjärnor men även mängder av likheter."

Jasså som vad????

"Självklart kan dessa personer meddela vad de känner sig som. Bara för att de vill vara en annan art betyder det inte att de inte är födda i en människokropp och därmed kan tala (även fast de kanske känner att de skulle trivas bättre med att inte göra det).

Vill vara en annan art??? En transsexuall är redan det motsatta könet via hjärnan!
    Det är en skillnad att vilja vara och att vara.

"Personligen så tror jag att kön inte är antingen eller, utan att det finns en glidande
    skala, med intersexuella i mitten. Men det hör kanske inte hit. "

En intersexuell har ett kön i hjärnan, och två kön i underlivet.

"Vissa furries (dvs de som identifierar med andra djurarter först och främst) anser att det kan ha skett ett aktiverande av en annorstädes inaktiv gen eller tvärtom.

Inte enns en apa och en människa har samma genuppsättning, så var kommer inaktiv gen ifrån??

Nej.. jag vill inte bli jämförd av något som är medicinskt/genetiskt omotiverat, men jag har stor förståelse för folk födda med missbildning och sjukdomar som omger handikapp som gör allt för att bli friska eller försöker få ett rikt liv ändå.
  • Bob04
    smoothiz skrev 2009-09-29 16:26:09 följande:
    vill förtydliga att jag på inget sätt försöker påstå att dessa människor som tror dom är djur kan må riktigt dåligt över det, men eftersom det är totalt omöjligt för oss människor att bli en annan djurart så får man satsa på att dessa människor får hjälp på annat sätt, det är inte att jämföra med transsexualism då transexualism mest sannolikt sitter i människans gener, men en människa som tror han är en varg, en delfin eller whatever mest sannolikt har en mycket förvrängd kroppsbild som inte alls handlar om genetik... ser ni verkligen inte skillnaden mellan dessa?....
    Jag vet att på nätet så driver man med oss födda transsexualla trovärdighet och jämför oss med att vilja operera om sig till ett djur.

Man ställer ultimatum att ska transsexuella få hjälp så ska minsann de människor som känner sig till ett visst djurart också ha hjälp. Och kan man inte operera en människa till ett annat djurart, så ska minsann inte heller transsexualla ha hjälp.

Jag finner detta väldigt ledsamt och obehagligt.
Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?