• Gottisen

Vi som gör äggdonation ute i Europa

silverhästen skrev 2009-10-09 09:26:14 följande:
    Kikki 70 å vilken lättnad att höra, att du har haft blödningar men att det ändå har gått vägen.Dagen efter jag skrev o frågade om blödning, fick jag en- blev livrädd!! Men kom väldigt lite och verkar nu ha avstannat så jag hoppas att graviditeten fortsätter. Ska på UL 22 okt få se då. Ska man ta ett nytt gravtest efter blödningen för att se om man fortfarande är gravid? Bör man vänta några dagar? någon som har erfarenhet? Kram Issi01
    Jag har blött massor, rakt igenom jeansen, både blod och klumpar. Har även smöblött, både rött, rosa och brunt. Detta har hänt av och till men jag är ändå gravid i v8+4 idag. Väntar tvillingar. Var på vul i morse, allt var bra. Nu på kvällen började jag blöda lite igen. Är inte lika orolig nu när jag vet att det är vanligt. Men det är ju aldrig kul.
    Blödde även en hel del vid min förra graviditet, allt gick bra och jag fick en son.
    Det är nog ingen idé att ta gravtest på sticka efter blödning. Hcg hormonet hänger med jättemånga veckor efter avstannad graviditet. Vad läkaren kan göra det är att ta blodprov på dig med några dagars mellanrum för att se att Hcg ökar som det skall. Annars så är det nog bara att vänta till vul.
    Så var inte alltför orolig. Det skall nog gå bra. : )
  • Gottisen

Tror jag hamnat i en depression eller nå´t. Gråter och är ledsen morgon till kväll. Har tappat lusten till allt. Jobbet går dåligt också.
    Har fortfarande inte accepterat eller förstått att jag är gravid. Känns som att jag pratar om någon annan när jag berättar om mig själv. Är liksom vid sidan av. När jag varit på vul och de säger att det tickar fint så är mitt svar: vad bra. (Jag vill skrika och gråta av glädje).
    Jag vill verkligen ha mina små men min hjärna verkar inte våga ta till sig dom.
    Jag jobbar hemifrån vilket innebär att jag är väldigt ensam. Det har funkat i alla år eftersom jag tränar aktivt och träffar mycket folk då. Nu har jag strikt träningsförbud, skall bara ta det lungt och inte lyfta eller anstränga mig. Visst, jag gör allt som behövs för att det skall gå vägen. Men vem vet, vul var i fredags, kanske är det inga tickande hjärtan längre. Ingen idé att glädja sig.
    Ush... jag vet att jag är orealistisk... men jag är bara så himla ledsen hela tiden. Tårarna rinner hela tiden : (

• Gottisen

Tack alla!
    Sitter här igen med mina tårar.
    Det är så skönt att skriva av sig och få bekräftat det man egentligen vet men inte kan ta till sig.
    Men idag så skall jag åka iväg och träffa kompisar. Äta glass och njuta av sällskapet.
    Skall försöka åka iväg hemifrån mer, varje dag.
    Ha det underbart allihopa.

• Gottisen

Fick precis mail från EGV Riga, han tyckte att jag skulle sluta nu med Prednisolon och Trombyl. Det stod inget om nedtrappning.
    Sedan så sa han att jag skulle prata med läkare här i Sverige för att diskutera hur jag skall sluta med Progesteron och östrogen.
    Tycker det verkar konstigt, det är ju han som borde berätta hur det skall gå till.
    Hur och när har ni slutat med era olika mediciner?
    Har för mig att jag förra gången trappade ner med östrogen och Progesteron mellan v 12-14. Är inte säker.

Känner att det här problemet är inget jag orkar med nu.

• Gottisen

Tack för det fina inlägget actionvera, det hjälpte nog många andra också. Tack även ni andra, bl a Bette och Isisisis.
    Skrev till kliniken idag och sa att min läkare här i Sverige inte vill ta ansvar för min behandlingsplan (han är inte så insatt i äggdonationer) däremot är han behjälplig med allt annat. Ifrågasatte även avslutet av Prednisolon och Trombyl. Jag har reumatism och är därför extra osäker med att sluta med Prednisolon. Får se vad han svarar på mina frågor.

Väntar på att få kallelse från spec.mvc. De kan ju en del om äggdonation. Våran vanliga mvc kan inte detta alls.

Har inte gråtit mer än några gånger idag. Känns bättre. Har dock sysselsatt mig hela tiden, är jag ensam så börjar tårarna rinna fast jag inte tänker på något.

Håller tummarna för er ruvare. Vet hur hemsk den tiden är.
    Estra: viskar grattis till dig.

• Gottisen

Fick svar från EGV nu ang. nedtrappning mm. Så här tråkigt svar fick jag. Vem räknar dom med att vi har här hemma som hjälper oss!

My options in clinic EGV don't allow me to recommend You anything two weeks after ET procedure.
    There is a gold standart - Progesterone level each trimester in pregnancy is changing and each laboratory values are different (but if Progesterone level is higher than it should be, You should reduce dosage slowly).
    About Aspirine and Prednisolone - it's neccessary to take it only for two weeks while embryos implants in uterus. I don't have experience with patients who use it till 13th week of pregnancy.

Kramiiis: ledsen för din skull : (

• Gottisen

Bette: Du får gärna inboxa mig din nedtrappningsplan. Har även printat ut det som Actionvera skrev här (m.fl.). Tänkte ställa samman allt och jämföra det man hört.

Jag har en bra gyn här men han hänvisar mig till utlandet. Om jag skulle gå till honom och be så skulle han säkert kunna ta fram fakta, tror jag. Han har hjälpt mig så mycket så jag vill helst inte pressa honom mer. Men just nu väntar jag brev från spec.mvc för ett besök där. Vet att de kan en del i alla fall.

Har dock svårt att förstå att en klinik kan ge dig alla mediciner men inte säga hur och när man avslutar dom, är lite besviken på det. Dock mycket nöjd med kliniken annars.

• Gottisen
    Makima46 skrev 2009-10-19 21:45:36 följande:
    Fantastiskt roligt tjorvar!Vilken vecka är du i?Satt just och funderade i vilken vecka man tidigast kan se ett hjärta?
    Vi kunde se hjärtat på ena tvillingen i v 6+0 och den andra i v 7+3.
  • Gottisen
    plupp06 skrev 2009-10-28 11:43:31 följande:
    Började funderapå inskrivningen i morse att det är dags att boka tid. Är just nu arg, har ringt 2 st mottagningar och ingen kan ta in mig pga av det är fullt. GAAAAAAAAAAAAAAAAAHHar ni andra sagt att att det gäller ÄD vid tidsbokningen? Receptionsiten frågade mig när min sista mens var men jag svarade bara att jag gjort assisterad befruktning och är i vecka 6.
    Jag fick tid på vanlig mvc utan problem, men när jag väl var där så sa de att alla äggdonations patienter skickas till spec.mvc. Så de skrev inte in mig. Skall istället till spec.mvc på inskrivning nästa vecka men fick ingen läkar tid förrän i slutet av nov.
    Jag blödde massor i början. Två gånger sa de att jag har pågående missfall med ena bebben. Men icke sa nicke. Båda sitter kvar än och nu är jag i v. 11+2. Så tappa inte modet och hoppet.
  • Gottisen
    Inis skrev 2009-11-02 12:53:08 följande:
    Ni som fortfarande tar mediciner (dvs ännu inte kommit till vecka 12) - har ni vaccinerat er mot svininfluensan? Är orolig att det skall påverka om man gör det. Har frågat BM men hon var så svävande och erkände till slut att hon inte visste! Kunde hon ju sagt direkt. Hon har lovat ringa gyn på lasarettet och återkomma, men under tiden frågar jag här.
    Tog vaccinet i v 10+4. Kände mig vilsen, men tog den i alla fall. (Hade dock inte en aning att medicinerna kunde påverka på något sätt.)
    Däremot sa de till mig att vaccinet går in i muskeln, kroppen bildar antikroppar som sedan delsvis går över till fostret/fostren. De fått ett visst skydd i 6 månader efter födseln. Så fostren får inte i sig själva vaccinet.
    Jag fick bara ont i armen, armhålan samt huvudvärk.
    Tyvärr så vet jag som sagt inget om medicinerna.
  • Gottisen

Det är härligt att läsa att så många plussat och vad många tvillinggraviditer :)
    Grattis till er allihopa. Alla ruvare (och ni som snart är det), håller alla tummar och tår att ni också får ett plus innan jul.

Solstickan: jag har ett hb som ligger mellan 100-119. Tack för infot, bra att veta.

