• Rosa30

Definition på prematur?

Vad är definitionen på ett prematurbarn?
    Mitt barn föddes i vecka 37+2 och vägde 2565 g. Det var en fin förlossning och hon fick 9/10/10 i apgarscore. Efter förlossningen blev vi först tagna till patienthotellet, och skulle få åka hem samma dag. Men p.g.a låg temp blev vi körda till vanlig BB avdelning istället, och läkaren upptäckte att hon hade liten blödning under huden + vikt under 2,5kg när hon hade bajsat, så vi fick ligga kvar i 5 dagar. Sen fick vi komma på återbesök tre veckor senare, denna gång på neonatalen!
    Har funderat på varför vi fick komma dit.
    Var det hennes vikt som gjorde att vi fick komma till neonatalen, eller att hon föddes för tidigt? (fast efter 37+0 trodde jag inte räknades som prematur)

• Svar på tråden Definition på prematur?
  • Lappen

behöver inte vara prematur för att uppsöka dom. en vän till mig fick ha sitt barn där fast det inte var prematur men hade andra problem...och en fullgången fick ligga där pga andnings problem....

Min tös kom i vecka 32+4 vägde då 2044g och var 44 cm lång. hon var större än normala då...

• LA Woman

Min förstfödda är född i v 37+3 och hon räknades inte som prematur. Däremot fick vi också ligga på neo ett tag efter fast detta berodde på att hon fick en blodtransplantation pga av blodbrist vid förlossningen inte att hon föddes innan BF. Har för mig att man brukar räkna från 37+0 som fullgångna men är inte säker.

• LA Woman
    LA Woman skrev 2009-09-12 22:12:08 följande:
    Min förstfödda är född i v 37+3 och hon räknades inte som prematur. Däremot fick vi också ligga på neo ett tag efter fast detta berodde på att hon fick en blodtransplantation pga av blodbrist vid förlossningen inte att hon föddes innan BF. Har för mig att man brukar räkna från 37+0 som fullgångna men är inte säker.
    Blodtransfusion ska det såklart stå....jag är trött haha
  • LA Woman
    Lappen skrev 2009-09-12 22:08:24 följande:
    behöver inte vara prematur för att uppsöka dom. en vän till mig fick ha sitt barn där fast det inte var prematur men hade andra problem...och en fullgången fick ligga där pga andnings problem....Min tös kom i vecka 32+4 vägde då 2044g och var 44 cm lång. hon var större än normala då...
    Vikter varierar ganska mycket skulle jag säga. Min andra tös är född i v 34+0 och vägde 2220, en kompis tös föddes i v 31 och vägde bara 1100 gram...
  • Rosa30
    Lappen skrev 2009-09-12 22:08:24 följande:
    behöver inte vara prematur för att uppsöka dom. en vän till mig fick ha sitt barn där fast det inte var prematur men hade andra problem...och en fullgången fick ligga där pga andnings problem.... Min tös kom i vecka 32+4 vägde då 2044g och var 44 cm lång. hon var större än normala då...
    Ok, tack för svaret. Har inte riktigt förstått varför vi fick komma på det där återbesöket, hon gick upp i vikt redan andra dagen och hade inte några andra problem. Det var nog för att kolla att blodet under huden hade försvunnit förresten, så att hon inte hade fortsatt blödning.

LA woman: jo både vikt och storlek varierar verkligen. Får ofta kommentarer om hur liten gullungen är-men hon ligger en kurva under normalkurvan och har gjort så sen 6-veckors ålder. Inte jättelitet tycker jag. Det borde ju finnas en del som ligger två och till och med tre kurvor under också...
  • lillasmilla

Min dotter föddes i v 36+5 och räknas som prematur. Fick redan under förlossningen veta att vi skulle bli inlagda på Neo. (väldigt skönt faktiskt) Lillan mådde bra, men hade lite lågt socker så hon sondades lite första dygnet. Att man blir återkallad till neo behöver nog inte betyda att man räknas som prematur, utan bara att man behöver kollas upp mer än vad bvc kan.

• Sarilariz

Min dotter är född i vecka 36+1, vi fick ligga på "vanlig" BB avdelning trots att hon räknas som prematur. Min dotter vägde 3040gram, var 48 cm lång och mådde prima, fick åka hem efter tre dagar för att vi tjatade de ville behålla oss längre. Vi fick komma på återbesök istället, men hon gick upp i vikt fint och mådde kanon.

• Birgitta L

Svar till Rosa 30:

Definitionen på prematur är barn som föds före vecka 37:s utgång.

• Trollet Ludenben

Har två prematurer, den ena på gränsen född i v 36+6. Den andre v 31+4.

• Tulpanblomman

Min son är prematur född vecka 36+6 gränsen ligger vid 37+0, han vägde 2800 och var 46cm lång vi fick stanna på vanlig BB avdelning i 4 dagar han fick lite gulsot annars helt ok

• iorlina

Prematurbarn enligt förlossningen i vår stad är barn som föds innan vecka 36+0Dock tycker jag det låter konstigt då prematur betyder förtidigt född och vanlig födsel beräknas i v 40 + - 2, alltså v 38+0.....

Svar på tråden Definition på prematur?