• silverhästen

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hej allihopa!, är ny på familjeliv och denna tråd. Vill ha kontakt med andra i samma situation. Har genomfört äggdonation i Europa och har nu på andra försöket blivit gravid. Går nu i spänd väntan att få göra ett första UL.

• silverhästen

Hej
    Härligt att det finns så många att dela den här speciella upplevelsen med. Blev dock lite orolig( nojjig som man är!) efter att ha läst en del inlägg. Jag gjorde ÄD i Åbo och har inte fått med mig någon medicin med mig hem om jag skulle få en blödning? Hur har ni andra valt ställe som ni gjort ÄD på och vad har ni fått för info vid ev graviditet? risk för missfall etc? Är i v.5 nu och går och väntar på att få göra UL om två v för att se graviditeten. Är mycket NERVÖS att något ska hända och att graviditeten ej ska gå vägen.

• silverhästen

VÄNTAR:
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Chris06: troligen ÄD i oktober.
    Loppa69: EA under v. 48
    Nioli: 2:a ÄD, Åbo gick inte de heller

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta FET varen 2010
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober.
    Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET 6 okt, IVI Spanien
    Låla67: 41 år, 1:a ÄD, ET v.45 4-5 november på Elite i Estland.

RUVARE :
    Saknarknytte: 38 år, 1:a ÄD AVA Riga 5/10
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo

GRAVIDA :
    Issi01: 2:a ÄD, FET, AVA ÅBO sept -09
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat ET -06, FET 27/8-09
    Isisisis 44 år Gravid tvillingar BF 22 mars

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Pigan74: v35+0, pojke, 2100g, 42 cm

• silverhästen

jag tar fortfarande Progrynon o Progesteron skall ta det till v. 10

• silverhästen

Kikki 70 å vilken lättnad att höra, att du har haft blödningar men att det ändå har gått vägen.
    Dagen efter jag skrev o frågade om blödning, fick jag en- blev livrädd!! Men kom väldigt lite och verkar nu ha avstannat så jag hoppas att graviditeten fortsätter. Ska på UL 22 okt få se då. Ska man ta ett nytt gravtest efter blödningen för att se om man fortfarande är gravid? Bör man vänta några dagar? någon som har erfarenhet?

Kram Issi01

• silverhästen

Kikki 70 å vilken lättnad att höra, att du har haft blödningar men att det ändå har gått vägen.
    Dagen efter jag skrev o frågade om blödning, fick jag en- blev livrädd!! Men kom väldigt lite och verkar nu ha avstannat så jag hoppas att graviditeten fortsätter. Ska på UL 22 okt få se då. Ska man ta ett nytt gravtest efter blödningen för att se om man fortfarande är gravid? Bör man vänta några dagar? någon som har erfarenhet?

Kram Issi01

• silverhästen

Merlot skickar massor av uppmuntrande, varma KRAMAR till dig!!

Gratulerar rödluvan, din ägg verkar vara toppen fina.

• silverhästen

tack för inlägget Gottisen, känner mig lugnare!

• silverhästen

Försök att ta det lungt Gottisen. Det är inte konstigt att känna sig ledsen eller"avstängd" när man går igenom en sån här påfrestning som äggdonation är. Bli inte stressad av att du känner så här, det kommer att vända och kännas lättare snart! Jag ger dig bamsekramar!!

• silverhästen

Hej saknarknytte!
    Kan säga att det var likadant för mig under ruvar tiden. Jagvar super irriterad och ville bara gråta hela tiden, som tur var tog maken det lungt och tyckte att det var positivt att jag grinade??!! jag fattade ingenting! Fick sen ett + på stickan. Tycker att det låter som bra symtom, håller alla tummar jag har för dig

• silverhästen
    Lippa skrev 2009-10-12 21:06:56 följande:
    Får man vara med på ett hörn här... Jag är en sammanboende 40+:are som är på RD11 och som inte har någon tidigare erfarenhet av ÄD. Tycker att detta forum på Familjeliv verkar spännande och givande. Förstår att jag inte är ensam om min situation... Tiden hit har varit lite tuff med diverse biverkningar av Progynon och eller Crinone. För mig är det första ÄD-försöket och jag har redan haft ett svagt positivt test. För bra för att vara sant????!!!
    Välkommen hit Lippa! Du är inte ensam om din situation, som du märker här på forumet är vi ett antal...
    GRATTIS till +
    Kram
  • silverhästen
    kramiiis skrev 2009-10-14 12:20:29 följande:
    en fråga till er experter har ju TD imorgon på RD 14 , ifall det blir minus tycker ni jag ska sluta med medicnerna då eller vänta och ta ett nytt test på söndag? AVA sa att jag skulle sluta om det var minus på TD. Hur vanligt är det att det visar fel på RD 14? kram på er
    Från AVA i Åbo fick jag ordination att testa påRD 14, om det var negativt skulle jag fortsätta medicineringen och testa ytterligare efter fyra dagar om det då var negativt kunde man lita på svaret. Man skall ha hållit sig i fyra timmar innan testen(får då en högre koncentration av ämnen i urinen och den är ej utspädd) därför rekommenderas morgonurin.
  • silverhästen
    Bette skrev 2009-10-14 12:42:38 följande:
    Det skall visa plus då, visar det minus så är det säkert minus. Men ta ett blodprov istället, de är mycket mer säkra, det syns i blod på dag 12. Bette
    Den informationen gav inte läkarna i Åbo mig, de hävdar att det kan slå om till + det är ju därför man tar ett test till efter 4 dagar !!
  • silverhästen
    kramiiis skrev 2009-10-15 10:22:36 följande:
    tack caribe, isisisis och geten jo när han väl lugnat ner sig lite ska jag försöka peppa honom om alla i frysen. Han har iaf reagerat lite annorlunda denna gång, snarare med ledsamhet än ilska som vid ivf:erna... fick kramar denna gången och inte bara "bort rör mig inte". Det är skillnad.  Jag blev mest ledsen av att se honom så ledsen när han stirrade på gravtestet   caribe: måste man vara på dom om att man vill ha två tillbax vid FET? de är ju frysta två och två och jag vägrar ju kasera ngt som är livsdugligt och det måste väl de oxå förstå?  tack för att ni finns! kramar värmer så! och minus efter ÄD känns mycket tyngre än efter IVF tycker jag iaf, ska inte hoppas lika mycket nästa gång.  
    Ge inte upp kramiiis!! Jag har ju oxå gjort äggdonation i Åbo för oss gick det inte heller första gången med färska ägg och ändå satte dem in två st. Jag blev helt förstörd efter mitt - men ringde direkt till AVA och fick en ny tid för frysisar månaden därpå och då gick det ju bättre, så tappa inte orken eller modet även om jag förstår att det känns jätte tufft.
    Massor av stärkande kramar till dig o sambon, ni klarar detta!!
  • silverhästen
    mytrouble skrev 2009-10-15 19:24:08 följande:
    Merlot: Men av vad de svarat dig så var ju själva befruktningen inget problem - utan att de inte fortsatte dela sig efteråt. Det dom kan kolla på spermierna när det gäller kvalité - är ju antalet, hur fort de simmar, och hur de rör sig, hur de ser ut - svansar och sånt. Det kallas morfologi (som man kan se i mikroskopet). Så det kan ju vara gott om spermier som simmar bra, ser jättebra ut och befruktar bra. Men sen var det ju nästa steg som hon skrev. Att befruktningen var helt OK, men att äggen sedan inte fortsätter dela på sig. Och då tror dom tydligen att det kan vara genetiskt. Det sitter ju inne i arvmassan, kromosomerna (på spermierna) - och det går ju inte att se bara så där. Vet inte riktigt om och isf vad det finns för möjligheter att testa det på något annat sätt... Gottisen: Fy va trist! Men som Isis säger - tyvärr har dom inte kunskapen. Det är en av avigsidorna för många av oss som gör ÄD utomlands. Där hänvisar dom till doktorn här hemma, och doktorn här hemma (om man har någon!?) hänvisar till kliniken utomlands. Följden blir att man är väldigt utlämnad till sig själv har jag märkt - och får därför ta hjälp av sina vänner på FL!! Så det är tur att man har dom iaf! Men hur är det nu - känner du att du fått en vettig och pålitlig nedtrappningsplan - tex med hjälp av någon här? Annars kan du få en tillförlitlig av mig när det gäller Progynon och Progesteron. När det gäller cortisonet kan dock Isis eller någon annan hjälpa dig bättre...  Kram Låla: Jo, på Elite ordinerar dom bara två UL. Det var samma för mig. Men många kliniker ordinerar ytterligare 1-2 UL däremellan - beroende på hur slemhinnan svarar på östrogenbehandlingen. Vid mina 2 försök på Cypern gjorde jag 3-4 UL. Äggblåsan kommer med all sannolikhet att försvinna nu när du börjar din beh, dom brukar göra det. Men det kan ändå vara bra med ett extra UL bara för säkerhets skull så att man ser att den krymper - och så att du inte behöva oroa dig Försök att boka in ett UL i början på nästa vecka om du har möjlighet
    kloka svar du ger mytrouble, har du lust att inboxa mig nedtrappningsschema på proesteron och progrynon.
    kram
  • silverhästen
    Makima46 skrev 2009-10-16 06:10:51 följande:
    Tassar in här innan jag gör mig iordning för att gå till jobbet.... och säger att jag fått ett svagt  på stickan i morse på RD 10 Och tassar ut igen.... Makima 
    Hej Tassemaja!
    GRATTIS!!!!
  • silverhästen
    geten skrev 2009-10-18 17:47:32 följande:
    Grattis till er som fått era efterlängtade + !!!! (Är lite avis) Tyvärr fick vi - igår också men jag skulle göra ytterligare ett test i början på veckan sa de (känns onödigt). Men vi hoppas att vi hinner göra FET innan jul och att det går bättre då. Är det några av er som fått + efter FET eller har ni gjort färskförsök allihopa? Kram Geten
    Hej geten jag lyckades inte första ggr med färska ägg utan jag blev gravid vid FET.
    Lycka till!!!
  • silverhästen
    Inis skrev 2009-10-19 15:08:14 följande:
    Har en fråga till er i tråden. Idag gjorde jag ett VUL pga blödning i helgen. Allt såg bra ut men blev förvånad när läkaren sa att jag var i vecka 6+0 och inte 8+0 som jag trodde. Han lade inte till två veckor innan ET utan räknade strikt från ET datumet. Någon mer som fått liknande besked?
    Hej Inis!
    I Åbo räknar de att när äggtransfern är gjord, både färska och frysta ägg, så är man i v. 2. Alltså det datum som de sätter in ägget/äggen.
  • silverhästen
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-10-22 11:18:49 följande:
    Tack allihop! Jag sitter nu på jobbet och skakar forftarande. Egentligen vill jag bara springa runt och hoppa och tjuta... Men då skulle nog mina kollegor undra vad som var på g. Hi, Hi. Jag satte in två stycken. Så spänningen fortsätter... Just nu vill jag bara att min gyn skall ringa och bekräfta plusset.
    FANTASTISKT! Rödluvan, grattis, grattis!!!
  • silverhästen
    plupp06 skrev 2009-10-23 09:01:26 följande:
    Jag är fruktansvärt orolig, vet att andra haft blödningar med detta känns verkligen inte alls bra. När jag kissade förut så droppade det tom blod i toan.
    Hej Estra!
    Jag förstår dig precis, oron är förfärlig. Måste bara säga att jag också hade en blödning där det rann blod i toaletten och det kom klumpar det var v4 ca. Men det gick bra, jag var på VUL igår och då fanns det ett litet hjärta som tickade där inne.
    Jag håller alla tummar jag har för dig!!!!
    Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa