• froggyL

Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5

Den gamla tråden var utgången! Hoppas ni hittar hit.. då jag missade att länka innan tråden tog slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42087786.html del 3
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m44614348.html  del 4

Jag tar nu över efter Örtagård som tidigare hade tråden. Även om jag/vi inte längre har jätteproblem med bajseriet så tycker jag att tråden innehåller mycket information och vettiga diskussioner som jag hoppas kommer att fortsätta. Så fortsätt skriv allihopa och läs även de gamla trådarna!!

Använder mig lite av Örtagårds TS...

Tråden skall användas för utbyte av information och stöd och vänder sig till föräldrar som upplever att deras barn har problemen som tråden rör. Det är inte meningen att ifrågasättande och kritiserande ska förekomma. Sådana resonemang får föras annanstans. Här är samlas föräldrar med barn med kronisk förstoppning eller barn med svåra problem med tarmtömning och utbyter erfarenheter av bl.a. just behandlingar och medicinerning men även trådens syfte är också att kunna ventilera sina bekymmer och ev glädjeämnen i övrigt kring våra förstoppade små.

Välkomna!

Lite länkar:
    Förstoppning hos barn är ofta tillfällig och beror ofta på ändrade kostvanor eller miljöförändringar. Mer information och lite råd finns att läsa i vårdguiden:
    ...

Vid icke övergående förstoppning rekomenderas ofta laktulos till barn och spädbarn. Se
    .... för mer info.

För barn äldre än 2år eller där laktulos inte hjälper är Movicol Junior en vanlig medicin, se
    .... för vidare information
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produktwww.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produktwww.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Arti
    Mamma till Linnea 2008-01-04
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 15:25
    Fungerande länkar finns på första sidan i tråden.
  • Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5
  • En helt vanlig mamma

Alvalie,

Min son på 2 1/2 år äter movicol.
    Vi började ge honom det i samrådan med barnmottagningen, utan att de träffat honom eller ngt.
    Han bajsade 1 gång i veckan o det var tennisbollar, så förstörd var hans tarm.
    Han hade då ätit laktulos i ca 1 år och vi var uppe i druga 20 ml/dag o han fick så ont i magen och bajsade ändå inte. BVC fortsatte att rekommender avätska o plommon!!!! Fy tusan säger jag bara för deras ignorans.

I alla fall så kan man köpa movicol utan recept, men dosera efter movicol junior. Vi ger vår son 1/2 påse movicol per dag i vällingen. Han har haft detta i nästan 6 månader o vi har försökt trappa ner, men han påverkas ganska snabbt.

Vad jag vill säga är att du kan köpa movicol utan recept o prova ge din son det fram tills ni träffar läkaren. Fungerar det bra kan ni be om recept...Dosera dock efter movicol junior!!

• Ismabiba

Tack för svaren vad gäller blandning av laktulos.  Det var ju skönt att höra för att i yoghurt gillar min dotter att få det annars blir det bara en oändligt trugande som kan pågå i vad som känns som en evighet varenda morgon och kväll.

Min dotter är nu 10 månader.  Jag slutade helamma när hon var sju månader och hon gick då ifrån att bajsa 3-4 ggr per dag till 1-2 ggr i veckan.  Ett par gånger gick det t o m åtta dagar emellan.  Till en början, ca en månad, var bajset fortfarande löst men sedan blev hon alldels förstoppad stackarn

Provade att ge henne en massa vatten, frukt och grönsaker och undvika stoppande mat i en och en halv månad och gav sedan upp för hon led så, stackars liten.  Gick till doktorn som skrev ut laktulos och nu går det mycket bättre.  Hon bajsar fortfarande inga stora mängder och inte heller varje dag, kanske varannan var tredje ibland. Men det är ialla fall inte den där panik gråten och bajsingar som pågår i timmar och ut kommer en stenhård liten harplutt!  Nu är det iallafall såpass mjukt att hon inte verkar ha ont av det.

Vad deppigt det känns när man läser i tråden.  Det känns ju som om det här kan bli väldigt långvarigt.  Och vad mycket laktulos ni får ge till era barn 40ml!!  Här är det som sagt ett väldans gissel att få ner 2.5 ml morgon och kväll.  40 ml det hade hon aldrig gått med på

Jag tänkte på vad som skrevs här ovan.  Välling är inte det bra alltså.  Havrevälling är vad jag ger en flaska på kvällen.  Är det samma med havrevälling som med majs?  Jag har liksom kört på med det då jag tänkt att fullkorn det är ju bra för tröga magar.  Det kanske är det som är boven här i dramat.

Hur hade ni fortsatt, ni som har lite mer erfarenhet vad gäller detta här.  Ska jag trappa ner laktulos nu när det går bättre, fortsätta?  Tips mottages tacksamt

• Alvalie
    Ismabiba skrev 2009-10-25 22:40:51 följande:
    Tack för svaren vad gäller blandning av laktulos.  Det var ju skönt att höra för att i yoghurt gillar min dotter att få det annars blir det bara en oändligt trugande som kan pågå i vad som känns som en evighet varenda morgon och kväll. Min dotter är nu 10 månader.  Jag slutade helamma när hon var sju månader och hon gick då ifrån att bajsa 3-4 ggr per dag till 1-2 ggr i veckan.  Ett par gånger gick det t o m åtta dagar emellan.  Till en början, ca en månad, var bajset fortfarande löst men sedan blev hon alldels förstoppad stackarn Provade att ge henne en massa vatten, frukt och grönsaker och undvika stoppande mat i en och en halv månad och gav sedan upp för hon led så, stackars liten.  Gick till doktorn som skrev ut laktulos och nu går det mycket bättre.  Hon bajsar fortfarande inga stora mängder och inte heller varje dag, kanske varannan var tredje ibland. Men det är ialla fall inte den där panik gråten och bajsingar som pågår i timmar och ut kommer en stenhård liten harplutt!  Nu är det iallafall såpass mjukt att hon inte verkar ha ont av det. Vad deppigt det känns när man läser i tråden.  Det känns ju som om det här kan bli väldigt långvarigt.  Och vad mycket laktulos ni får ge till era barn 40ml!!  Här är det som sagt ett väldans gissel att få ner 2.5 ml morgon och kväll.  40 ml det hade hon aldrig gått med på Jag tänkte på vad som skrevs här ovan.  Välling är inte det bra alltså.  Havrevälling är vad jag ger en flaska på kvällen.  Är det samma med havrevälling som med majs?  Jag har liksom kört på med det då jag tänkt att fullkorn det är ju bra för tröga magar.  Det kanske är det som är boven här i dramat. Hur hade ni fortsatt, ni som har lite mer erfarenhet vad gäller detta här.  Ska jag trappa ner laktulos nu när det går bättre, fortsätta?  Tips mottages tacksamt
    Nä det är väl inget fel med välling i sig, men just majs är stoppande, bättre med havrevälling i såfall. man ska helst inte ge fullkorn till barn med förstoppning heller fast de säger att det är bra för magen, blir lite mastigt. så sa i alla fall vår barnläkare. Om man ska äta fullkorn så måste man få i sig VÄLDIGT mkt vätska till o eg så är det väl så att så små barn inte behöver fullkorn än.

Ang få i sonen 40 ml laktulos så körde vi det i välling/ersättning/saft mm så det var inget problem att få i honom det, nu äter han det rent.

Ja visst känns det deppigt när det inte ger sig hoppas inte ni behöver stå ut så länge.
    Första barnläkaren vi var hos sa att hans barn cokså var såna (då var sonen 6 mån) o att många får "stå ut" tills barnen blir 1½-2 år då det många ggr ger sig självt!!
    Men nu är sonen över 3 år o fortfarande likadant! Så för mig känns det som om det är nåt "fel" på honom...
  • Eke85
    Alvalie skrev 2009-10-24 19:18:16 följande:
    Ersättning blir de ofta hårdare av än att amma men edt är ju mildare än välling.Messmör KAN du ge som det är om det är så att din dotter vill ha det, annars gav jag det i ersättning. Hmm vet inte det där med febertermometern direkt. Oftast så är det ju så att om man för in en termometer och stimulerar lite så brukar det komma bajs. Oftast när de är förstoppade (till en början) så kommer en hård klutt först och sen kommer det mer "normal" konsistens. En del säger att man inte ska använda tempen, sonens läkare sa att det var ok ibland att göra det men inte varje dag.Microlax kan man köpa receptfritt på apoteket annars som man kan ge för att få bort den där hårda "klumpen" så det sen blir lättare för dem att få ut det.Testade du gröt från 4 mån eller 6 mån?
    Innan har hon fått de vanliga smakisarna pot,morötter,brocoli osv men nu har Jag har börjat prova gröt från 4mån nu igen och nu är hon drygt 5mån. Verkar funka bra med magen men inget bajs än. Hon verkar inte besväras spec av de och folk säger att så länge ja ammar oxå är de ingen fara. Har ringt bvc och få höra vad som säger. Dom sa till mig tidigare att "barn som är svårbajsade kan man behöva reta med en febertemp 1-2gånger i veckan för att dom ska sätta igång". Jag ger ju varje dag till smakisen plommonpuré el päron just för att hon INTE ska bli förtoppad. Nån gång har de bara kommpit en klick som är fast sen vanlig konistens..så hon är ju inte direkt förtoppad men..

Börjar bli orolig nu men hon verkar ju må bra. Få se nu vad bvc säger.
    kan de va så att hon inte beöver bajsa än? När jag helammade bajsa hon var 10-13dag..så hon kanske tillgodogör sig så mycke att de inte blir mycke att bajsa ut? Vill inte att de ska fortsätta såhär.

Läste de där me potta/toasist....ska man bara sätta henne där en stund och se om de går bättre kanske? Ge beröm osv el är hon förlite gammal för de?
  • SesE
    froggyL skrev 2009-10-25 16:19:37 följande:
    De har bara känt och lyssnat på henne, och gjort vissa allergiprover, men det var bara pga att hon reagerade starkt på ägg så vi hamnade på sjukhus. De ville inte göra nån röntgen på tarmen eftersom hon är tjej. De ville att vi skulle prova movicol i ett halvår först..och hade det inte blivit bättre så skulle vi gå vidare... vi har en månad kvar, så ska vi försöka trappa ut det sen...får se hur det går.
    Jag undrar över det där med röntgen, gäller det bara tjejer??
  • Alvalie
    SesE skrev 2009-10-27 15:22:39 följande:
    ja det brukar endast vara tjejer de är försiktiga med när det gäller röntgen.
  • froggyL
    SesE skrev 2009-10-27 15:22:39 följande:
    Ja, pga äggledarna.

Eke85. 5 månader funkar alldeles utmärkt. Det gjorde det för vår dotter. Sätt henne där... låt henne ta lite toapapper och lägga i toaletten.. om hon kan det... jag satt och sympatitryckte lite...och pratade bajsa och kissa... ibland kom det, ibland inte...men beröm oavsett!
  • Alvalie
    Eke85 skrev 2009-10-27 11:57:30 följande:
    Innan har hon fått de vanliga smakisarna pot,morötter,brocoli osv men nu har Jag har börjat prova gröt från 4mån nu igen och nu är hon drygt 5mån. Verkar funka bra med magen men inget bajs än. Hon verkar inte besväras spec av de och folk säger att så länge ja ammar oxå är de ingen fara. Har ringt bvc och få höra vad som säger. Dom sa till mig tidigare att "barn som är svårbajsade kan man behöva reta med en febertemp 1-2gånger i veckan för att dom ska sätta igång". Jag ger ju varje dag till smakisen plommonpuré el päron just för att hon INTE ska bli förtoppad. Nån gång har de bara kommpit en klick som är fast sen vanlig konistens..så hon är ju inte direkt förtoppad men.. Börjar bli orolig nu men hon verkar ju må bra. Få se nu vad bvc säger. kan de va så att hon inte beöver bajsa än? När jag helammade bajsa hon var 10-13dag..så hon kanske tillgodogör sig så mycke att de inte blir mycke att bajsa ut? Vill inte att de ska fortsätta såhär. Läste de där me potta/toasist....ska man bara sätta henne där en stund och se om de går bättre kanske? Ge beröm osv el är hon förlite gammal för de?
    min lilla grabb bajsade bara på pottan när han var 6 mån haha han blev asförbannad om han tvingades bajsa i blöjan!! tyvärr har det försvunnit lite, nu, måste ta tag i det igen!
  • majlinsa

Sonen har lite magbekymmer och får lactulos, 15ml blir det ingen skillnad när han fick 20ml så hade dagis fått tre blöjor och behövt duscha honom. Så nu tar vi ett brejtk och låter det lugna sig på tre dagar.

• Alvalie
    majlinsa skrev 2009-10-28 13:13:16 följande:
    Sonen har lite magbekymmer och får lactulos, 15ml blir det ingen skillnad när han fick 20ml så hade dagis fått tre blöjor och behövt duscha honom. Så nu tar vi ett brejtk och låter det lugna sig på tre dagar.
    ett råd, sluta inte helt med laktulos... ge lite grann bara... kanske 5 ml eller nåt... för så har jag gjort med min son, alltså slutat tvärt o gjort uppehåll några dagar och det har bara slutat i att han blivit förstoppad.
    bättre att ge lite grann i alla fall för att underhålla, men det är bara mina egna erfarenheter.
Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5