• Bånut

Rädd att spricka + stor bebis = kan man få tillväxt ul, hinnsvepning eller dylikt?

Har varit livrädd för att spricka mycket och har fått gå på samtal om detta. Fick även remiss för avslappningsövningar/sjukgymnastik pga detta - och det har hjälpt en bra bit, hittills.

I veckan hos min bm (dag 37+1) så var mitt sf-mått 39,5
    Inser nu att det är ju jättestort, eller???

UL i v 33 sa vikt vid bf på 3800 - men när bm känt på magen säger hon att bebisen väger snarare 3500 nu, och borde ligga på 4200-4300 vid bf ca.

Så nu kör ju min rädsla igång på högtryck igen!!

Vad har ni för erfarenhet - kan man begära (och beviljas) extra tillväxt UL om man har stort sf mått? Och kan man begära hinnsvepning när man närmar sig bf om man vet att bebis är stor?

Vem bestämmer om man får det eller inte?

Är livrädd för att tvingas gå över tiden i två-tre veckor och bebis ska bli 5 kg och jag ska bli som en trasdocka där nere

• Svar på tråden Rädd att spricka + stor bebis = kan man få tillväxt ul, hinnsvepning eller dylikt?
  • Bånut

Hej och stort tack för era svar!!
    Frågade min bm idag och hon lugnade mig med att jag verkar ha mycket fostervatten och hon gjorde (genom att klämma och känna på bebisen i magen) en uppskattning att bebis vägde ca 3800g nu, en vecka före bf. Hon verkar erfaren och duktig så jag litar nog på att hon kan sin sak. Så någon gigantisk bebis SKA det inte bli Så nu är jag faktiskt lugnare!!!

• Bånut

Just ja - sedan sa hon precis som du Jezzica, att bebisarna går inte upp lika mycket/snabbt i vikt de sista veckorna om man går över tiden..

Svar på tråden Rädd att spricka + stor bebis = kan man få tillväxt ul, hinnsvepning eller dylikt?