• meesa

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Masken: Eftersom jag också helammar så känner jag lite grann som du, det är ett extra moment att greja med, men jag tycker det är kul att syssla med Miltons mat så han brukar äta ungefär såhär: morgonen amning, mellanmål vid 10, typ banan eller päron, amning plus smakis vid lunch, amning på eftermidddagen och så mellanmål igen, också nån frukt eller så (provade päron-banan-yoghurtburken, den var succé men han äter gladeligen all frukt) och så smakis eller gröt när vi själva äter middag vid 18. Det varierar väldigt hur många mål han får på en dag, framförallt efter hans dagsform, men även om vi är hemma eller iväg på nåt äventyr. Amningen är ju absolut praktisk, jag håller med dig där

Aktiviteter har vi inga än, men vi har börjat fundera på det. Mulle har varit uppe till diskussion här hemma, det fick Bianca följa med Saga på och det var tydligen roligt. Har dock inte kommit mig för att kolla upp det än (jag har tummen lååångt in, det vet alla som känner mig..) Hoppis och Skuttis är en bra idé, det ska jag kolla upp när jag ändå är på Friskis o tränar ikväll. Ridning är också något jag funderat på. En av Biancas kompisars storasyster rider på ett stall här i närheten och vi behövde bara hojta till så skulle vi få följa med. Jag tror det är bra att ha en hobby, något att syssla med och utvecklas inom, men som Yoysen säger får det inte bli för mycket.. (Bianca drömmer förresten om att bli drillflicka. Våra grannar är medlemmar i Mölndals paradorkester och frun i huset är drillinstruktör så så fort Bianca blivit gammal nog ska hon få börja, en sex, sju år sådär.. )

Måste bara göra ett inlägg om Kyrkans barntimmar också.. Det tycker jag är ett alldeles utmärkt sätt att fullfölja det åtagande man tog på sig om man lät döpa sitt barn. För som Masken säger, vem pratar om Gud och Jesus till vardags idag?? Det är ju ett bra sätt att ge kidsen en inblick i vad det innebär att vara kristen

• meesa

Masken: Jepp, Milton sitter i matstol med oss. Vi började rätt tidigt med bumbon för att jag ibland behövde ha händerna fria samtidigt som jag kunde ha honom uppe på tex diskbänken eller bordet med mig (jajemen, ajabaja mig ) och när han började närma sig 4 månader så rekomenderade faktiskt BVC att han skulle få en riktig stol (biancas gamla hokus pokus fick gå till de sälla jaktmarkerna en dag när daniel var på ovanligt gott eldningshumör :-P, och vi ska köpa en triptrap till milton men har dragit lite på det då det kommit så mycket andra utgifter emellan.)
    Vi köpte iaf en Antilop så länge, det har vi ändå tänkt ha som extrastol och så kan vi lugna oss ett litet tag till med triptrappen..

• meesa

Foodji: Jag tänker också mycket på vad vi äter, köper mest ekologiskt och så, och jag hade gärna köpt lamm, men jag tycker det smakar så illa tyvärr. Så här får det bli lyckliga hönor (köper ägg av grannen) och glada tjurar (köper kött på gårdsbutik i Lindome, bra kvalitet och bra pris..) Kompisarna borta i egypten ( ) funderar på att arrendera ängen framför sitt hus och odla grönsaker på för att sälja till oss runtomkring. Det hoppas jag verkligen att de kommer igång med till nästa säsong. Det är ju näst bäst efter eget grönsaksland. (för drömmen om mitt eget välfyllda land får nog fortsätta vara en dröm några år till..)

Vad ska ni hitta på i veckan då, girls??

• meesa

Oh, hjälp, vi är bjudna på fest i Göteborg på lördag Jag har inte en susning om vad jag ska ta på mig. Ingenting i garderoben duger, så långt är jag på det klara, så jag måste köpa något nytt, men jag har ingen större lust att lägga ut en förmögenhet heller (kämpar med vikten och är på väg neråt äntligen) Detta måste nog klassas som dagens I-landsproblem, men jag vill faktiskt känna mig fin när vi för en gångs skull skaffat barnvakt och ska ut tillsammans.. Har ni några tips??

• meesa

Lilla Lila: Ja, tiden rusar iväg. Tänk att den lille tarmen (Linus var väääldigt smal när han föddes för er som inte kände honom då..) skulle växa upp till den rejäle gosse han är idag. Stark som en oxe och allt Hälsa och gratta honom från oss.

Sarek: De där vinterkläderna ja..dyra i inköp men ack så viktiga.. Bianca är väl ekiperad inför vintern (och även nästa, allt är i stl 110 ), och Milton kan ha Biancas gamla overaller, så jag slipper tänka mer på det nu tack o lov.. Däremot skulle jag vilja köpa ett par fina vinterskor till Bianca, och ett par snygga höstskor till mig själv, så det blir nog skojakt här med när barnbidraget dimper ner..

• meesa

Foodji och Yoysen: Fick ni shoppat en massa nu då?? Eller blev det kanske bara en god kopp kaffe på nåt mysigt fik?? (nädå, jag saknar inte alls att bo i stan, men jag saknar ett bra fik..)

Själv har jag lyckats shoppa två klänningar/tunikor och en kofta, och dessa plagg kompletterar min garderob så pass bra att jag känner mig ganska nöjd för tillfället.. Men får väl se hur länge den känslan håller i sig

Minttu: Vad roligt att få börja jobba med det du är utbildad för. Och så är det ju kläder dessutom (för det var väl Cassels??) Jag är aningen avundsjuk på de som jobbar i klädaffärer och får bra rabatt..

• meesa

Ohh, fika i arkaden, those were the days
    **
    Det bästa med att göra en sån storstädning av garderoben är att man faktiskt ser sitt behov, istället för att handla lite på måfå.. Är faktiskt lite inspirerad av dig och tänkte göra samma sak..

• meesa

Heather: Ja, det var ju verkligen lyxigt..håll hårt i den
    Daniel berättade att de hade haft snö i Borås, tänkte inte på att ni bor i de "trakterna" (fast det gör ju nästan jag med förresten..)
    Tänk, jag hade tyckt att det skulle vara riktigt mysigt med en vargavinter med mycket snö och så. Får väl lära mig att elda i kaminen och ladda upp med riktigt mycket ved så vi håller värmen här ute i skogen

• meesa

Foodji: Jag tror att våra gubbar har en radar för när det börjar bli dags att göa något fint. Som din man nu gjorde. Egentid är ju verkligen precis rätt gåva. Vad skönt för dig!!

Vi har beslutat oss för att inte vaccinera. Varken oss själva eller barnen.

Mia, är invigningen nu på fredag eller nästa fredag? Det hade ju varit jättekul att gå på. Kommer ni ha några bra öppningserbjudanden?

Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer