• Bånut

Rädd att spricka + stor bebis = kan man få tillväxt ul, hinnsvepning eller dylikt?

Har varit livrädd för att spricka mycket och har fått gå på samtal om detta. Fick även remiss för avslappningsövningar/sjukgymnastik pga detta - och det har hjälpt en bra bit, hittills.

I veckan hos min bm (dag 37+1) så var mitt sf-mått 39,5
    Inser nu att det är ju jättestort, eller???

UL i v 33 sa vikt vid bf på 3800 - men när bm känt på magen säger hon att bebisen väger snarare 3500 nu, och borde ligga på 4200-4300 vid bf ca.

Så nu kör ju min rädsla igång på högtryck igen!!

Vad har ni för erfarenhet - kan man begära (och beviljas) extra tillväxt UL om man har stort sf mått? Och kan man begära hinnsvepning när man närmar sig bf om man vet att bebis är stor?

Vem bestämmer om man får det eller inte?

Är livrädd för att tvingas gå över tiden i två-tre veckor och bebis ska bli 5 kg och jag ska bli som en trasdocka där nere

• Svar på tråden Rädd att spricka + stor bebis = kan man få tillväxt ul, hinnsvepning eller dylikt?
  • Jezzika

Jag var på ultraljud idag och bebisen förväntades väga 2300 gr nu i vecka 32+1, det blir en 4,5 kilos dam om hon fortsätter efter sin kurva. Mina andra tjejer vägde 4300 gr vid födseln och det gick bra det med. Jag tror inte vikten är avgörande om det blir en jobbig förlossning. Du ska se att det kommer att går bra. Sen tror jag inte bebbarna går upp så mycket om du går över tiden, näringen i moderkakan är slut så de kan nog tom gå ner lite.
    Lycka till med den lilla!

• Jezzika

Just det, fick sy 2-3 stygn med den ena flicka, 1 stygn med den andra. Jag kände aldrig av just när dessa bristningar uppstod i samband med förlossningen. Med min pojke , som vägde 3,8 kg fick jag sy 7-8 stygn. Man får bedövning och man är rätt avdomnad där nere iaf och dessutom så upptagen av den lilla som precis fötts och det tar bara ett par minuter att sy så försök att inte oroa dig för det.

• mina74

Om du är så orolig och förklarar det för din bm så borde hon väl lyssna och försöka få ett tillväxt ul. Men bara för att ditt sf mått är stort så behöver inte bebisen vara stor. Jag hade ett sf mått som följde medel kurvan hela tiden. Gick 2 veckor över tiden och blev igångsatt. Fick en pojke som var 57 cm lång och vägde 5,2 kg. Jag sprack inte något alls. En kompis till mig hade stort sf mått och fick en bebis som vägde under 4 kg så det här med sf måtten verkar vara ett mysterium. Hoppas din bm lyssnar på dig och tar din oro på allvar.

• Bånut

Hej och stort tack för era svar!!
    Frågade min bm idag och hon lugnade mig med att jag verkar ha mycket fostervatten och hon gjorde (genom att klämma och känna på bebisen i magen) en uppskattning att bebis vägde ca 3800g nu, en vecka före bf. Hon verkar erfaren och duktig så jag litar nog på att hon kan sin sak. Så någon gigantisk bebis SKA det inte bli Så nu är jag faktiskt lugnare!!!

• Bånut

Just ja - sedan sa hon precis som du Jezzica, att bebisarna går inte upp lika mycket/snabbt i vikt de sista veckorna om man går över tiden..

• anemonasussegotta

Om du är orolig kan du be om ett ultraljud där dom mäter huvudomfånget. Där bör du kunna få en fingervisning om hur det kanske kommer gå. Jag hade stoort första barn (huvudmått på 40 cm upptäcktes först efter "förlossningen" som givetvis slutade med snitt då...) och nr 2 hade lika stort huvud han - och då var jag glad över att det blev snitt från början.
    Huvudstorleken är ju inte lika töjbar som själva kroppen liksom. Axlarna är ju också ett litet avsnitt..
    Huvudmått runt 32 - 34 cm är väl typ genomsnittet minns jag att jag läste någonstans för några år sedan..

• 3 barns mamma84

Om du är rädd så kolla upp dig!!!

Min dotter vägde 4140g och var 52cm huvud 35cm född vecka 41+1 vaginal förlossning nära akutsnitt då jag svimmade under förlossningen.
    Allt gick bra men hon var stor.
    Hon låg över normal kurvan och skulle igentligen väga 3,6 kg men var större.

Sonen ja han var STOR han låg överst på högsta kurvan och 40cm ovanpå den !!
    Han var 4885g v 41 och var 5810g och 62c huvud 40cm i v 41+2

Svar på tråden Rädd att spricka + stor bebis = kan man få tillväxt ul, hinnsvepning eller dylikt?