Inlägg från: Thaleya |Visa alla inlägg
  • Thaleya

När är man änglaförälder?

Mandragora skrev 2009-09-11 15:13:51 följande:
    Jag gjorde en abort i vecka 12 och fick höra från en bekant att jag var en änglaförälder. Öh nej. Verkligen inte. Det är svårt att säga var gränsen går. Kanske någonstans i vecka 20 - någonting. När ett foster kan överleva men inte alltid gör det.
    håller med, jag gjorde abort i vecka 13 tror jag, och jag skulle inte kalla mig änglamamma då fostret ännu inte var "livsdugligt" men det finns väl barn födda i vecka 21 som klarar sig så vid vecka 20 ungefär så drar jag gränsen.
  • Thaleya
    Idealisten skrev 2009-09-12 01:52:21 följande:
    Men allvarligt, finns det dom som kallar sig änglamamma om dom gjort abort? Det tycker jag är direkt sjukt. Det är en sak om mamman tvingats göra abort pga att hon riskerade livet, men annars??
    Jag vet inte, jag skulle inte göra det. Men om du tänker såhär. Enligt mig så kallar man sig inte änglamamma om fostret inte kunde överlevt utan för kroppen, dvs i cirka 20 veckan och uppåt.

De enda som gör abort över vecka 20 är väl om det är något rejält allvarligt fel. Och då har de egentligen inte valt att göra abort om du förstår mig :)
Svar på tråden När är man änglaförälder?