• Bette

Vi som gör äggdonation ute i Europa

solstickan41 skrev 2009-11-10 21:11:38 följande:
    Läste en tråd från 2005 där en moderator hade problem med för högt värde och hennes barn höll på att stryka med. Usch, jag hoppas att du Hinos inte hade samma problem när din lilla bebis dog. Jag hoppas inte det. Kanske jag klampar in här och är för närgången och skrämmer upp er. Det vill jag verkligen inte men jag vill samtidigt inte att något händer era små pluttar.
    Det var bra länk. Jo precis hb ska ligga på mellan 120-130, mitt låg också runt 135 i början.

Bette
  • Bette
    kramiiis skrev 2009-11-11 12:32:25 följande:
    bette, estra och rödluvan TACK! rödluvan: det finns ju bara STOOORA godispåsar på båten och då är det lätt att äta för mycket trött idag, det var livat i korridoren i natt fram till ca 5 i morse, först då fick jag mig en tupplur, kl 5:30 öppnade personalen dörren och sa godmorgon. SNARK! grrr Jag som hade tänkt åka direkt till jobbet imorse, men näe, jag åkte hem somnade och vaknada först för en timme sen. ooops. Men täntke som så att det är bra att ta det lite lugnt de första ruvardagarna, mest för min egna skull. fortfarande glad
    Det är bra att ta det lite soft i början, jag var hemma en vecka från jobbet totalt. Min chef var mycket förstående, hon har nämligen själv haft svårt att få barn, har adopterade barn.

Det skall gå hela vägen den här gången för dig, jag vill inte veta av att du får ett minus nu {#lang_emotions_smile}.

Bette
  • Bette

Gottisen: Härligt med tvillingar. Vilket bf datum har du? Det kommer säkert gå alldeles utmärkt tror jag.

Bette

• Bette
    kramiiis skrev 2009-11-13 09:25:55 följande:
    låla: jag hoppas trombyl ska räcka för dig, annars kanske en diskussion om fragmin till nästa försök (som inte ska behövas!!! har ju redan bestämt att det lyckas för dig nu!) kan vara en idé! skönt att man kan vara lite lugnande även om jag kände när jag postade att det inte var till ngn hjälp direkt. Men var svårt att ta bort ngt jag redan postat hjärtnos! du är så söt! Läser besvärjelser över dina små pyren oxå Heja oss! usch känner mig riktigt nere idag. Sambon är påväg in i väggen. Vilket jag iofs förstått länge, men igår när han ringde från jobbet och grät (har aldrig hört honom gråta nånsin på 9,5 år) så kändes det solklart. Han har jobbat nästan alla helger och sena kväller senaste månaderna 80-90h veckor som regel. Klart det inte funkar... vilket leder till bråk och rejäla humörsvängningar, undrar ibland om det är han som tar alla hormoner och ruvar. Så igår orkade jag inte längre och bara grät för mig själv. Orkar inte ha det såhär under ruvning. Jag är redan själv skör, sjukskriven för depression sen dryga 2,5 år tillbax och försöker ta mig tillbax till 100% på jobbet. Vet inte vart jag ska ta vägen, jag vill bara bort, bort från vardagen. förlåt lite OT, var tvungen att skriva till någon som kanske orkar lyssna. rödluvan: hur har det gått för dig?? gjorde inte du nytt vul denna veckan? har tänkt på dig! kramar kram på er alla!
    Vännen, det låter som ni behöver semester tillsammans. Du ska ju ruva lugnt nu, inte stressa upp dig eller så. Vad jobbar han med? Det låter som  han behöver ta det lite lugnare. Försök ta hand om er nu. Det ska ju bli plus har jag ju sagt.

Själv var jag och kollade blodtrycket en extra vända idag och CTG kurva, hade lite högt blodtryck och +1 i äggvita igår, men urinprovet var bra idag. Ska ta blodtryck och lite blodprover på måndag.

Bette
  • Bette
    ZXC skrev 2009-11-13 15:15:47 följande:
    Men varför togs alla som fått ÄD-babies bort? Jag uppdaterar för det ger väl positiva tankar om något! Dessutom för några av oss som tyvärr hängt länge här så är det roligt att se att de lyckats! Passar också på att lägga in mig själv som ruvare! VÄNTAR : ================================================== Hoppaslina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj Caribe 42 år: 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj! Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni Vallmo75 34 år: 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt. PÅ GÅNG : ================================================== Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite Sodkt 44 år: 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta: FET varen 2010 Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken Loppa69: 1:a ÄD Elite clinic, Estland. Plan ET under v. 48 Esther123: 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12. Chris06: 2ÄD, tyvärr ”missfall” de. 3 frysta kvar.3e ÄD 2010 v 11 hos AVAp. RUVARE : ================================================== Låla67 41 år: 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland. Kramiiis 29 år: 5 ivf, ÄD 1 minus, FET 1 TD 24/11, AVA åbo ZXZX 46 år: FET 12/11, en 8- och ett 4-cellig frysis insatta! Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. GRAVIDA: ================================================== ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08 annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12 Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC) MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter. Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt. Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3. Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7. Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8 FÅTT BARN : ================================================== amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors. Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g äd-bebis: pojke i v. 41+2 töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge) Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g. Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel). Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt Tigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm
    Stort grattis till ruvningen, nu skall det verkligen gå vägen för er.

Bette
  • Bette
    saknarknytte skrev 2009-11-13 11:30:13 följande:
    Hej, Jag har sedan ett längre tag varit väldigt ledsen över hur saker och ting har utvecklats på detta forum. Denna tråd har varit så viktigt för mig och jag har fått många goda råd och stöd. Det känns som om denna tråd är en förälskelse som tyvärr har tagit slut. Det hela började långt innan Nalle med blått hus lämnade oss men jag valde att ignorera det hela. Nu kan jag inte det längre för det gör mig bestört över hur vuxna kvinnor kan bete sig mot varandra och inte ens fatta det när en moderator kommer in. (en annan tråd men många av medlemmarna är på denna tråd) Om vi inte kan ha acceptans och tolerans mot varandra hur ska vi då kunna förvänta oss att omvärlden ska ha det gentemot vår situation. Vi är alla kvinnor som har drabbats av ofrivillig barnlöshet, vi önskar inte något hellre än att få våra barn och vi är beredda att kämpa för dem. ÄD är en tuff process och man känner sig väldigt skör. Vi är här för att stödja varandra och för att dela med oss av våra erfarenheter. Dock så ska inte folk som delar med sig av sina erfarenheter eller information som de har snappat upp utsättas för personliga påhopp, även om du anser att de har fel. De finns många på denna tråd som har varit väldigt generösa med att dela med sig av sina kunskaper. De har hjälpt mig mycket och det är jag tacksam för men jag uppskattar inte att man knäpps på näsan om man har en annan åsikt. Man kan på ett hövligt sätt skriva ett svar varför man tycker annorlunda. MAN KAN FAKTISKT FÅ SIN ÅSIKT IGENOM UTAN ATT GÖRA DET TILL ETT PERSONLIGT ANGREPP. Är det något som jag har lärt mig från denna tråd så är det att det finns många olika metoder och teorier över vad som är effektivast när det gäller ÄD och det verkar inte finnas något enhälligt rätt eller fel som gäller för alla. Herregud, titta bara på de som ska vara experter, våra doktorer på klinikerna. De skriver ut olika mediciner och våra behandlingar skiljer sig från varandra. På en klinik så är det viktigt att man inte ska kissa innan insättningen på en annan så spelar det ingen roll. Några kliniker förordnar en viss medicin medan andra säger blankt nej till den. Och visst har de fel ibland för våra kroppar är olika och ibland så individualiserar de inte våra behandlingar efter våra behov som tex vid immunlogiska sjukdomar mm. Och då är det jättebra att folk på detta forum med liknade problem kan råda en men det betyder inte att detta råd är nödvändigt för alla att följa för man kanske lider av något annat eller inte alls. Och den person som föreslår något till en annan medlem för det har visat sig varit lyckat för just henne ska inte häcklas för det även om du har helt annan åsikt. Det som får mig att må dåligt är att vuxna kvinnor har gaddat ihop sig och häcklar en annan kvinna som har sökt sig till detta forum för att hon som oss har haft sina sorger och längtan efter barn. Det som gör mig förbannad är att dessa kvinnor är så noga med att påpeka att de är äldre och hur de yngre medlemmarna inte har samma insikt som de. Ni som är äldre borde ni väl föregå med gott exempel. Några av er har ju t.o.m vuxna barn. Vad sa ni till dem när de var små och tyckte att något yngre barn sa dumma grejor. Sa ni till dem, gadda ihop er med andra barn och prata skit om det där barnet. Näh, trodde inte det. Självklart så vet man mer om ÄD ju längre man har hållit på men jag gillar inte när det verkar som om sorg mäts i relation på hur gammal man är. Även en som är yngre kan ha varit med om värre saker i livet än en som är äldre!!! Vi vet inte allt om varandra utan endast det vi VÄLJER att skriva i vår presentation. Vissa skriver mer och vissa mindre, jag själv har valt det sista alternativet. Man kan inte mäta eller jämföra vem som har mest sorg utan det är relativt. Allt beror på hur människan upplever den men framförallt personens förmåga att handskas med den och där spelar många faktorer in. Därför måste vi vara ödmjuka och varsamma om varandra även om vi inte håller med varandra om allt. Vi har ju trots allt det viktigaste gemensamt, vi kämpar eller har kämpat för att få våra barn och resan dit är/var lång och smärtsam. Räcker inte det? Jag får se om jag kommer tillbak eller kanske startar en egen tråd. Just nu är jag så besviken att jag kommer att ta en paus från FL. Jag önskar alla kommande gravida och gravida lycka till. Kram
    Du får inte lämna oss. Vi ska stötta varandra här som du säger oavsett ålder, varför man gör ÄD, vi är kvinnor som kämpar/kämpat för att få våra barn.

