• saknarknytte

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hej alla tappra,

Mannen steg upp 4.30 imorse för att åka till Riga. Vi skojar om det och kallar det för världen dyraste runk. ; ) Har tagit min första vaggis och ska snart sticka iväg på möte. Hur har ni mått av dem?

Det har varit mycket prat om kortison och blodförtunnande. Ni som har varit på AVA Riga, fick ni några av dessa mediciner med er hem eller annat?

Gottisen: Grattis! Härligt att du har en bra gyn. Det gör en sådan skillnad!

Makima: Kul med FET snart

Estra och Kramiis: grattis till ruvning!

Tjorvar, grattis till +

Mytrouble, Tack! Är överlycklig. Hur mår du och dina små pyren?

Stora kramar till er alla

• saknarknytte

Hejsan!

Hej!

Jag frågade min far som är läkare och professor inom farmakologi om den diskussion som förts ang kortison och Trombyl. Han svarade så här:

?Det här är bara tyckanden. Trombyl är definitivt farligt. Det kan ge magsår och har definitivt ingen effekt på blodflödet. Man tar det vid hjärtinfarkt och stroke.
    Kortisondiskussionen bygger inte heller på vetenskapliga argument utan är uttryck för desperat önskan att allt ska gå bra, dvs man har hört att kortison används mot avstötningsreaktioner. Men det är ju vid livsviktiga transplantationer och vid cancer.
    Att ställa sig på kortison under graviditeten är en risk för mamman och säkerrt också för fostret. Det kan här snarare öka risken för missfall.?

Snälla ni, rådfråga någon expert i Sverige innan ni tar någon medicin.

• saknarknytte
    isisisis skrev 2009-10-02 08:33:47 följande:
    Ja,jag har gått till Dr Sven Björk i stockholm anf mina MF han ordinerade Fragmin och prednisolon.Nu går jag till En annan doktor i HBG som också stöder detta.Han föreläser i sydafrika just nu.Det finns absolut belägg för att blodförtunnande hjälper om man har haft MF problematik,då i kombination med högt tnf alfa tex.Det hjälper även för att förebygga havandeskapsförgiftningar.Har är mycket duktig på sin sak och arbetar efter Alan Beers studier,som många gör.Det finns kliniker i England och Grekland som specieliserat sin på detta med immunologin och de ligger LÅNGT före Sverige i forskningen.Jag tycker inte man ska exprimentera med medicin generellt,men det är ont om immunologer i sverige.Det finns EN.Trombyl ger IVF kliniken i falun och prednisolon också.Jag har iaf rådfrågat expert i saken och din släkting är INGEN expert i saken.Det är få BM eller IVF kliniker som är kunniga i saken tyvärr,men det är på frammarsch.
    Det var inte meningen att göra dig eller någon annan upprörd. Jag är verkligen glad att de har hittat en metod som har fungerat för dig. Kan inte har varit lätt att gå igenom 5 MF. Härligt att du väntar på dubbel lycka. Men som du själv poängterade så behöver inte alla ta dem. Min far är professor i medicin men absolut inte någon fertilitetsexpert. Det jag vill ha sagt är att jag tycker att man ska rådfråga en medicinsk kunnig person, ens läkare innan man stoppar i sig tabletter. Precis som du har gjort med Dr. Sven Björk och den andre. Jag kan bara svara för mig själv men när jag läser om olika mediciner som nämns i forumet så vill jag på en gång få tag i dem och stoppa i mig för jag är så desperat att ETn ska fungera och livrädd för MF. Jag anser att jag har tur som kan fråga min pappa om vad för slags mediciner som det talas om på forumet och vilken effekt kan de väntas ge. På så sätt kan jag bättre fråga de på AVA om medicinerna, fördelarna och riskerna men framförallt hur de skulle verka i relation till min kropp. Något som är viktigt att ta i beaktande innan man börjar med någon ny medicin i och med att vi alla är så olika och har olika sjukdomshistorier.
    Igen, jag är ledsen om jag har förolämpat någon. Ville bara dela med mig den information jag har fått.
  • saknarknytte
    isisisis skrev 2009-10-02 12:02:28 följande:
    Lycka till nu förresten
    Inboxa mig gärna. Min far skriver artiklar för en internationell forskartidning. Kanske kan jag övertala honom att få med denna nya forskning.
    Tack! Är så nervös. Vi kommer att få ett sms på söndag em om hur det gått men då är vi redan på båten till Riga så det är bara att hålla tummarna.
    Ha en solig helg!
  • saknarknytte

Tack alla för stödet. Fick precis reda på att min donator fick ut 13 ägg.
    Kram

• saknarknytte
    Bette skrev 2009-10-02 12:56:30 följande:
    Det kommer gå toppen för er tror jag. Det blir plus om två veckor drygt.KramarBette
    Tack snälla du. Vågar inte vara riktigt glad men kan inte låta bli att känna pirr i kroppen. Tänk att snart så kanske händer det, att jag är gravid. Är helt tårögd och längtar efter min älskling men han är i Riga och kommr hem ikväll. Skönt att ni finns så att man kan glädjas med några som förstår denna emotionella bergodalbana. : )
  • saknarknytte

Tack snälla kramiis och villsågärna! Många kramar

• saknarknytte
    Bette skrev 2009-10-02 12:44:40 följande:
    Jag tycker det var lite hårt att skriva att hennes far inte är expert i saken. Han är farmakolog och hållt på mycket med läkemedel.Jag fick lågdos kortison och det tror jag är bra.Bette
    Klart att jag först tog lite illa vid i och med att det är min far det handlar om. Någon vars expertis trots sin ålder fortfarande efterfrågas internationellt och som jag är mycket stolt över men å andra sidan förstår jag isisisis reaktion. Hon menade inget illa utan utgick från sina erfarenheter och vill hjälpa andra som har samma problem som hon själv har haft. Vilket är helt rätt i och med att det bevisligen har fungerat för isisisis. Mitt inlägg riktade sig mer till sådana som jag som är nya och inte har den historik som isisisis och Caribe med många missfall, även vid ÄD. Jag tror om jag hade haft likande problem med flera missfall pga. av immunologiska problem eller icke förklarliga så hade min far, om det inte var farligt för mig, sagt prova det. Caribe har helt rätt när hon poängterade vi kan ofta mer än våra vårdgivare. Ju längre man har varit med och ju fler motgångar man haft ju mer info man söker eller lär sig. Tack vare kvinnor som har varit med ett tag så har jag från dag 1 på denna tråd fått lugnande svar när jag har varit orolig över något. Jag är novis inom området, har aldrig fått missfall och ska nu göra mitt första ET. I och med detta så kommer JAG INTE PÅ EGEN HAND att försöka få tag i dessa mediciner. Vore dock en annan sak om jag hade haft samma problematik som isisisis eller att AVA kliniken utifrån mina provsvar föreslog något liknande för de är ju experter. Detta gäller för mig och min kropp och jag kan inte svara för era. Dock uppmanar jag alla att fortsätta att söka information och dela med sig. Även om ni tycker annorlunda än den som delar med sig så var ödmjuk i era åsikter. Vi har det nog jobbigt som det är och är sköra, en del mer än andra. Det sista vi behöver är att denna plats slutar att vara en plats där man vågar ventilera fritt.

Ha en underbar helg alla tappra!
  • saknarknytte

Tack isisisis och Caribe och alla ni andra. Kram

• saknarknytte

Hej alla tappra!

Vi kom hem väldigt trötta igår kväll från Riga. Båtresan dit med storm och anspänningen under dagen tog musten ur oss. Dock kan jag äntligen nu lägga mitt namn under ruvare. Två embryon sattes in, ett 8-cell/gr3t och ett 10-cell/gr2. Betyder gr3t och gr2 att de är 3 och 2 klassiga? 13 ägg skördades och 10 befruktades. Tyvärr så visade sig på söndagen att en del inte hade utvecklats som de skulle. Därför endast 4 till frysen.

Jag är så lycklig och kan inte låta bli att titta på bilderna av våra små embryon. Låter kanske dumt men jag tycker att de är så vackra och redan nu kan jag inte låta bli att prata med dem. Jag ber de små knyttena att kämpa på för att så småningom bita fast sig ordentligt.

Många kramar

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa