• Mirva

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Örnie skrev 2009-09-18 08:40:25 följande:
    Rubriken på den här tråden är totalt missledande. "Gör" i samband med "donation" låter som om den handlar om kvinnor som reser ut i Europa för att donera ägg till andra. Men det handlar väl om att ni försöker få barn genom äggdonation från andra. F ö har jag hört ett riktigt ruskigt program på tysk radio om de fattiga ensamstående rumänska och spanska kvinnorna som "donerar" (=säljer) ägg för att ha råd med hyran och barnens vinterkläder och sen behandlas extremt dåligt av "äggindustrin" och får stora hälsoproblem och ingen sjukvård efteråt (i Rumänien åtminstone). Ni kollar väl upp att det inte är på såna villkor som ni får äggen? Det kanske också finns kvinnor som donerar ägg på människorvärdiga villkor, snälla kolla upp det. Om ni är kritiska och frågar, kan det betyda mycket hur dessa kvinnor behandlas i framtiden.
    Ja det är en oerhört viktig aspekt du tar upp där. Det har diskuterats internt inom vissa föreningar, och tyvärr är sådant svårt att kolla upp.

Jag har själv frågat på den klinik jag gått. Om kliniken har rent mjöl i påsen är det förstås obehagligt för dem att bli misstrodda, och behandlas donatorerna dåligt är det självklart ingen klinik som erkänner att så är fallet.

Donatorerna är anonyma så de kan man inte fråga. Men om någon donator avslöjar kliniken och det finns undersökande journalistik i landet som intresserar sig för ämnet då ligger kliniken illa till förstås. En stor och välrenommeread klinik kanske bryr sig mer för att inte få sitt goda rykte förstört?
  • Mirva
    mytrouble skrev 2009-09-18 20:02:43 följande:
    Nioli: Grattis och ruva lugnt nu! Mirva: Hej! Kul att se dig i tråden igen - det var längesen
    Hej Mytrouble! Tackar Ja, det var ett tag sedan, tittade in för att se att det går framåt här för trådens gäster, och det gör det ju. Hoppas att allt är bra med dig
  • Mirva
    mytrouble skrev 2009-09-19 11:08:05 följande:
    Mirva: Jo, det är bra - peppar, peppar Hur är det med dig och din lilla tjej? Tänker du göra några fler behandlingar? Kram
    Mytrouble, vad skönt att höra! Jo, det är bara fint med oss, lillgumman springer omkring och är fullt sysselsatt dagarna i ända.
    Kram
  • Mirva
    Bette skrev 2009-09-20 09:39:44 följande:
    Vad mysigt. Jag läste vad du gått igenom. Tycker du att man skall skaffa andningslarm och ha den första tiden? Det kanske är smart.KramBette
    Ja absolut, så länge risken finns, åtminstone upp till åtta månaders ålder. Nu var det OT, och de som vill veta mer kan läsa i min presentation. Det finns ju kvinnor som kämpar med att bli gravida här och då känns detta avlägset. Håller tummarna för alla här.

Lycka till, Bette!

Kram
  • Mirva
    princess35 skrev 2009-11-23 15:25:03 följande:
    Jag fundera på om vi kanske ska göra samma sak ifall det inte funka.vart ta ni vägen vilka länder gör ni era äd?
    Det finns kliniker både i Ryssland, Cypern, Lettland och flera. Tror att de finns nämnda på sidan villhabarn.com
  • Mirva
    princess35 skrev 2009-11-23 17:30:03 följande:
    tack Mirva jag ska kolla upp det?
    Det är en djungel av kliniker, men börja att ringa och mejla för att se vilket bemötande du får. Om du kollar under Äggdonation hittar du nog några trådar med rekommendationer. Eller så kan du starta en ny? Lycka till!
  • Mirva
    Carmencita03 skrev 2009-11-27 10:20:54 följande:
    RD11.... testade för jag trodde att kändes som om kanske.... men det var minus.... inte ett spår av pluss...blev såå ledsen så superbesviken och jag bara föll ihop... Hoppet har hållit mig uppe.... Vet att jag måste ta mig samman och ni är så underbara förebilder här i tråden.... Men, just nu känns det nattsvart...Grattis till er som fått pluss på stickan! Lycka till!!Kramar från en ledsen C
    Känner med dig, håller tummarna nu.
  • Mirva
    Sevgili skrev 2011-02-22 23:56:31 följande:
    Vad betyder VUL, vaggisar MA? ;)
    Vaginalt UltraLjud, vagitorier och fördröjt missfall (Missed Abortion).
  • Mirva
    LoLiNi skrev 2011-02-23 00:52:59 följande:
    Detta är samma som Crijo's tråd men äldre och stängd i dec 2009!
    Nu 2011 lever alla trådar för evigt!
  • Mirva
    LoLiNi skrev 2011-02-23 01:39:50 följande:
    Jo fast alla har flyttat över till den sista i raden...
    Ah jag ser den Folk kan väl flytta tillbaks igen
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa