• froggyL

Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5

Den gamla tråden var utgången! Hoppas ni hittar hit.. då jag missade att länka innan tråden tog slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42087786.html del 3
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m44614348.html  del 4

Jag tar nu över efter Örtagård som tidigare hade tråden. Även om jag/vi inte längre har jätteproblem med bajseriet så tycker jag att tråden innehåller mycket information och vettiga diskussioner som jag hoppas kommer att fortsätta. Så fortsätt skriv allihopa och läs även de gamla trådarna!!

Använder mig lite av Örtagårds TS...

Tråden skall användas för utbyte av information och stöd och vänder sig till föräldrar som upplever att deras barn har problemen som tråden rör. Det är inte meningen att ifrågasättande och kritiserande ska förekomma. Sådana resonemang får föras annanstans. Här är samlas föräldrar med barn med kronisk förstoppning eller barn med svåra problem med tarmtömning och utbyter erfarenheter av bl.a. just behandlingar och medicinerning men även trådens syfte är också att kunna ventilera sina bekymmer och ev glädjeämnen i övrigt kring våra förstoppade små.

Välkomna!

Lite länkar:
    Förstoppning hos barn är ofta tillfällig och beror ofta på ändrade kostvanor eller miljöförändringar. Mer information och lite råd finns att läsa i vårdguiden:
    ...

Vid icke övergående förstoppning rekomenderas ofta laktulos till barn och spädbarn. Se
    .... för mer info.

För barn äldre än 2år eller där laktulos inte hjälper är Movicol Junior en vanlig medicin, se
    .... för vidare information
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produktwww.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produktwww.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Arti
    Mamma till Linnea 2008-01-04
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 15:25
    Fungerande länkar finns på första sidan i tråden.
  • Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5
  • The Black Lady

Länkarna fungerar inte....

• froggyL

Förstår inte vad som hände med länkarna... gör ett nytt försök...

Lactulos: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20051015000022&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Movicol junior: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20051228000031&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Vårdguiden: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Forstoppning-hos-barn/

• froggyL

puff igen... skit också att jag glömde länka innan förra tråden gick ut.

• örtagård

Jodå, här är man liite vaken nuförtiden! Ska krypa i säng nu snart.

Vi har inte nått så värst mycket längre. Kämpar med mat och mikrolax och vilja att gå på toa fortfarande men det fungerar på våra egna villkor i familjen i alla fall!

• froggyL

Vi har börjat få lite problem igen. Movicoldosen räcker inte längre. Verkar som jag får öka...men det är så svårt. Helt plötsligt kan det ju komma en bajsexplosion. Inte blev det lättare heller när hon börjat på förskolan.

• Mistii

Den här tråden vill jag gärna följa. Har en dotter, Vilma, på snart 3år som haft mycket problem med magen. De första 4-5 månaderna hade hon kolik och var ledsen hela nätterna. Från ca 6-7 mån har hon varit förstoppad och ätit Laktulos. Det fungerade inte särskilt bra, men sedan ett år tillbaka äter hon istället Movicol junior. Vi har försökt trappa ut det flera gånger, men varje gång blir hon superhård i magen Trots Movicol är hon hård, men det är mycket bättre än utan. Det kommer nästan blod på papperet varje gång hon bajsat och hon är ofta ledsen. Vi har velat få undersökt om det kan bero på allergi, men ej fått det ännu, Vi har nu flyttat till en ny stad och står i "kö" på att bli kallad till barnmottagningen för att prata om magen. Sista månaden har hon många gånger per dag klagat på trötthet och hon både ser ut och är mycket tröttare, trots att hon sover bra. Känner mig lite orolig över det, men får väl ta upp det när vi väl får en läkartid. Hur har ni andra det? Vet man vad förstoppningarna beror på?

• froggyL

Hej Mistii!
    Kul att du hittade hit, eller ja.. inte kul att ni har problem...men välkommen hit!
    Här vet vi inte varför hon är förstoppad. Hon har haft problem sen hon föddes. Nu kämpar vi som sagt var med movicolen. Barnmottagningen "kräver" att hon medicinerar med det i ett halvår...inklusive nedtrappning. Om inte det funkar så får de hitta på nåt annat...ungefär så lät det. Vi har fått göra lite allergiprover i samband med när hennes äggallergi visade sig. Men inget annat visade positivt. Sen är ju inte de där testerna tillförlitliga på såpass små barn. Hon är snart 2 år..i jan.
    De berättade att man helst inte vill röntga tarmen på småtjejer..om det inte verkligen behövs, då man kan skada fortplantningsförmågan... så det gör man i sista hand. På nåt vis känns det som att det måste bero på något...javisst att man kan hålla det i schack kanske med movicol...  men sen då... blir hon förstoppad igen sen..och måste fortsätta med movicol igen... det kan hon ju inte ta hela livet... jag tror helt klart att vår dotters förstoppning beror på nåt fel på tarmen eller nåt annat i systemet... eller nån annan allergi som påverkar... sädesslag... vi har inte blivit kloka på nåt annat...förutom citrus, kiwi och tomat..men det visar sig bara som överkänslighet. Försöker inte ge henne stoppande saker...

Nån som vet vad fortsatt utredning innebär...? är det röntgen då eller? Man kan väl göra titthåls istället...om det nu är farligt för småtjejer...

• froggyL

Vad har läkarna förresten sagt om att hon blir hård igen...? bara att ni ska fortsätta med movicol igen? hur länge hade de tänkt att hon skulle göra det?

Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5