Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 15:25Fungerande länkar finns på första sidan i tråden.
Alvalie,
Min son på 2 1/2 år äter movicol.
Vi började ge honom det i samrådan med barnmottagningen, utan att de träffat honom eller ngt.
Han bajsade 1 gång i veckan o det var tennisbollar, så förstörd var hans tarm.
Han hade då ätit laktulos i ca 1 år och vi var uppe i druga 20 ml/dag o han fick så ont i magen och bajsade ändå inte. BVC fortsatte att rekommender avätska o plommon!!!! Fy tusan säger jag bara för deras ignorans.
I alla fall så kan man köpa movicol utan recept, men dosera efter movicol junior. Vi ger vår son 1/2 påse movicol per dag i vällingen. Han har haft detta i nästan 6 månader o vi har försökt trappa ner, men han påverkas ganska snabbt.
Vad jag vill säga är att du kan köpa movicol utan recept o prova ge din son det fram tills ni träffar läkaren. Fungerar det bra kan ni be om recept...Dosera dock efter movicol junior!!
Tack för svaren vad gäller blandning av laktulos. Det var ju skönt att höra för att i yoghurt gillar min dotter att få det annars blir det bara en oändligt trugande som kan pågå i vad som känns som en evighet varenda morgon och kväll.
Min dotter är nu 10 månader. Jag slutade helamma när hon var sju månader och hon gick då ifrån att bajsa 3-4 ggr per dag till 1-2 ggr i veckan. Ett par gånger gick det t o m åtta dagar emellan. Till en början, ca en månad, var bajset fortfarande löst men sedan blev hon alldels förstoppad stackarn
Provade att ge henne en massa vatten, frukt och grönsaker och undvika stoppande mat i en och en halv månad och gav sedan upp för hon led så, stackars liten. Gick till doktorn som skrev ut laktulos och nu går det mycket bättre. Hon bajsar fortfarande inga stora mängder och inte heller varje dag, kanske varannan var tredje ibland. Men det är ialla fall inte den där panik gråten och bajsingar som pågår i timmar och ut kommer en stenhård liten harplutt! Nu är det iallafall såpass mjukt att hon inte verkar ha ont av det.
Vad deppigt det känns när man läser i tråden. Det känns ju som om det här kan bli väldigt långvarigt. Och vad mycket laktulos ni får ge till era barn 40ml!! Här är det som sagt ett väldans gissel att få ner 2.5 ml morgon och kväll. 40 ml det hade hon aldrig gått med på
Jag tänkte på vad som skrevs här ovan. Välling är inte det bra alltså. Havrevälling är vad jag ger en flaska på kvällen. Är det samma med havrevälling som med majs? Jag har liksom kört på med det då jag tänkt att fullkorn det är ju bra för tröga magar. Det kanske är det som är boven här i dramat.
Hur hade ni fortsatt, ni som har lite mer erfarenhet vad gäller detta här. Ska jag trappa ner laktulos nu när det går bättre, fortsätta? Tips mottages tacksamt
Sonen har lite magbekymmer och får lactulos, 15ml blir det ingen skillnad när han fick 20ml så hade dagis fått tre blöjor och behövt duscha honom. Så nu tar vi ett brejtk och låter det lugna sig på tre dagar.