• froggyL

Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5

Den gamla tråden var utgången! Hoppas ni hittar hit.. då jag missade att länka innan tråden tog slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42087786.html del 3
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m44614348.html  del 4

Jag tar nu över efter Örtagård som tidigare hade tråden. Även om jag/vi inte längre har jätteproblem med bajseriet så tycker jag att tråden innehåller mycket information och vettiga diskussioner som jag hoppas kommer att fortsätta. Så fortsätt skriv allihopa och läs även de gamla trådarna!!

Använder mig lite av Örtagårds TS...

Tråden skall användas för utbyte av information och stöd och vänder sig till föräldrar som upplever att deras barn har problemen som tråden rör. Det är inte meningen att ifrågasättande och kritiserande ska förekomma. Sådana resonemang får föras annanstans. Här är samlas föräldrar med barn med kronisk förstoppning eller barn med svåra problem med tarmtömning och utbyter erfarenheter av bl.a. just behandlingar och medicinerning men även trådens syfte är också att kunna ventilera sina bekymmer och ev glädjeämnen i övrigt kring våra förstoppade små.

Välkomna!

Lite länkar:
    Förstoppning hos barn är ofta tillfällig och beror ofta på ändrade kostvanor eller miljöförändringar. Mer information och lite råd finns att läsa i vårdguiden:
    ...

Vid icke övergående förstoppning rekomenderas ofta laktulos till barn och spädbarn. Se
    .... för mer info.

För barn äldre än 2år eller där laktulos inte hjälper är Movicol Junior en vanlig medicin, se
    .... för vidare information
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produktwww.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produktwww.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Arti
    Mamma till Linnea 2008-01-04
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 15:25
    Fungerande länkar finns på första sidan i tråden.
  • Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5
  • Alvalie
    Agnes72 skrev 2009-11-01 20:24:44 följande:
    Ingen med erfarenhet av importal då. Har ni fått instruktioner av era läkare att ge Microlax om inte barnet bajsar varje dag? Läkaren vi träffade förra veckan rådde oss det. Känner mig lite kluven, men nu på kort tid har vår pojke blivit så förstoppad att han har kräkt. Har ni problem med att barnen ofta matvägrar? Säkert inte konstigt, men det gör ju inte det enklare att hålla igång magen.
    vi fick rådet av läkaren när sonen var 6 månader att ta till det vid behov.
    sonen matvägrar ofta och då är det alltid några dagar sedan han var på toa. Han är ändå 3 år nu men är väldigt dålig på att äta vissa perioder. han har också kräkts pga förstoppning.
  • froggyL
    Agnes72 skrev 2009-11-01 20:24:44 följande:
    Ingen med erfarenhet av importal då.Har ni fått instruktioner av era läkare att ge Microlax om inte barnet bajsar varje dag? Läkaren vi träffade förra veckan rådde oss det. Känner mig lite kluven, men nu på kort tid har vår pojke blivit så förstoppad att han har kräkt. Har ni problem med att barnen ofta matvägrar? Säkert inte konstigt, men det gör ju inte det enklare att hålla igång magen.
    Nä, det är ju lite olika från barn till barn. Alla bajsar ju inte varje dag, men vanligast är väl att man gör det. Vi gav bara när det närmade sig 3 dagar eller mer. Jag tyckte man märkte ganska bra när det behövdes ges eller inte, genom att läsa av mitt barn. Hon visade väldigt tydligt, så det var lätt.

Men du..skippa microlaxen, ge hellre resulax- skonsammare för kroppen.

Om han blivit så förstoppad att han kräkts förstår jag att läkaren ordinerat laxermedel varje dag. Det är för att lösa upp den stora proppen som blivit. Så fick vi göra- ta varje dag i 3-4 dagar, och sen vid behov.
    Och det här med matvägrar, det har jag inte varit med om, men det märks däremot när hon har mycket bajs i tarmen, då har hon inte mycket matlust... det är svårt att få i henne mat, och det är ju inte så konstigt, hon känner ju sig "full".
    Försök få i MASSOR av vätska... det är en stor bov i sammanhanget.
  • Takhiza

Smyger in lite i tråden och vinkar försiktigt!

En snabb genomgång av våran historia:
    Har en liten son på snart 2år som har varit kroniskt förstoppad sedan han var 5månader. Inte förren han var lite mer än 1år blev vi tagna på allvar av läkarvården!! Det var efter att vi flyttat och bytat till en helt underbar BVC.

En kort tid efter att vi fått pratat med läkaren på BVC fick vi så en remiss in till sjukhusets barnklinik. YES! Tänkte vi, äntligen kommer det fixa sig, men icke! Vi förstod inte läkaren alls som var mycket dålig på svenska och bad oss rita (!) vad vi menade... Hon skrev ut Movicol till sonen utan att berätta vad det var, varför han var förstoppad etc. Hon undersökte inte honom ens! Dosen han skulle ta var en halv påse/ dag.

Detta funkade inte ALLS! Och så för snart ett halvår sedan var vi inne på sjukhuset igen. Denna gången fick vi en helt underbar läkare som undersökte, förklarade och skrev ut högre dos av Movicol. Det visade sig nämligen att som följd av långvarig förstoppning så var tarmen på våran son, precis innan analöppningen stor som en ballong där all avföring kunde sammlas, vilket sen gjorde att den då inte kunde komma ut. Det blev ju som en stor propp!

Han förklarade också att med högre dos Movicol blev han väldig lös i magen, de skulle inte vara diarrè utan bara LÖST. Han förklarade också att de inte skulle ha någon inverkan alls på framtida tarmtömmning utan att han skulle bli helt normal Men att detta brukade ta ungefär ett år, sen gick tarmen tillbaka till normal storlek.

Så, nu mera skriker inte min älskade plutt som om han håller på att dö varje gång han bajsar!! Han säger inte ett LJUD, de har aldrig hänt oss, han är så förändrad i humör och allt. Movicolen har funkat bra och nu kan han t.o.m äta tex banan! Det är inte helt bra ännu, men vi är på god väg!

Jag hoppas att en LITEN solskens historia iaf lättar för det lite, för 1år sen var jag själv knäckt och trodde att de aldrig skulle bli bättre.

• Agnes72

Hej,
    tack för råden.

Resulax, är det receptfritt?
    Hur fungerar det, menar enkelt att använda? Hur mår era barn efteråt?
    Upplever att vår pojke är helt slut efter han har fått Microlax.

Vågar inte ta ut något, men just nu verkar Importal fungera. Dessutom har vår pojke börjat visa hunger och smackar, säger att det smaka gott när han äter. Har aldrig upplevt det tidigare. Han har inte visat hunger sedan han började med laktulos (vid 8 mån).

• Heeso

Takhiza: har ungefär samma story som du...

Hoppar in här utan att ha läst alla inlägg men kan också förespråka Movicol.

I våras när min dotter var 2,5 år åkte vi upp till sjukhuset då hon inte bajsat på 5 dagar och då vi märkte att hon ville men att det inte gick.
    Hon har alltid varit lite hård men katrinplommon hade alltid hjälpt tidigare.
    Hon var i alla fall totalt förstoppad och fick läggas in då det inte hjälpte med lavemang som försökte sprutas upp bakvägen (kan tillägga att efter det går det inte att ge henne nåt den vägen). Hur som helst fick hon drickbart lavemang och låg över natten.
    Efter det har vi tagit movicol varje dag och nu går det som smort..ibland försöker vi hålla upp för att se vad som händer men får hon inte på 2-3 dagar blir hon hård igen.

Att tänka på är också att INTE ge barn fibrer...deras magar kan inte bearbeta det på samma sätt som vuxnas magar.

• majlinsa

Jag rådfrågade en barnläkare på jobbet och hennes personliga åsikt var att laktulos inte är speciellt bra. Så nu har jag bokat en läkartid på torsdag så skall vi se vad nästa steg kan vara.