Håller på och trappar ner vaggen, prednisolon och östrogen. Känns lite oroligt men det skall väl gå bra.
    Trodde att man kunde känna sig rätt "säker" när man passerat v. 12-13 men så sa min bm att 25 % av tvillinggraviditerna blir "enlingsgraviditeter" innan vecka 15. Så nu går man här och oroar sig för det. Fast man är ju orolig under graviditeten, sen är man orolig för plötslig spädbarnsdöd, sen att de skall bli sjuka eller skada sig osv. Listar tar aldrig slut så det är väl bara acceptera läget och istället försöka inse att man är gravid.
    Den tio-öringen har nämligen inte trillat ner hos mig ännu. Tror på det varje gång jag varit på ul. Två dagar senare så känns det som om man pratar om någon annan. Jag vet att det låter löjligt, men jag vet inte vad jag skall göra för att börja tro på detta.
    Sist jag var gravid (ÄD då med) så hade jag inte ens en säng till pojken när jag kom hem från BB. Veckorna innan drog min syster med mig ut för att köpa lite kläder. Jag vill inte att det skall bli så igen och jag kämpar verkligen mot mig själv varje dag.

Oj vad långt det blev. Ville bara skriva av mig lite.

• Gottisen
    Bette skrev 2009-11-11 14:39:44 följande:
    Gottisen: Härligt med tvillingar. Vilket bf datum har du? Det kommer säkert gå alldeles utmärkt tror jag.Bette
    Vårt bf datum är 16 maj. Känns väldigt långt borta just nu. Men snart är det jul och sen januari (och en vecka i Stöten) och sen känns det nog bättre.
  • Gottisen

Såg att jag inte var på listan längre. Det är visst många som inte är med, har de tagit bort sig själva eller har de tappats bort tro.

VÄNTAR :
    ==================================================
    Hoppaslina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75 34 år: 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
    Sodkt 44 år: 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt.

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken
    Loppa69: 1:a ÄD Elite clinic, Estland. Plan ET under v. 48
    Caribe 42 år: 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, FET 9/12
    Esther123: 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12.
    Chris06: 2ÄD, tyvärr ?missfall? de. 3 frysta kvar.3e ÄD 2010 v 11 hos AVAp.
    Nasta: FET varen 2010

RUVARE :
    Låla67 41 år: 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland.
    Kramiiis 29 år: 5 ivf, ÄD 1 minus, FET 1 TD 24/11, AVA åbo

GRAVIDA:
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingar
    ZXZX 46 år: 5:e ÄD, FET 12/11, en 8- och ett 4-celligt! Alla behandlingar på AVA Tammerfors.

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Tigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm
    MoJ: v 35, pojke född okt 2009 3 kg, 48 cm (2:a ÄD AVA Åbo)
    Grynet: bf 091113, pojke född 091115, kejsasnitt, 3,2 kg, 50 cm. Brno

• Gottisen

Mitt illamående har börjat avta. Är dock helt slut efter kl 15, är inte till någon nytta. Ligger på soffan och orkar inte röra mig. Eftermiddagar och kvällar är verkligen inte min tid. Skall något bli gjort så är det på morgonen.

Bette: Lycka till inför er underbara dag imorgon.

Saknarknytte: Hur är det med dig?

Härligt att det är flera som skall göra FET, ET innan jul, hoppas på fina + som julklappar till er.

• Gottisen

Saknarknytte: Vad ledsamt att höra att den ena inte stannade kvar. Tror dock att du har en riktig superduper knytte där inne som håller sig kvar hela vägen.
    Stora kramar till dig.

• Gottisen
    crijo skrev 2009-12-01 08:55:30 följande:
    Hej på er!Jag måste börja med att be om ursäkt att jag bara "kastade" mig in på forumet med min oro och mina frågor, utan att fråga er först om det är OK .Är det OK att skriva?Carmencita03: Jag är/var nästan i samma situation. RD11 var urinprovet negativ.RD16 svagt + Blodprovresultat: 26/11 (RD13) hcg 3,5; 30/11 (RD17) hcg 29.Nu vet jag inte om jag ska hoppa av glädje att jag ÄR gravid eller vara orolig för dem extrema låga värden på hcg. Jag borde ha haft 20 ggr högre värde vid det här tidspunkten.
    Hej och välkommen! Klart det är ok att skriva.
    Tyvärr så kan jag inte så mycket om låga hcg värden, men om du tar nya prover och de fortsätter att öka så borde du ju inte behöva oroa dig.
  • Gottisen

Låla: Lider med dig, det är hemskt : (

Bette: Roligt att höra att det går bra med lillkillen.

Konstigt att skriva så vitt skilda saker i ett meddelande. Men det händer ju allt i denna tråd, allt från lycka till det dystraste.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa