• solstickan41

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Sevgili, det är fantastiskt med barn även om du inte använt dina egna ägg. Pappan till min dotter är så lycklig även om vi inte är tillsammans. Han hade kalla fötter i början av graviditeten och direkt efter födseln men efter ett tag så mjuknade han och kommer nu nästan varje kväll för att bada och natta henne. Han trodde att hela livet skulle ta slut i och med att han belv pappa men nu inser han ju att hon är ju helt underbar.
    Han hjälpte mig att bli gravid eftersom vi kämpat i så många år och även om det var slut så ville han ändå ställa upp. Jag läste att din man redan har två barn men vill gärna ställa upp. *Ta chansen, det är ju fantastiskt!
    även om inte jag ser drag från mig så är min dotter otroligt lik sin pappa på många sätt och det är kul för honom. För min del så bryr jag mig inte alls att inte mina drag finns där men när folk frågar så är det skönt på något vis ändå säga att hon är lik sin far.
    Lycka till och kör hårt.. jag lovar, du kommer inte ångra dig.. !

• solstickan41

Håller tummarna för er alla som är på gång och är så glad varje gång någon plussar!!

Jag har fullt upp med tösabiten min som är lite över 4 månader nu. Hon är så otroligt söt och charmig. Tänker ibland hur otroligt lyckligt lottad jag är som fått denna lilla gudomliga varelse att ta hand om. Önskar att alla ni som kämpar också får uppleva denna lycka.

• solstickan41

Geten, jag kände först ett stick i livmodern . Dagen efter hugg i äggstocken... trodde först att båda embryona fäst men att den andra fäste i äggledaren. Har haft 2 utomkveds förut. Men det visade sig att det bara var en som fäste. Min kropp reagerar så att en äggstock hugger till när jag blir gravid. Det har hänt tidigare också men då har jag som sagt fått utomkveds men inte nödvändigtvis på samma sida som hugget.

Det var någon som skrev om kliande som om man har loppor. Så hade jag när jag var gravid. Jisses det var jobbigt men gick över efter några veckor. Då var jag kanske i vecka 13-15 minns inte så noga. Det är nog hormoner i kroppen som åstadkommer det.

• solstickan41

La in Sevgili på listan..
    Så kul att se så många ruvare på en gång.. lycka till nu allesammans!

VÄNTAR:
    ==================================================
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Chris06: troligen ÄD i oktober.
    Loppa69: EA under v. 48
    Nioli: 2:a ÄD, Åbo gick inte de heller

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta FET varen 2010
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET 8 oktober.
    Låla67: 41 år, 1:a ÄD, ET v.45 4-5 november på Elite i Estland.
    Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken

RUVARE :
    Saknarknytte: 38 år, 1:a ÄD AVA Riga 5/10
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo
    Makima46. 46år: 3:e ÄD, FET 6 okt, IVI Spanien. Ett 8-celligt o ett 9-celligt. Båda toppklass.

GRAVIDA :
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingar
    Isisisis 44 år Gravid tvillingar BF 22 mars
    Issi01: 2:a ÄD, FET, AVA ÅBO sept -09

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Pigan74: v35+0, pojke, 2100g, 42 cm

• solstickan41

Oj, va kul att så många blivit gravida nu. Stort GRATTIS till er och sköt om er nu!

Ledsamt att några även fick minus på stickan. Ge inte upp! Varm kram till er.

Jag följer era med- och motgångar ska ni veta även om jag inte skriver här så ofta.

• solstickan41

Tjorvar, jag reste till Thailand i vecka 19-20 och såg andra gravida där som även gått längre än jag. Det är lite upp till en själv om man vågar resa iväg. Är du van resenär så ska det väl inte vara någon fara och om du mår fint i övrigt.

• solstickan41

Jag hade också ett myom som dock inte var i vägen såvitt de kunde se. Innan ÄD så checkades den så att den inte växte bara.

• solstickan41

Är någon intresserad så har jag Trombyl 75mg tabletter kvar efter min behandling i Riga. Minst 150 tabletter som ser ut som små hjärtan.
    1,5 karta Femanest 2 mg 41 st
    Dexamethason 0,5 mg 19tabletter.

Jag kommer troligtvis inte försöka få syskon som jag tänkte mig tidigare och sparade medicinen. Så den kan jag lika bra ge bort om någon är intresserad förstås
    Blir det syskonförsök senare så är kanske denna medicin för gammal. Den går ut 2011- 2013.

Bor i SThlm

• solstickan41

geten, det är nog så att du var gravid men att den inte fortsatte utvecklas eftersom du hade ett svagt plus på stickan. Jag kände också samma som du en gång då jag var gravid och sen ett par dagar senare inget och ytterligare ett par dagar så kom en riklig mens.
    Kroppen kände att den var gravid för jag var så lycklig först men från ena dagen till den andra så förbyttes det till tomhetskänsla och det var säkert då som kroppen reagerade på att den slutat växa.

• solstickan41

Stort GRATTIS till er alla som varit på VUL i veckan och sett små pyttepyren i er!

Heja heja för ÄD!!

• solstickan41

Hinos, regerade också på dina järnvärden. Läste någonstans att det inte var så bra med för högt värde heller. Kolla på nätet om det. Tror inte det ska vara någon fara men så du inte äter för mycket bara

• solstickan41

Ni som bär twins, vilket järnvärde har ni eller har haft? Kan det vara så att ni har högre värden än vid ettbarnsgraviditet.. jisses hur ska man uttrycka sig..
    Jag hade ca 135 när jag hade som högst, så jag hade bra värden också. BM undrade hur det kom sig för jag åt inte järntabletter utan bara multivitamin.

Jag tror som sagt att det inte är någon fara men jag fick fram i minnet att någon råkat illa ut just pga för högt järnvärde i samband med graviditet.

Här hittade jag text om det

www.niomanader.se/content.asp

här är en del av texten:

Vad händer om jag har väldigt högt järnvärde?
    Idag vet man, genom mycket forskning, att det finns vissa risker med att ha ett väldigt högt Hb. Riskerna inbegriper ökad risk för intrauterin fosterdöd under den senare delen av graviditeten.
    "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."
    Rapporten ?Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth" från Karolinska sjukhuset tar upp problemet som bekräftar liknande rapporter från England och USA.

Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka.
    Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rön och hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver.
    Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC.

Vad gör jag om jag har väldigt högt Hb?
    Om du har väldigt högt blodvärde (146 g/L eller mer i början på graviditeten) kan du ta upp detta med din barnmorska och hänvisa till Karolinskas rapport om hon är omedveten om riskerna.
    Det är dock viktigt att påpeka att de allra flesta kvinnor med höga blodvärden, trots den ökade risken, föder levande barn eftersom intrauterin fosterdöd är relativt ovanligt. Dock ska risken så klart inte ignoreras och kvinnor som har ett stadigt högt Hb eller stigande Hb, mot riskzonen, bör vara uppmärksamma på fosterrörelser och avvikande SF-mått.
    Om du ligger i riskzonen kan det vara bra att undvika allt för järnrik kost och tillskott innehållandes järn.

• solstickan41

Läste en tråd från 2005 där en moderator hade problem med för högt värde och hennes barn höll på att stryka med. Usch, jag hoppas att du Hinos inte hade samma problem när din lilla bebis dog. Jag hoppas inte det.

Kanske jag klampar in här och är för närgången och skrämmer upp er. Det vill jag verkligen inte men jag vill samtidigt inte att något händer era små pluttar.

• solstickan41

Håller tummarna för dig kramiis. Det är inte kul att höra att karln ska sticka om det inte fungerar.. hua.. men det är väl ett sätt för honom att fly från jobbiga känslor.
    Xzxz, håller tummar för dig också naturligtvis

Rödluvan.. tänker på dig idag och ditt lilla knytt. Estra, skänker samma tanke till dig i veckan.. pyrena era mår fint ska ni se ..

• solstickan41

Stort GRATTIS Kikki70 till pojken! Härligt att läsa att du har så många barn och att det faktiskt lyckas med ÄD flera gånger även om det är tufft.

• solstickan41

esther123, jag kan bara säga att min tös är otroligt lik pappan sin och är så söt som socker
    Att barnen är lika sina mammor tror jag beror på att klinikerna försöker matcha likheten så gott det går.
    Min kollega som fått supersöta tvillingpojkar där är ena jättelik pappan medans den andra är något mer lik mamman.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa