blaise skrev 2009-10-01 18:38:08 följande:
Hej alla starka tjejer. Jag har precis fått huvudet över ytan igen i denna oändliga djungel som äggdonation i Europa verkar vara. Har under de senaste veckorna googla världen runt efter info och mailat ett antal klinker men ett flertal frågetecken finns allt fortfarande. Ska kanske berätta lite om mig: 40 år, precis gjort utredning och fått reda på att jag har högt FSH värde - 18, sambon har massvis med spermier men de flesta orörliga så våra chanser är minimala för den naturliga vägen. Kontaktat IVF kliniker för info om IVF skulle kunna vara en möjlighet - men de anser att pga mitt höga FSH värde och åldern är det också minimala chanser. Då återstår äggdonation. Har hittat klinik i Polen, Danmark och tjeckien bla. Fick papper från Danmark idag och det verkar vara en ny djungel att försvinna in i - och på Danska dessutom. I alla fall ni som redan har varit i detta eller är längre kommen än jag lite råd och hjälp att känts underbart. Jag vill gärna ta proverna i Sverige och eftersom jag är från Helsingborg undrar jag om någon har erfarenhet om en förstående gynekolog härifrån som kan hjälpa till med detta och senare kanske även mediciner? Skall man översätta journalerna, provsvaren eller hur fungerar det? Är det någon speciellt som ni kan tänka att man måste fixa, ta reda på, ordna eller liknande? Det blev visst lite långt - hoppas någon orkar läsa . Jag är supertacksam om någon har lite svar till mig för just nu känns det som det ploppar upp nya frågor ju mer jag letar information. Ha det gott alla och tack.
Hej!
Jag förstår dig! Det är verkligen en djungel. Jag vill gärna dela med er av kliniken där, eftersom jag inte på något ställe läst om par som har varit där.
Vi har gjort ÄD på Kreta nu i augusti och vi tyckte att allt var väldigt smidigt.
Jag mailade dem från hemsidan
www.fertilitycenter-crete.gr/ och sedan var kontakten klar. Vi planerade per mail in ett besök hos dem.
Först åkte vi båda dit på semester 1 vecka och jag bokade in mig där för alla provtagningar som behövdes. Provtagningarna kan du och din man även göra i Sverige - du får en lista på vad du ska ta.
Men vi passade på att ta semester.
Sen fyller ni önskad donator osv......
Det bara flyter på och dom ger er vilka mediciner och när du ska ta dom. Har du svårighet (som jag) att få tag på en vettig läkare som vill skriva ut dessa - så får du en mailadress till ett pålitligt apotek i italien som skickar medicinen. Billigt o bra. Men du kan inte bara beställa du måste ha recept från Kreta.
Medicinering hemma och sen åker ni en vecka dit och gör insättningen. Vila och mycket ro rekommenderar dom, inte mycket sol, ingen alkohol osv..
De berättar vilka koller du ska göra här hemma o sen meddelar du dom det. Dom följer dig jämsides med din läkare här hemma.
Hör bara av dig om du har fler frågor och Lycka till med allt!