Hej,
klistrar in länkarna till de två trådar jag följer här på FL, framförallt den första länken är jättebra, många som har skrivit inlägg om hur det var för dem. Sen finns det länkar i trådarna till andra sidor med artiklar och så.
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45703627.html
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45703627.html
Som läget är nu hoppas jag att jag klarar mig utan bedövning. Men jag är absolut inte mot det, och kommer ta det som finns och jag känner att jag behöver! Men har läst lite om akupunktur, som jag aldrig testat, och en del som fått en nål som hjälper dem att slappna av ännu mer, vilket då hjälper till när man dyker.
För mig var lustgasen så att jag inte riktigt kände när värken började, så andades fel ibland och hade mest effetkt av gasen mellan värkarna, vilket ju var skönt så klart, men i takt med att effekten avtog kom nästa värk, som jag då inte lyckades parera med att andas. Kan tänkta mig att testa igen, om någon (BM, min man) kollar kurvorna och säger till exakt när jag skall börja andas så man får den effekt man skall ha. Har hört att det inte alltid är så lätt med lustgas vid första förlossningen, att det mycket väl kan fungera bättre vid efterföljande förlossningar.
Min förlossning gick bra, han kom ut, sydde ett par tre stygn och sen fick vi den berömda brickan och var själva med vår son. Så har inget traumatiskt som ligger kvar och gnager. Men eftersom det var så akut med din tycker jag nog att du skall prata med någon Aurora BM för att få bearbeta det, så du inte går in i nästa förlossning med minnet av det negativa från den första.
Någonstans i bakhuvudet vet man ju att vad som helst kan hända, men tror det är viktigt att bara försöka fokusera på det positiva. Tror man har mycket vunnet om man när värkarna börjar känner "Yes, nu är det på gång", istället för "F-n, vad ont det gör, det här går aldrig".
Men det är ju lätt att vara positiv och slappna av när man inte har ont, sen vad som händer när det verkligen drar igång märker man då...