Ni som har lite äldre barn, har magproblemet hindrat eller gjort det svårare med potträning och att bli blöjfri?

• Alvalie
    majlinsa skrev 2009-11-02 21:26:17 följande:
    Jag rådfrågade en barnläkare på jobbet och hennes personliga åsikt var att laktulos inte är speciellt bra. Så nu har jag bokat en läkartid på torsdag så skall vi se vad nästa steg kan vara. Ni som har lite äldre barn, har magproblemet hindrat eller gjort det svårare med potträning och att bli blöjfri?
    Absolut!!!!

Vår son blev blöjfri när han var 2 år och 10 månader men han hade JÄTTESVÅRT att släppa sin blöja och det tror jag inte han hade haft om han inte hade haft magproblem. Efter  mkt om och men så funkade kisseriet bra utan blöja men bajseriet blev (o är forfarande 3 mån senare) inte en lätt sak! Han har bajsat på sig många ggr, mycket pga att jag inte tror han vet riktigt sina signaler. Oftast så är han ju så förstoppad så det trycker väl på mer eller mindre hela tiden och helt plötsligt bara kom det en "harplutt" i kallingarna och sen skämdes han...
    Vi har haft ett himla sjå med pottträning/blöjfrihet. Han har inte haft blöja på 3 månader nu men han bajsar fortfarande i kalsongerna titt som tätt och han kissar även på sig lite svättar. Har läst mkt om det där och förstoppning gör ofta att barn "skvätter" i kalsongerna/trosorna
  • froggyL

Välkomna hit alla nya

Agnes72: ja, resulax är receptfritt. Det är en spruta som man för in i ändtarmen. Jag tror jag mer upplevde att hon blev helt slut efteråt, när hon fick microlax. När hon fick resulax var det som att det var lite jobbigt just när hon kände av trycket, men så fort det släppt var hon glad som en lärka
    Härligt att det verkar vända för er!

Takhiza: vad bra att ni äntligen fick riktig hjälp. Movicolet har funkat bra för oss också, och vi har också gett en del banan, men nu har hon börjat bli hård igen, och just idag faktiskt hade hon väldigt stor mage igen så jag misstänker att det är bananen som är boven.

Heeso: Stackars liten. Förstår att hon inte vill va med om nåt liknande igen... Jag har inte upplevt det själv, men hört hur hemskt det är att få sånt lavemang..

Det här med att de blir hårda igen om de inte får movicol...hur tänker ni...? Jag menar... ska man hålla på med movicol hur länge som helst...? Och acceptera det faktum att många små barn ÄR förstoppade de första åren.

Vi ska börja trappa ner snart, om en månad är det tänkt, då är det 11mån sen det var som värst med förstoppningen och vi sökte hjälp. Då hade hon gått över ett halvår med problem. Ska träffa läkaren på onsdag och prata mer om detta.

Det här med fiber, alltså, för mycket är ju inte bra att ge, men det är inte farligt att ge fiber...OM man ger MYCKET med vätska till. Annars blir det problem.

• majlinsa

Alvalie: vart har du läst det?
    Jag passar på att samla lite skin på näsan.. jag kommer att ha jobbat 10h och bara ha sovit 3h och sedan träffa läkaren så jag lär inte ge mig..

Finns det fler med personliga erfaranheter?

• Alvalie

h

majlinsa skrev 2009-11-02 21:38:53 följande:
    Alvalie: vart har du läst det? Jag passar på att samla lite skin på näsan.. jag kommer att ha jobbat 10h och bara ha sovit 3h och sedan träffa läkaren så jag lär inte ge mig.. Finns det fler med personliga erfaranheter?
    hmm minns inte adressen. jag googlade o om jag inte missminner mig var det nån sida som heter barnläkarna eller nåt sånt, från uppsala.

nu hittade jag adressen
    www.uppsalabarnlakare.se/f7077fbc-d860-4a7f-abb9-ce0946cd057d-29.html

men det står på fler sidor också när jag googlade uvi hos barn eller nåt sånt.
Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5