Bette
  • Bette
    LoLiNi skrev 2009-11-13 16:03:48 följande:
    Tack, Bette! ;) Här ruvas så lugnt det bara går! Måste jobba - har ingen semester kvar att ta ut! Den gick åt förra veckan när vi gjorde ET! Har gått o blivit världens mes o har, som min IVF-väninna säger, börjat att känna efter innåt i högre grad! ;) Hoppas allt går bra när det är dags för dig! Det är jag iofs övertygad om att det gör! Sen finns det ju små bekvämlighetsprylar som kanske inte blir som man tänkt sig! :) Kram/Låla "Lussebulle" (fler kuliga symptom: bölar o blir rörd av absolut pyttesmå orsaker, pinknödigare än vanligt, hungrig/mätt snabbare...)
    Visst analyserar man minsta lilla symtom. Jag satt i bilen och ringde till min mamma dagen innan jag testade  positivt och då kände jag mig övertygad över att vi skulle få göra ett nytt försök, men sedan så tänkte jag att jag köper ett gravtest och så testar jag imorgonbitti och det visade gravid efter typ 20 sekunder.

Jag tror att det kommer gå alldeles utmärkt för dig, tänker på dig, du ska testa plus, när är det du har testdag?

Kram

Bette
  • Bette

Rödluvan: Hoppas att allt är okej imorgon, du får uppdatera hur VUL har gått.

Kram

Bette

• Bette

Rödluvan: Det kommer säkert att vara okej imorgon, ni såg ju hjärtat picka och det är det som är huvudsaken.

Bette

• Bette
    LoLiNi skrev 2009-11-15 14:57:36 följande:
    En liten fråga - hur fort brukar man få reda på hcg-blodproven? Jag har fått en remiss av min svenska läkare - meddelar labbet läkaren då, och läkaren i sin tur mig? Vill bara veta hur mycket förströelse jag ska hitta på imorgon i vänta på svar... Kram o peppning till alla som behöver Låla
    Det är läkaren som brukar få blodprovsvaren sedan så hör läkaren av sig till dig, så var det för mig. Jag tog blodprovet på vår vårdcentral som ligger i närheten, läkaren ringde upp och meddelade svaret.

Bette
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa